Gå til innhold

hvor sikkert er mac-adresse filter?

Anbefalte innlegg

Vi er 4 studenter som deler et hus, og jeg "admer" det lille hjemmenettverket vi har.

Siden det er varierende grad av tilstand og alder på pcene her kan ikke nettet krypteres da en av oss ikke kommer på nett, aner ikke hvorfor. Han får ikke ipadresse, og nye drivere hjelper ikke. (jeg er den eneste som bruker kabel)

Av den grunn satte jeg opp mac filtrering i stedet for, men i dag lærte jeg at søsteren til en av de som bor her kom på nett med iphonen sin og dette gjør at jeg lurer på hvor sikkert mac-filtrering er? Er det et iPhone-smutthull?

[edit]

Kom på at vi har en range extender (stort hus) kan denne være smutthullet. Trodde at alle maskiner måtte være godkjent selv om de kom gjennom extenderen (som er registrert med mac-adresse)

Endret av IceDale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MAC filter er dessverre på ingen måte sikkert, men det hjelper jo da :)

Kryptering er bra også, men beskytter i utgangspunktet mot noe annet.

MAC filtrering skal i utgangspunktet beskytte mot tilgang til nettverket rent fysisk mens kryptering skal beskytte datatrafikken.

Nå gjør kryptering litt av begge deler, og en kombinasjon er nok best, men på ingen måte sikkert det heller.

Med range-extenderen regner jeg med at du mener et trådløst AP? Både rene AP'er og routere satt opp som AP'er kan ha selvstendige egenskaper som de ikke uten videre arver fra routeren i bredbåndskontakten.

Hvis routeren før AP'et deler ut IP adresser, begrens også adresseområdet til det antall maskiner du ønsker å gi tilgang til.

Eksempel (Under forutsetning av at du har kun én aktiv router i nettet!) :)

1. Endre SSID til noe annet enn standard for routeren.

2. Slå av SSID broadcasting slik at de som ønsker å koble seg på MÅ vite SSID'en.

3. Slå på MAC filtrering

4. La routeren (som står som DHCP server!) bare dele ut det nødvendige antall IP adresser til de forhåndsgodkjente MAC adressen.

5. Bruk den tøffeste krypteringen de aktuelle maskinen kan håndtere.

Blir uansett ikke helt sikkert, men det blir det aldri...

Lenke til kommentar

Ser ikke på MAC filtrering som noen grad av sikkerhet i dag. Holder selvsagt folk som kun er innom ute, men for en person med lit datakunskaper er det ikke noen problemer å komme seg rundt.

Har du ikke noen annen mulighet enn å kjøre MAC filtrering ville jeg i tillegg ha slått av kringkasting av SSID. Da ligger i alle fall ikke nettet å roper så høyt at det er der. Men for en person med lit datakunskap er det fortsatt ingen problemer å finne det.

Det at iPhonen kom seg på nettet kan sansynligvis være pga. den range extenderen ja. Du må sansynligvis også stille inn MAC filtreringen på den også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...