Gå til innhold

Kjøper nytt dSLR i morra - ønsker innspill

Anbefalte innlegg

Ja veit, finnes mange sånne tråder, men ønsker da innspill til akkurat mitt kjøp.

Er en komplett nybegynner på området og er på utkikk etter mitt aller første speilreflekskamera. Prøver å finne et kamera som balanserer mellom pris, kvalitet og funksjonalitet for en nybegynner som skal prøve å utvikle sine ferdigheter.

Er mye ute og reiser og er nok her kameraet vil bli mest brukt, men også på dedikerte fototurer rundt i naturen rundt der jeg bor. Kameraet vil også bli brukt av min samboer som helst vil ha et kamera som fungerer på "auto" uten de store justeringene.

Etter mye lesing av tester og andres erfaringer falt valget på en Sony D350 med kitobjektivet (18-70mm) til 7299kr hos JP. Noen som har innvendinger mht til valget?

Er klar over at dette kit-objektivet ikke er noe kvalitetsopptikk, men et sted må man jo starte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har innvendinger mht til valget?
Har du og din samboer faktisk tatt i kamerahuset?

Jeg har vært i JP butikken en 4-5 ganger til nå og tatt og fikla med både pentax, olympus, nikon, sony og canon. Canon og olympus ble for lite, nikon likte jeg ikke helt grepet på, litt for "grunt" om du skjønner.

Min samboer tar det hun får for å si det litt flåsete

Lenke til kommentar

Jeg prøver meg frempå med å anbefale K200D.

Kameraet er robust og godt, det har en del 'auto'-programmer. Det har en del værtettinger som skal beskytte kameraet bedre mot støv og fuktighet. Mangler dog Live View, dersom det er et krav.

Dette kameraet har også innebygget 'anti-shake', som jeg mener A350 også har. Jeg regner forøvrig med at du har lest gjennom samletesten som Akam nylig gjorde ?

Det koster 6299 hos JP med Pentax DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL II, altså en tusing billigere.

Mvh,

Beej80

EDIT:

Det er vel veldig få som har direkte innvendiger da det er få som har eid ett slikt kamerahus. Det er nok et helt greit kjøp på lik linje med de aller fleste andre. Når du i tillegg har vært i butikken og vet at det sitter bra i hånden så har du vel egentlig bestemt deg.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Ja veit, finnes mange sånne tråder, men ønsker da innspill til akkurat mitt kjøp.

Er en komplett nybegynner på området og er på utkikk etter mitt aller første speilreflekskamera. Prøver å finne et kamera som balanserer mellom pris, kvalitet og funksjonalitet for en nybegynner som skal prøve å utvikle sine ferdigheter.

Er mye ute og reiser og er nok her kameraet vil bli mest brukt, men også på dedikerte fototurer rundt i naturen rundt der jeg bor. Kameraet vil også bli brukt av min samboer som helst vil ha et kamera som fungerer på "auto" uten de store justeringene.

Etter mye lesing av tester og andres erfaringer falt valget på en Sony D350 med kitobjektivet (18-70mm) til 7299kr hos JP. Noen som har innvendinger mht til valget?

Er klar over at dette kit-objektivet ikke er noe kvalitetsopptikk, men et sted må man jo starte.

Kjøp A350 kamerahus til 5999,- og kitobjektivet i Sony eller Minolta utgave brukt til 500-800 NOK. Du finner helt sikkert på foto.no eller ebay.com

Andre billigobjektiv å lete etter er 50mm f/1,7 og 28mm f/2,8 begge i Minolta og til ca en 1000-lapp.

Lenke til kommentar

Kjøp et A350-kit. Da blir alle fornøyd, spesielt den mest ukritiske som vil sette veldig stor pris på at liveview fungerer omtrent som det gamle kompaktkameraet. De er jo alle gode, men jeg kan lett se hvorfor A350 skulle appellere til en nybegynner.

Edit: Merk dere at trådstarter ønsker et kamera som gir gode bilder i jpg-modus, uten noen justeringer av noen som helst grad. Det ekskluderer Pentax og Samsung fra listen. I tillegg til A350 ville jeg tatt en ny kikk på Olympus E-510. Var det modellen dere så på, eller var det en modell i E-4x0 serien? E-510 har i alle fall ikke ubehagelig lite grep etter min forstand. Grunnen til at jeg ønsker å bringe Olympus på banen igjen er at jeg finner jpg-kvaliteten meget bra med bittelitt tweaking i innstillingene. Dere trenger jo ikke forandre den settingen i etterkant. Med god filstørrelse så får du også bilder som er lite komprimerte, noe som er viktig hvis man ønsker å gi beng i raw.

Jeg tipper likevel dere vil bli mest fornøyd med den favoritten dere allerede har. Det er fordi dere allerede liker den, og fordi den i alle fall ikke er dårligere enn konkurransen. Den har også en unik feature i sin velfungerende liveview.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...