Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med SDSL teori...

Anbefalte innlegg

Dvs jeg har SDSL via Bluecom/Catch. Når jeg laster ned f.eks. en Linux ISO fra Uninett FTP får jeg full fres, 118-120KB/s (har 1Mbit linje). Laster jeg opp samme fila eller en annen stor isofil til en kjapp site, får jeg også nærmere full fres ca 115KB/s. MEN når jeg laster ned og opp samtidig (samme filene til samme stedene f.eks) så får jeg tilnærmet full fres på downloadingen (110-118KB/s), mens upload dumper ned i ca 50KB/s. Bluecom ville ha meg til å tro at det var overhead...

svaret jeg fikk fra Bluecom:

Hei..

Du vil aldri klare å få 1 mb. bege veier samtidig.

Dette forde når du laster ned så går det trafikk ut for å bekrefte at

det du har motatt. Hvor mye retur trafikk som kommer avhenger av hva du

laster ned.

Dette er et stort tekniskk felt.

Har du flere spørsmål om dette så ring oss på 815 33 222.

Jeg velger å ikke sette meg mer inn i saken på grunn av det jeg har

skerevet over.

Dette mener jeg er tull... noen kommentarer/tekniske svar/forklaringer?

Hadde det vært småfiler ville jeg ha skjønt at det ikke ble full fart (fordi det er mye ftp commandoer osv som skal sendes), men når det er snakk om store (100+ MB) filer så er jeg ikke med på dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette mener jeg er tull... noen kommentarer/tekniske svar/forklaringer?

Hadde det vært småfiler ville jeg ha skjønt at det ikke ble full fart (fordi det er mye ftp commandoer osv som skal sendes), men når det er snakk om store (100+ MB) filer så er jeg ikke med på dette...

Det sendes endel ACK-pakker som vil ta noe av kapasiteten når du makser ut linja.

Lenke til kommentar

Når du belaster linja for fullt, så vil ikke ACK-pakkene ha nok båndbredde til å holde følge med datastrømmen. Derfor må hastigheten ned for å slippe dem frem. Selv om du bare kjører download, så sendes likevel en hel masse pakker ut fra deg også, for å si ifra at det du henter har kommet frem (evt. at det må sendes på nytt).

Kort fortalt.

Lenke til kommentar
Ja men en ACK pakke er liten og tar ikke mye av båndbredda..
riktig det, men du kan tenke deg selv når du har maks upload, da hjelper det ikke om fila du prøver å sende er bare på noen få byte. Den MÅ stå i kø på en eller annen måte. Derfor senkes kb/s, for du får ikke sendt to ting på en gang!
Lenke til kommentar

Har sdsl fra Catch, 1mbit, når jeg bruker 120kb/s i nedlasting har jeg ifølge Dumeter ca.2.5 kb/s i opplast,

Når jeg er inne på f.eks Imesh og laster ned kan jeg ha 120kb/s og 80-90kb/s i opplasting samtidig, men da vil nedlastinga gå ned til ca.100kb/s, ifølge Dumeter.

Lenke til kommentar
MEN når jeg laster ned og opp samtidig (samme filene til samme stedene f.eks) så får jeg tilnærmet full fres på downloadingen (110-118KB/s), mens upload dumper ned i ca 50KB/s. Bluecom ville ha meg til å tro at det var overhead...

Det er nok heller det at ACK-pakkene bli liggende i kø, slik at ikke de kommer fort nok fram. Du vil sansynligvis kunne øke upload-hastigheten ved å sette tcp receive-window (husker ikke hva den heter i Windows, på Linux ligger den i /proc/sys/net/ipv4/tcp_rmem) til en lavere verdi. Da vil ikke den du mottar fra dynge deg ned med fullt så mye data, slik at ACK-pakkene fra den du sender til vil komme fortere fram.

Lenke til kommentar

Kvitteringspakker sendes for å bekreftes "velframme" et bestemt antall pakker (window). Det er litt hull i den forklaringa siden ALLE pakker trenger acknowledgment også de som lastes opp. Det er litt rart at de kan påstå at overhead forekommer bare ved opplasting. Med andre ord hvis du laster opp og ned samtidig ville overhead være ca like hvis du bruker samme down/up hastighet. Derfor skulle nedlastinghastighet gå ned tilsvarende.

En forklaring kan være i softwre som man bruker eller forskjllig window size opp/ned.

Men dette lukter av det kjente problemstillingen hvor bedrifter prøver å begrense fildeling, private ftp-server osv.

Jeg mener at hvis man har kjøpt symmetrisk linje , burde man få det man betaler for.

Men det er bare min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...