Simen1 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 En kamerat har et Kodak Pro DCS620 2 megapixel speilrefleks som var en tanks i toppklasse i 1999-2000. Det er et Nikon F5 hus med digitalt bakstykke fra Kodak. Jeg tviler på at det er mulig på gjøre analogt igjen. Han har ikke brukt det på et par år og lurte på om jeg ville ha det for en symbolsk sum. Jeg vil gjerne gi han en rettferdig sum for det men det er jo litt vanskelig å bedømme pris på noe sånt. Jeg tenkte at jeg kunne sikkert bruke det som et ekstra leketøy noen ganger bare for morroskyld. - Hva vil være en rettferdig pris? - Er det noe håp om å finne drivere til Windows XP 32/64bit og Ubuntu 8.04 64bit? - Er det kompatibilitetsproblemer med moderne Nikon-optikk? - Er det mulig å finne batteri til det nå? - Kan jeg bruke et moderne CF-kort + PCMCIA-adapter på dette? (det som følger med er bare 64 MB eller noe sånt) Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 - Er det noe håp om å finne drivere til Windows XP 32/64bit og Ubuntu 8.04 64bit? Ja. Det skal ikke være noe problem, hverken med raw-filer eller jpeg-filer. Når det gjelder å få ut filene, så ser det ut til å være firewire som gjelder, eller evt en egen pcmcia->usb konverter. Det kan bli et issue å få tak i ny lagringsplass dersom den gamle skulle streike. Og ang batteri, så er vel ebay ditt beste håp. Ang pris, så har jeg ikke filla peiling. Dette er like mye et samleobjekt som et fotografisk verktøy. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 - Hva vil være en rettferdig pris? - Er det noe håp om å finne drivere til Windows XP 32/64bit og Ubuntu 8.04 64bit? - Er det kompatibilitetsproblemer med moderne Nikon-optikk? - Er det mulig å finne batteri til det nå? - Kan jeg bruke et moderne CF-kort + PCMCIA-adapter på dette? (det som følger med er bare 64 MB eller noe sånt) Det bør ikke være problemer med nyere minnekort. Batteriene skal i følge testen visstnok vær standard AA-celler, usikker på om du kan bruk F5-batterier. Optikk skal ikke være noe problem. Drivere kan være tricky, men bruker du kortleser er det nok ikke noe problem å lese filene. Artige kommentarer Phil kommer med ang. bildekvalitet: Ask me for a personal opinion and I'll say that this camera takes images of a quality difficult to distinguish from scanned 35mm slides (and in many cases much better). <snipp> Colour balance, resolution, "picture depth" (the HUGE dynamic range, it's ability to capture the brightest highlights and detail in the darkest shadows), neutrality of tones and image purity (lack of noise) are exceptional, truely a reference camera. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Jeg fant ut at 320 MB mikrodisk skulle gå bra så da regner jeg med at jeg også kan stappe inn minimum et 256 MB CF-kort. Forhåpentligvis også opp til 2 GB. Det går vist en logisk grense der pga filsystemet og jeg tviler på at kameraet er oppdatert til å takle mer. Den logiske grensa rammet mange kompaktkameraer fram til ca 2004. Hva man legger i 'HUGE dynamic range' kan nok ha blitt gradvis endret det siste tiåret så jeg er ikke så sikker på om særlig mange ville sagt det samme i dag. Ellers så ser det ut til at jeg kan stappe inn moderne NiMH-batterier bare jeg unngår å lade de med den medfølgende laderen. Minnekortleser løser driverproblemet. Kompatibilitet med optikk sier dere skal gå bra. Da gjenstår det bare ett spørsmål: Prisen Jeg har ikke peiling jeg heller men kan vel hinte om at det ble kjøpt brukt for 4000 kr for 4 år siden og at jeg føler jeg er villig til å betale langt mindre. D40 koster bare ~3000 kr og har langt høyere bruksverdi for meg. Samleverdien er jeg ikke så opptatt av. Er det et skambud å by en tusenlapp for det? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Er det et skambud å by en tusenlapp for det? Jeg hadde tenkt å foreslå 500-750,- Noe mer er det neppe verdt. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Er det et skambud å by en tusenlapp for det? Jeg hadde tenkt å foreslå 500-750,- Noe mer er det neppe verdt. Enig her. Legg heller noen kroner i brukt en 28mm, elns. Det er jo uansett en fin anledning for deg til å skifte til Nikon ;-) Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Ja, noe slikt - og hvis du ikke vil ha det så kan helt sikkert Akam forbarme seg over det og ta en test rundt juletider. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Strøkne analoge F5 hus går for ca. 3-4000kr om dagen, men bruksverdien på dette er nok noe mindre, så rett under tusenlappen kanskje? Ikke spesielt mye over i alle fall. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Jeg hadde tenkt å foreslå 500-750,- Noe mer er det neppe verdt. Ok, da tar jeg deg på ordet og foreslår 750 kr for det. Jepp, det er en god anledning til å bytte til Nikon, k-ryeng. Jeg har hatt planer om det en stund pga D300 men det er ennå for dyrt for meg. Jeg tenkte jeg skulle rykke opp på stigen til D90 eller en brukt D200 og videre til D300 om lenge når den får en arvtager og dukker opp på bruktmarkedet. Ja, noe slikt - og hvis du ikke vil ha det så kan helt sikkert Akam forbarme seg over det og ta en test rundt juletider. Å, ja Det hadde vært noe! Dere kan få låne den en måned eller to når dere har lyst og jeg har lekt meg en stund med den. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Det hadde vært gøyalt, gitt. Virkelig sett hvordan et gammelt kamera sto seg mot nyere travere. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Dette er av litt eldre dato, men tar fine bilder: http://dpanswers.com/kodak_dcs460c.html Endret 28. april 2008 av erlingba Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Dette er av litt eldre dato, men tar fine bilder:http://dpanswers.com/kodak_dcs460c.html Elendige egenskaper på høy iso i følge Hannemyr :!: Noe å tenke på for oss iso-freaks? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Førd dere gir det bort, sjekk hva det er mulig å få på ebay for dette. Ligger et 460c ute nå for $1000.. Ikke dermed sagt at kameraet du snakker om er salgbart for dette, men 750 kroner... Endret 29. april 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Førd dere gir det bort, sjekk hva det er mulig å få på ebay for dette.Ligger et 460c ute nå for $1000.. Ikke dermed sagt at kameraet du snakker om er salgbart for dette, men 750 kroner... Det kostet $2500 nytt i 2000, altså rundt 20-25000 etter datidens dollarkurs, men nå er det ikke 460c som Simen1 har på hånden, det er en DCS620. Ligger noen ute på eBay til $340-500, eller rundt 2000 kr. Det er heller ingenting som tyder på at selgerne som har disse faktisk får solgt dem til den prisantydningen. Til sammenlikning vil en annen "olding" som D100 eller D70(s) gi deg langt bedre bildekvalitet for samme prisen, mens D40 får du nytt for under 3000 kr, inkl. objektiv. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Ok k-ryeng, ikke samme kamera, så da blir ikke prisen jeg nevnte helt relevant... Men uansett kan det ha affeksjonsverdi for noen som er større enn 5-700(?) Whatever.. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Liker forresten det dpreview skriver om dybdeskarphet. Direkte morosamt, faktisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå