Gå til innhold

Nettopp kjøpt mitt første dslr. Olympus E-420

Anbefalte innlegg

Heia dere..

da man var drittlei av å være uten ett skikkelig kamera å enda mere lei mobil kameraet så bestillte æ nettopp ett olympus E420 med pancake objektivet, canon kamera-ryggsekk å 2 x 4gb lexar 300x cf minnekort + ett xd 2gb kort bare på fanskap.

valget falt på denne saken da æ måtte gå på komprimiss med dama, ho hadde lyst på ett kompakt kamera å æ hadde lyst på ett eos kamera e.l. fant da denne saken via en artikkel på akam. :)

men håper å tror dette er ett kamera jeg blir fornøyd med da dette blir mitt første slr kamera. har aldri eid ett slikt kamera før eller noe i denne ligaen i det hele tatt. kun knipsa bittelitt med ett eos 300d for noen år siden.

håper noen har litt helt elementære nybegynner tips, hva har æ begitt mæ ut på.. :D å gjerne erfaringer konkret ang dette kameraet hvis noen her har ett slikt ett?

hilsen en veldig ivrig å spent kar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har et fotokompendium her i forumet et sted, det anbefales. Det første du bør lære deg er grunnleggende eksponering, dette forklares visst i dette fotokompendiet.

Ellers er Olympus' senere kamera fantastisk lette å bruke og forstå. Operasjonen er intuitiv, å endre innstillinger med INFO-skjermen går som en lek.

En ting du dessuten bør vite, selv om du har muligheten til å benytte skjermen som søker på E-420 er dette en nødløsning. Du bør virkelig bruke søkeren når det er praktisk mulig. :)

Lykke til med fotograferingen! Husk, det viktigste er å ha det gøy! Lek med kameraet, lek med motiver, perspektiver og så videre. Kos deg med ditt nye kamera. Bildekvaliteten er også god. :)

Lenke til kommentar

Gratulerer! Dere vil nok bli veldig fornøyde, for bildekvaliteten er strålende og kameraet er enkelt å bruke men samtidig avansert nok til de fleste situasjoner.

Når det gjelder tips, så har jeg et par:

1. Programvaren "Olympus Master" er en skam. Bruk Google Picasa eller lignende.

2. Skyt i RAW+JPEG. RAW-bildene får stadig større verdi jo bedre dere blir til å redigere bilder. Tenk på det som å ta vare på negativene, selv om dere har fått en kopi av bildet.

3. Jeg bruker nesten bare det midterste autofokus-punktet. Da får jeg en mer forutsigbar autofokus.

Lenke til kommentar

tusen takk for tips.. :) tror nok vi blir veldig fornøyde, så lenge det er enkelt nok til at dama kan trykke på power å knipse ett bilde så blir ho fornøyd, men selvsagt mere avansert på meg. :)

var å leitet litt inne på foto teknikk, men må se litt til der..

er jo sinnsvakt mye å sette sæ inn i, så mye fremmedord som kunne skremt vekk en normal voksen mann.. :D

så kameraet kan lagre i både raw å jpeg samtidig? dette var jo snopt. er google picasa det enkleste/beste å bruke,

hva redigerer dere på raw bildene i hovedsak?

veldig greit med spesifike tips vedrørende kameraet. takk

Lenke til kommentar
så kameraet kan lagre i både raw å jpeg samtidig? dette var jo snopt. er google picasa det enkleste/beste å bruke,

hva redigerer dere på raw bildene i hovedsak?

Google Picasa er gratis og enkelt. Du kan gjøre det viktigste: Justere kontrast, hvitbalanse, utsnitt. Og det finner alle bildene på maskinen din og gjør det mulig å bla i dem.

Selv bruker jeg Adobe Lightroom til å importere, organisere og justere raw-bildene mine. Men det koster 2600 kroner. Dessuten er det ganske avansert, noe som også betyr at det er litt småkomplisert. Derfor foreslår jeg at dere lever med Picasa inntil videre, og så kjører dere på med Lightroom e.l. når dere er klar for neste steg.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på med en anbefaling av Photoshop Elements. I tillegg til at den har Adobe Camera Raw, er den godt egnet til bildebehandling; den har 3 versjoner av editoren, guidet, enkel og avansert. Den har også en organiseringsmodul som jeg liker godt.

