Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokking av E8400

Anbefalte innlegg

Hei!

La meg bare si dette rett ut: Jeg har ALDRI overklokket NOE og skal kjøpe meg ny PC med, som topic'en sier: E8400 CPU og jeg lurer på hvor mye jeg kan klokke den til, UTEN at det blir avansert(da snakker jeg om øking av volten og alt det derre der)

Hvor mye kan den klokkes uten at den kommer i "faresonen"? Har ingen planer om å montere ekstra kjøling på den, men skal kjøre 3 x 120mm vifter i kabinettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
seriøst? Med stock kjøling?

takker for svar :)

Ja, men hadde fulgt godt med på temperaturene. Cpu`ene er forskjellige.

4ghz er kanskje noe drøyt, men 3.8ghz burde går flotters.

Ikke bli for ivrig, lett å drite på draget når man klokker for første gang :)

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Det er nok ikke realistisk. Med god vannkjøling klokker E8400 til rundt 4,2 GHz. De fleste har i underkant av 70 grader (makstemp) med GOD kjøling ved 4 GHz.

Med stock kjøler klarer du sannsyligvis i underkant av 3,4 GHz før det begynner å bli for varmt. Kanskje må du også øke spenningen litt.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

La makstemp (30 min Prime eller likninde) ikke overstige 70 grader, så er du på den sikre siden.

Edit: Jeg ser du skriver du ikke vil endre volten. Du må muligens over standard volt for å klare 3,4 GHz. Du trenger i og for seg ikke endre noe selv, men kan la spenningen stå på auto i BIOS om du ikke skal klokke så langt. Om du vil ha litt mere kontroll setter du spenningen til 1,1 V. Da greier du i overkant av 3,2 GHz. Når ting begynner å bli ustabilt (programmer feiler, blåskjerm, eller restart) justerer du spenningen opp litt. Øk ett hakk om gangen og hold deg under 1,4 V så skal du være trygg. Når du klokker E8400 kan 360 MHz FSB (ca 3,2 GHz ved 9x multiplier) være en fin plass å starte, deretter klokker du "sakte" videre.

Om du vil vite litt mer om overklokking kan du følge det jeg skrev i DENNE tåden.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...