Gå til innhold

Nettopp kjøpt mitt første dslr. Olympus E-420

Anbefalte innlegg

F-tallet er blenderen, eller aperture som det heter på angelsaksisk (les: engelsk). Enkelt sagt: Jo lavere tall, jo større blenderåpning, jo mer lys slippes inn. Dessuten vil lavere blendertall og dermed stor åpning gi mindre dybdeskarphet, altså hva som er i fokus i bildet. Brennvidden, altså antall millimeter, har også en innvirkning på dette.

Dersom jeg bruker mitt 14-54/2.8-3.5 på 14mm og med blender 2.8 får jeg mer dybdeskarphet enn om jeg bruker 54mm og f/3.5.

Når det står f/4.0-5.6 betyr det at 40-150 har blender 4.0 som største blender på 40mm og blender 5.6 som største blender på 150mm.

Så, over til de forskjellige objektivene.

40-150 f/4.0-5.6 er et godt valg for en veldig grei penge. Det gir deg en god del tele, det er på størrelse med en colaboks (dog, en colaboks er mye bredere) og det er ganske skarpt.

70-300 gir deg enda mer tele, men det er også dyrere. Ikke noe dårlig objektiv.

14-45 bør du ligge unna. Det er et eldre objektiv som ble levert som kit med det gamle Olympus E-500 (+ E-300 og E-330?), og det er et av de mest bedrøvelelige objektivene Olympus har produsert de siste årene. Fotografi sier det greit: "Olympus kan bedre".

Kitobjektivet 14-42 er mindre, skarpere og betraktelig lettere.

Håper dette hjelper på litt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

åh herre.. det var ikke bare litt nei :D men jo, skjønte en del der :)

men hva er det mm sier meg eksakt? hva er det målingen på, åpningen på linsen?

hva forteller meg om det er ett tele, makro eller "normal" objektiv? ser det er ett mylder av objektiver å sliter fælt med så se forskjellene å bruksområdene bare ved tall.. :D

unnskyld mange dumme spørsmål, men prøver å lære. :)

edit: fant nettopp ut med brennvidden, "Avstanden fra linsen

til brennpunktet kalles brennvidde"

nå skjønner jeg plutselig litt mere her.. :D haha!

Endret av RmB
Lenke til kommentar
men hva er det mm sier meg eksakt? hva er det målingen på, åpningen på linsen?

mm er "fokallengden", som i praksis bestemmer hva slags utsnitt av virkeligheten du får. "zoom" er når du endrer fokallengden, slik at du f.eks. zoomer fra 14 til 42 mm. da får du et smalere utsnitt. med 14 mm får du med "hele rommet", mens 42mm så får du bare med en liten del av rommet.

25mm'ern din er uten zoom. det betyr at du må gå fremover eller bakover dersom du skal endre utsnittet - akkurat slik som man gjør med engangskameraene.

fordelen med fastoptikk er at den stort sett har bedre lysstyrke. lysstyrke måles med f-verdier, og tilsvarer stor/liten blender. blenderen er en dings inne i objektivet som kontrollerer hvor mye lys som kommer inn. om du bruker en stor blender (f/2.8, f.eks) så kommer det mer lys inn i kameraet og du kan kanskje slippe å bruke blitz mens du på f/5.6 får så lite lys inn at du må bruke blitz. fastoptikk kan også være litt ekstra liten - slik som pancake-objektiver. og stort sett har fastoptikk bedre optiske kvaliteter enn zoom-optikk,sett i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

skjønner jo plutselig en hel del mere! genialt forklart å takk for hjelpa folkens! da jeg ble lei av å vente på kameraet, så jeg at elprice hadde faktisk kameraet inne på lager med dobbel zoom kit`et. ikke pancake dog, kan bestille den i etterkant hvis jeg ser det nødvendig. bestillte fra elprice så håper å tror jeg har det før fredagen kommer. så jeg kan ta det med meg opp til rena på offroad treff (norsk trophy cup), prøve å knipse masse bilder å hive halvparten..

men her følger da med 2 linser, hvilke av disse er beregnet mest dagligdags bruk?.. eller til hvilke scenarioer?

