Yooo Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Heisann Jeg har en Sony Ericsson W800i, som jeg sliter litt med. Lokket til batteriet på mobilen, sitter tilnærmet bom fast. Har ikke brydd meg med det så mye før, men i det siste har jeg nåttet resette den med å ta batteriet ut og da er det ikkje kjekt å bruke 1/2 time på dette vær gang. Så da lurte jeg på om dette dekkes av garanti/reklamasjon, mobilen er 1 1/2 år gammel så jeg er litt bekjymret for at de skal krangle på at det er forsent å komme med det nå og mobilen er jo litt ripete etterhvert også. Lenke til kommentar
mr_yellow Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Heisann Jeg har en Sony Ericsson W800i, som jeg sliter litt med. Lokket til batteriet på mobilen, sitter tilnærmet bom fast. Har ikke brydd meg med det så mye før, men i det siste har jeg nåttet resette den med å ta batteriet ut og da er det ikkje kjekt å bruke 1/2 time på dette vær gang. Så da lurte jeg på om dette dekkes av garanti/reklamasjon, mobilen er 1 1/2 år gammel så jeg er litt bekjymret for at de skal krangle på at det er forsent å komme med det nå og mobilen er jo litt ripete etterhvert også. Hei, mobiletelefoner har en reklamasjonstid på 5 år, og har en forventet levetid på 3-4 år. Dette ble slått fast av Høyesterett i den nylige "Mobiltelefondommen". Du er altså godt innenfor den såkalte absolutte reklamasjonsfrist. Den praktiske hovedregelen er likevel at du må gi selgeren melding om manglen senest 2 måneder etter at du oppdaget den, se forbrukerkjøpsloven § 27 første ledd. Det går frem av forarbeidene at det skal helt spesielle grunner til for at det aksepteres at denne fristen er overskridet. Hvis det har gått over 2 måndeder siden du oppdaget manglen, så har du altså tapt din rett til å gjøre den eventuelle manglen gjeldene. På en annen side vil ingen kunne bevise noe annet hvis du sier at problemet oppsto for en uke siden. I tillegg til dette må du påvise at det foreligger en kjøpsrettslig mangel. Har dette skjedd som følge av støtskader eller lignende forhold som beror på deg, så vil du uansett ikke komme noen vei med reklamasjonen. Hva som kan karakteriseres som kjøpsrettslige mangler reguleres av kjøpslovens kapittel 4 (http://lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html#16) Manglen må ha foreligget før risikoens overgang, jf forbrukerkjøpslovens § 18 første ledd. Risikoen går over på deg ved leveringen. Selv om det ikke foreligger noen synbare mangler ved levering, kan det at det oppstår senere skyldes en svakhet ved produktet som forelå før produktet ble levert. Er dette tilfellet, vil det likevel forligge en mangel. Når det gjelder garantien er dette noe du kan få av produsent eller selger. Om det er garanti på produktet, og hva denne evt. går ut på kan du sikkert få informasjon om ved å henvende deg til selger. Endret 28. april 2008 av mr_yellow Lenke til kommentar
Caze Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Hvis dette lokket har vært tregt siden du kjøpte telefonen, burde du vel ha meldt fra om dette før det hadde gått 1,5 år? Og hvis dette problemet har oppstått i senere tid, er det jo en ytre skade som du har sørget for selv...? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Sett noen batteri-deksler som er vanskelige å få opp. Ikke bruk makt for å presse lokket inn i telefonen. Det skal tross alt nedover. Selv bruker jeg en hanske med noe gummi på. Med hansken så får jeg et grep som gjør det mye enklere å få opp vanskelige batteri-lokk. Ta av og på batteri-lokket 5-10 ganger så blir det mye lettere senere. Er tross alt plastlokk. Det slites om det tas av og på for mye. Løse lokk blir derfor å betrakte som normal slitasje, og skal normalt sett ikke byttes på garanti. I ditt tilfelle sitter lokket for hardt fast. Så lenge du ikke har brukt lim eller festet noe på batteri eller lokk, så vil det nok byttes på garanti om du ikke får det til ved hjelp av å ta det på og av noen ganger. Må også si at jeg har sett batteri-lokk som er misshandlet med kniv og skrujern i forsøk på å få det opp. De blir ikke byttet på garanti. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå