Gå til innhold

Et par helt nybegynner spørsmål om Ubuntu.

Gjest Slettet+oiasdf79

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+oiasdf79

Heisann, jeg har da installert siste versjon av Ubuntu for å teste ut litt. Det første problemet mitt er dual screen. Jeg finner ikke ut hvordan jeg kan få bilde på begge skjermene. Jeg har bilde helt til innloggingen i Ubuntu kommer. Dessuten klarer jeg ikke å finne ut hvor Nvidia-settings finnes.

Mitt andre problem er lydkortet mitt jeg har Creative EMU 0404 USB kort, jeg har googlet meg fram til noe slik jeg forstår det er drivere til dette kortet i Ubuntu? Saken er at jeg ikke forstår et kvekk av hvordan jeg skal få installert disse driverne.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=441946&page=16

Freebird!...:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dual screen setter du opp med nvidia-settings. Bare ta Alt+F2 tastekombinasjon, så kan du skrive nvidia-settings.

Når det gjelder lyd, så skal den bare funke. Driveren ligger i Alsa (advanced linux sound architecture) som følger ubuntu. Hvis linken din er relevant, så betyr den at driveren akkurat har blitt skrevet, og ikke rukket å bli med i 8.04. Du kan likevel få den installert, men da må du laste ned fersk kildekode selv å kompilere. Ved neste ubuntuversjon vil den isåfall være inkludert. Er du sikker på at du ikke har lyd allerede? Hvis du går i hjemmekatalogen din finner du en katalog som heter Examples, inni den finner du lyd og filmsnutter du kan teste med.

Sjekk gjerne detaljene i hvilket lydkort du har med følgende kommando i terminal:

lsusb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...