Objektiv: Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6

Objektiv: Zuiko Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6

tenker bare hvilke tanker dere har med objektiver o.a, jeg er sikker på at de fleste her bytter like fort linser som morgan kane trekker våpen når ett kodak moment oppstår.. men vet ikke helt hva som er greiest å springe rundt med å knipse løs i startfasen hvertfall..

skjønner at den 40-150 er en tele linse..

ps. ser også masse referanser til 35mm kameraer med linsene, ett 40-150mm tilsvarer ett 80-300mm 35mm kamera?! hva betyr dette, er det four thirds systemet som gjør dette eller?

holder til sørpå, så hvis dere ser en forvirra fjott med ett e420 rundt halsen å prøver å justere fokusen ved hjelp av en spade så gjerne hiv stein etter mæ for alle de idiotiske spørsmålene! :D

edit: skriveleif

edit2: må vel legge til at jeg kjøpte ett olympus mju 850sw kompakt kamera til kjerringa (og som jeg kan nappe med meg på fylla) så får jeg ha denne i fred.. :D

Endret av RmB
Lenke til kommentar
skjønner jo plutselig en hel del mere! genialt forklart å takk for hjelpa folkens! da jeg ble lei av å vente på kameraet, så jeg at elprice hadde faktisk kameraet inne på lager med dobbel zoom kit`et. ikke pancake dog, kan bestille den i etterkant hvis jeg ser det nødvendig. bestillte fra elprice så håper å tror jeg har det før fredagen kommer. så jeg kan ta det med meg opp til rena på offroad treff (norsk trophy cup), prøve å knipse masse bilder å hive halvparten..

Det er rette innstillingen! :) Ta bilder, ta bilder av alt du ser. Lek deg og ha det gøy! ;)

men her følger da med 2 linser, hvilke av disse er beregnet mest dagligdags bruk?.. eller til hvilke scenarioer?

Objektiv: Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6

Objektiv: Zuiko Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6

tenker bare hvilke tanker dere har med objektiver o.a, jeg er sikker på at de fleste her bytter like fort linser som morgan kane trekker våpen når ett kodak moment oppstår.. men vet ikke helt hva som er greiest å springe rundt med å knipse løs i startfasen hvertfall..

Hehe.. bytter ikke så raskt akkurat. :)

Men, 14-42 er objektivet du tar med deg når du er ute og vandrer eller du bare skal ta litt bilder av grilling med familien og så videre. Det er en normalzoom som gir deg rimelig vidvinkel (14mm) og litt lett tele (42mm). Enkelt sagt er alt under 25mm vidvinkel på ditt kamera, alt over 25mm er tele. Derfor er pancake-objektivet ganske snaks, det er nemlig et normalobjektiv - som ser ting mest mulig slik øyet vårt gjør det. :)

40-150 er en ganske grei tele. Det er kompakt og rimelig skarpt, og det rekker rimelig langt. Dette tror jeg du skal benytte på Off Road-treffet du skal på. :)

ps. ser også masse referanser til 35mm kameraer med linsene, ett 40-150mm tilsvarer ett 80-300mm 35mm kamera?! hva betyr dette, er det four thirds systemet som gjør dette eller?

Det er helt korrekt. Grunnen til dette er at diagonalen på sensoren i et fourthirdskamera er halvparten av diagonalen på et stykke 35mm film. Den er altså mindre. Vi snakker gjerne om crop, og Olympus og fourthirds har crop 2. Det vil si at du ganger brennvidden med 2 for å se hvilket utsnitt det samsvarer med på 35mm film.

holder til sørpå, så hvis dere ser en forvirra fjott med ett e420 rundt halsen å prøver å justere fokusen ved hjelp av en spade så gjerne hiv stein etter mæ for alle de idiotiske spørsmålene! :D

Hehe, hvor holder du til? Er nordlending selv, men er i eksil i sør. Heldigvis både banner og drikker folk her, så savnet blir ikke for stort! :)

edit2: må vel legge til at jeg kjøpte ett olympus mju 850sw kompakt kamera til kjerringa (og som jeg kan nappe med meg på fylla) så får jeg ha denne i fred.. :D

Det er en fin strategi. :) Da klager hun dessuten ikke når du kjøper fotoutstyr til flerfoldige høvdinger. :p

Lenke til kommentar

akrobat, så da går æ for 40-150 i helga å prøver mæ fram med den. (hvorfor egentlig? bare nysgjerrig) kan sikkert driste mæ til å prøve litt med normal linsen hvis jeg finner tid imellom slagene. :) hvor mye zoom er det på disse linsene?

four thirds var den nye standaren ikke sant, man kan bruke alle four thirds objektiver om hverandre?

hehe.. æ har jo klart å forville mæ i det tjukkeste bibelbeltet, bor rett utfor krsand, ett sted som heter søgne. enn du?

strategien synes æ va bra ja! :D tror kanskje æ har underdrevet litt hva det kostet det her som alt annet.. bilen min er nesten gratis å æ bruker nesten ikke peng når æ går på pub`en.. :D

Lenke til kommentar
akrobat, så da går æ for 40-150 i helga å prøver mæ fram med den. (hvorfor egentlig? bare nysgjerrig) kan sikkert driste mæ til å prøve litt med normal linsen hvis jeg finner tid imellom slagene. :) hvor mye zoom er det på disse linsene?

Grunnen er rett og slett at det kan være fint med en del tele når motoriserte utysker farer forbi i hundreoghelvete, slik at du slipper å være så nær dem. Men; for å sitere Robert Capa: "If your pictures aren't good enough, you're not close enough".

