Pellex Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hei, Jeg har en Colibri 12. Rattet er utrolig tungt å svinge på. Har prøvd å olje styrekablen men ingenting forandres. Må noe gjøres inni rattet? Hjelp! Lenke til kommentar
kremtkremt Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Kanksje det er selve motoren som er dårlig smurt, i ledde der. men det kan også være rett å slett av kabelen er dårlig, vis de er ordentlig gamle er det vanskelig å få de gode. kanskje du har brukt feil fett ? gjorde jeg engang og da samla det fette opp salt og som da la seg som en sement og stengte hele systemet er nok ikke noe i styreklokka, meste er jo plast der, men kan du kan jo ta en kikk Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Er mesteparten i styrkeklokken plast? Meget få plastdeler i de jeg har demontert/montert. Til trådstarter, jeg måtte bytte hele kabelen, og hvis ikke det funker må du bytte klokka også Lenke til kommentar
kremtkremt Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Er mesteparten i styrkeklokken plast? Meget få plastdeler i de jeg har demontert/montert. Til trådstarter, jeg måtte bytte hele kabelen, og hvis ikke det funker må du bytte klokka også Jaja, lenge sia.. mener å huske at det var mye plast ? men, har båten vært under vann eller no ? Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Prøv å koble wiren fra styresnekka og kjenn om den fortsatt er like tung. Hvis ikke er det nok motor som er problemet. En bør regelmessig presse inn nytt vannbestandig fett i nipplene på motoren,gjerne til hver sesong. Men tror jeg ville brukt fett på styre wire, ikke olje som fort blir "borte" Hadde selv samme problem for noen år siden. Tok ut styrekabel og smurte den godt inn med fett(forøvrig en ordentlig grisete jobb), da ble den som ny, kunne sitte med en finger å styre Endret 30. april 2008 av Rune-B Lenke til kommentar
Pellex Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 takk for tips! jeg skal prøve Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Prøv å koble wiren fra styresnekka og kjenn om den fortsatt er like tung. Hvis ikke er det nok motor som er problemet. En bør regelmessig presse inn nytt vannbestandig fett i nipplene på motoren,gjerne til hver sesong. Men tror jeg ville brukt fett på styre wire, ikke olje som fort blir "borte"Hadde selv samme problem for noen år siden. Tok ut styrekabel og smurte den godt inn med fett(forøvrig en ordentlig grisete jobb), da ble den som ny, kunne sitte med en finger å styre Det trenger ikke være problemet. På en båt jeg hadde i fjor hadde jeg det samme problemet. Jeg løsnet styrekabelen og smurte opp alt. Hvert komponent var lett å bevege på, men når jeg satt det sammen ble det utorlig tungt å svinge. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Prøv å koble wiren fra styresnekka og kjenn om den fortsatt er like tung. Hvis ikke er det nok motor som er problemet. En bør regelmessig presse inn nytt vannbestandig fett i nipplene på motoren,gjerne til hver sesong. Men tror jeg ville brukt fett på styre wire, ikke olje som fort blir "borte"Hadde selv samme problem for noen år siden. Tok ut styrekabel og smurte den godt inn med fett(forøvrig en ordentlig grisete jobb), da ble den som ny, kunne sitte med en finger å styre Det trenger ikke være problemet. På en båt jeg hadde i fjor hadde jeg det samme problemet. Jeg løsnet styrekabelen og smurte opp alt. Hvert komponent var lett å bevege på, men når jeg satt det sammen ble det utorlig tungt å svinge. Da vil jeg tro du hadde en dårlig kobling mot motoren, slik at når du svingte bevegde ikke leddene i enten akterspeil-beslaget eller brønnbeslaget seg nok (eller hang fast) da vil den bli sinnsykt tung og svinge.... Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Tror jeg fant ut til slutt at wiren var for lang, og det ble for stor "bue" på den. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 (endret) En anna ting du og kan sjekke Pellex. På svingen på motoren, altså akslingen på motoren. Se om det er en skrue på stammen. Justere motstand på svingen. Men sjekk de andre punktene du har fått input på her. Endret 2. mai 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå