Gå til innhold

Problem med lyd i ubuntu 8.04.

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har fått installert ubuntu 8.04 på min lenovo 3000 N200 laptop. Problemet er at lyden ikkje funker. Eg har hatt 7.10 før, og kan ikkje huske å ha hatt noko problem med lyden da.

Når eg går inn i terminal og skriv: aplay -l

får eg opp:

**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****

card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC861VD Analog [ALC861VD Analog]

Subdevices: 1/1

Subdevice #0: subdevice #0

Det betyr vel at kortet fungerer med drivere osv?

Eg har og vert inne i alsamixer og justert opp lyden der, men ingen effekt. Nokon som har noko ide om kor problemet kan ligge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg prøvde å fikse det etter tips eg fant her, men alt som skjede når eg puttet options snd-hda-intel single_cmd=1 model=lenovo inn i etc/modprobe.d/alsa-base var at det kom ein heilt jævlig lyd av pcen når eg starta opp.

Vist det er ein bugg i 8.04, kor lang tid er det normalt at det tar før dei får fikset det?

Lenke til kommentar

Eg har forsøkt å putte alle dei alternativa eg fant på denne sida inn i /etc/modprobe.d/alsa-base. Alt eg då får opp er at lydkortet ikkje er installert riktig. Er det ikkje annet som kan gjørast enn å vente på at dei fikser ein bugg i ubuntu?

Lenke til kommentar
Er det ikkje annet som kan gjørast enn å vente på at dei fikser ein bugg i ubuntu?
Kommer an på buggen. Det er også umulig å si hvor lenge en fiks tar. Hvis det angår mange vil det typisk gå fort. I ditt tilfelle fungerer dog alt i 7.10 såvidt jeg skjønner, så da er det vel ikke noe problem å vente med 8.04 til de har luket ut barnesykdommer. Det kommer en oppdatering av 8.04 i sommer, og den regner jeg med har fikset de fleste kjente bugs. Det du kan gjøre er å sjekke om det er levert en bugrapport på problemet, hvis ikke kan du levere en selv hovr du legger ved informasjon ved hjelp av linken jeg ga deg, så kan du selv følge med der på hva som skjer med den. Hvis du eller andre finner en fiks, vil da også bugrapporten være et fint sted å poste denne.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...