Hvor mye zoom er et vanskelig begrep, men du kommer ganske nært med 150mm på fourthirds.

four thirds var den nye standaren ikke sant, man kan bruke alle four thirds objektiver om hverandre?

Jupp, det inkluderer Olympus, Sigma, Panasonic og Leica-optikk som følger fourthirdsstandarden. :)

hehe.. æ har jo klart å forville mæ i det tjukkeste bibelbeltet, bor rett utfor krsand, ett sted som heter søgne. enn du?

Jeg er nok lenger nord og lenger øst. Hedmark er fylket. :)

strategien synes æ va bra ja! :D tror kanskje æ har underdrevet litt hva det kostet det her som alt annet.. bilen min er nesten gratis å æ bruker nesten ikke peng når æ går på pub`en.. :D

Da er det på høy tid at du benytter noe av din overskuddskapital på fotografisk utstyr og dermed gjør din del for en generell økning av norsk forbruk!

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

akrobat.. neida, det går ganske så sakte.. men ser den der med zoomen. veldig lettere å få bilder når det skjer mye rundt en med ett zoom objektiv enn uten. men helt klart beste bilder uten (kvalitetsmessig)? da har jeg forstått det sånn halveis..

hedmark ja, kor du kommer fra?

tok du ikke sarkasmen i mitt siste innlegg? :D

e nok ikke akkurat billig i forbruk å bilen er langt fra gratis så æ gjør min del med tanke på forbruk! :D

men ja, må se om man ikke kan ta seg litt bedre råd til mere foto utstyr.. er det da noe mere jeg bør ha? har en sekk til kameraet, to linser, ett neopren hylster å en gorilla tripod.

Endret av RmB
Lenke til kommentar
akrobat.. neida, det går ganske så sakte.. men ser den der med zoomen. veldig lettere å få bilder når det skjer mye rundt en med ett zoom objektiv enn uten. men helt klart beste bilder uten (kvalitetsmessig)? da har jeg forstått det sånn halveis..

Hehe, nei.

Det Robert Capa (meget berømt krigsfotograf, døde i Indokina på 50-tallet da han tråkket på en mine) siktet til, er at du får et bedre bilde slik, ikke at du får bedre bildekvalitet. Man kan være enig eller uenig, men slik jeg ser det er det et mål i seg selv å alltid komme så nært som mulig. Om ikke annet enn for spenningen i det. Er man tett på noe og tar et bilde tett på, da får man et annet uttrykk enn om man står på avstand og tar bildet. Poenget mitt var at det noen ganger er mindre praktisk å stå tett på, for eksempel i motorsport. Et annet eksempel kan være nyhetsfoto på et sted der det er fare for eksplosjon. Det er klart det hadde vært fint å stå fem meter fra fyren som skal fikse sakene, men det er ikke helt trygt (dessuten går du i veien for de andre fotojournalistene :tease:).

Tele er for de tilfellene der du ikke har så mye praktisk mulighet til å bruke fotzoomen (apostlenes hester, altså) for å komme nermere. Ikke at du alltid skal nært på, men du tar poenget. :)

hedmark ja, kor du kommer fra?

Ekte nordlending. :) Kommer fra Nordland, cirka 50 mil nord for Trondheim.

men ja, må se om man ikke kan ta seg litt bedre råd til mere foto utstyr.. er det da noe mere jeg bør ha? har en sekk til kameraet, to linser, ett neopren hylster å en gorilla tripod.

Finn dine begrensninger i utstyret du har. Se når du sliter (tar du mange bilder på 14mm kan det hende du bør titte på ett Olympus 11-22, tar du veldig mange på 150mm bør du kanskje vurdere ett Olympus 70-300, bare for å ta et eksempel).

Dersom du planlegger å ta landskapsbilder bør du kanskje vurdere en større tripod etter hvert, men det tar du på sikt. ;) Drev ikke faren din eller en onkel med foto i ungdommen? Kanksje du kjenner noen som har en tripod de ikke trenger lenger?

;)

Lenke til kommentar

jajaja :D det var det jeg mente.. men at man burde klare seg uten tele såfremst man kan. men skjønner det du mener, flott sagt.. :)

men ser klare fordeler med tele linsa å på ett offroad treff.. det kan fort ta av å man må gjerne ha litt zoom å gå på.

finnes det noen eksterne nettsider med fantastiske bilder av disse gamle kara å nye karer?.. lysten på litt inspirasjon her. :)

tripod ja.. tror nok det blir en ny en på den her karen. men fortell gjerne noen bruksområder på tripoden, har nesten ikke andre idèer til tripod enn å ta bilde av fyrverkeri å nattbilder?

fra øst finnmark her.. men viktigste e jo at man e nord for moralsirkelen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...