Tom

Lenke til kommentar

adobe photoshop it is then! skal få handlet det inn å innstallert det på maskinen.. siste versjon av acr? takker for velkomsten i oly klubben! :D

finnes det bøker eller guider ala "fotografering (slr) for idioter!"??

gud hjelpe mæ æ gleder mæ til kameraet kommer, skal virkelig bli gøy. ser på fotoer fra dere på forumet bla på bildekritikk å fotogalleri.. det er helt utrolig hva man får til med ett kamera, hvis man kan ta bilder vel å merke!.. tommel opp!!

fikk tlf fra fotovideo idag at dem fikk ikke inn kameraet på lager før i neste uke mest sannsynlig. (ubekreftet 1.mai men det gikk dårlig sa han, flott at dem gir beskjed å følger opp slik..)

takker for alle svar så langt, setter pris på det. :)

Lenke til kommentar
adobe photoshop it is then! skal få handlet det inn å innstallert det på maskinen.. siste versjon av acr? takker for velkomsten i oly klubben! :D

finnes det bøker eller guider ala "fotografering (slr) for idioter!"??

Fotokompendiet som er linket til tidligere i tråden er ikke for idioter, men det egner seg for nybegynnere i hvert fall ;-)

Det som absolutt alle burde lese, er bruksanvisningen som følger med kameraet. Der står det meste du trenger.

Ellers er Magnar Fjørtoft sin "Digital fotografi i praksis" å anbefale. Selv mer erfarne fotografer kan lære litt av den, men den egner seg også for nybegynnere. Ta en tur på det lokale biblioteket, de har sannsynligvis noe nyttig, så kan du jo heller kjøpe den hvis du ønsker å beholde den.

Lenke til kommentar
Ja, nå har du allerede blitt anbefalt en stabel med software som spriker i alle retninger, så jeg tror jeg avstår fra råd helt og holdent, og bare ønsker deg velkommen i Oly klubben.

M.v.h.

Goffen

Jepp, vi koser oss i Oly-klubben!

Mens andre diskuterer pixlar er vi ute og tar bilder - i teorien i alle fall!

Gratulerer med kjøpet, RmB, hugs å poste erfaringar og bilder når det er gått ei stund.

Lenke til kommentar

godt æ snart er ferdig med stephen hunter boka mi.. regner med bruksanvisninga e like tjukk.. :D godt det e nordisk versjon..

skal sjekke opp på det lokale bibliotek å sjekke tråder.. men synes hw sin søkemotor er vanskelig å bruke.. får så sykt mange urelevante treff.

med tanke på komplett nybegynner, hva er det første basicene med kamera innstillinger man bør holde sæ til? å hva man evt burde vente med å heller la kameraet ta seg av.?

Lenke til kommentar
med tanke på komplett nybegynner, hva er det første basicene med kamera innstillinger man bør holde sæ til? å hva man evt burde vente med å heller la kameraet ta seg av.?

Du bør justere skarphet, kontrast og metning etter ditt behov om du vil ta bilder i JPG.

Jeg tar bilder i både JPG og RAW og bruker (S)+2 ©-2 RGB+1, men det er meg...

Ta noen testbilder og se hva du blir fornøyd med (Om du ikke kun bruker RAW da).

Min erfaring er at P (som også er "auto") gir bedre bilder enn AUTO, hvor du også kan velge mer.

Last evt. ned norsk meny fra Olympus Master.

Slå av AF lampe om du syns det er ubehagelig eller tar mye bilder av personer.

Lenke til kommentar
skal sjekke opp på det lokale bibliotek å sjekke tråder.. men synes hw sin søkemotor er vanskelig å bruke.. får så sykt mange urelevante treff.

Prøv google. Skriv bare "site:diskusjon.no" og det du søker på, så vil google kun søke på diskusjon.no. (Og takk til diskusjon.no som lar edderkoppene tråle trådene deres)

Lenke til kommentar

Alle med e-510 kan ha stor glede av denne her : http://www.wrotniak.net/photo/43/e510-sett.html

Den går igjennom alle(?) innstillinger, og kommer med velbegrunnede anbefalinger/forklaringer til hver enkelt.

Wrotniak 's sider er generelt et oppkomme av info ang Olympus' e-system. Forutsetningen er selvsagt at man skjønner Engelsk.

M.v.h

Goffen

Lenke til kommentar

kan noen gi mæ en kort innføring i objektiver? skjønner ikke helt feks ett:

Olympus Zuiko Digital ED 40-150mm f/4.0-5.6

Olympus Zuiko Digital ED 70-300mm F4.0-5.6

Olympus Zuiko Digital 14-45mm F3.5-5.6

hva betyr disse tallene å hva kjennetegner ett tele linse fra ett vanlig objektiv? helt grønn på det der.. hva menes med mm å f ?

kan jeg bruke alle merker four thirds linser på mitt kamera?

Endret av RmB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...