Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Heisann, jeg har da installert siste versjon av Ubuntu for å teste ut litt. Det første problemet mitt er dual screen. Jeg finner ikke ut hvordan jeg kan få bilde på begge skjermene. Jeg har bilde helt til innloggingen i Ubuntu kommer. Dessuten klarer jeg ikke å finne ut hvor Nvidia-settings finnes. Mitt andre problem er lydkortet mitt jeg har Creative EMU 0404 USB kort, jeg har googlet meg fram til noe slik jeg forstår det er drivere til dette kortet i Ubuntu? Saken er at jeg ikke forstår et kvekk av hvordan jeg skal få installert disse driverne. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=441946&page=16 Freebird!... Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Dual screen setter du opp med nvidia-settings. Bare ta Alt+F2 tastekombinasjon, så kan du skrive nvidia-settings. Når det gjelder lyd, så skal den bare funke. Driveren ligger i Alsa (advanced linux sound architecture) som følger ubuntu. Hvis linken din er relevant, så betyr den at driveren akkurat har blitt skrevet, og ikke rukket å bli med i 8.04. Du kan likevel få den installert, men da må du laste ned fersk kildekode selv å kompilere. Ved neste ubuntuversjon vil den isåfall være inkludert. Er du sikker på at du ikke har lyd allerede? Hvis du går i hjemmekatalogen din finner du en katalog som heter Examples, inni den finner du lyd og filmsnutter du kan teste med. Sjekk gjerne detaljene i hvilket lydkort du har med følgende kommando i terminal: lsusb Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Takk for hjelpen, nå klarte jeg å få lyd, men den ble veldig metallisk og vrengt. Noen ide om hvorfor? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Sånn da klarte jeg å fjerne den metalliske lyden. Men jeg har fortsatt ikke lyd i Firefox. Noen forslag? Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Installer pakken ubuntu-restricted-extras, f.eks. med Synaptic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå