rakanishu Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) BMW E30 320iS 1990 Jeg har nå kommet til min tredje E30, og jeg tenkte kanskje noen hadde interesse av å få litt informasjon om denne relativt sjeldne saken. Jeg har i alle år kjørt BMW etter å ha vokst opp med en høyst BMW-frelst far. Noe jeg er veldig glad for med tanke på all kjøregleden disse bilene har gitt meg. Bare en kjapp oppsummering av bilene jeg har kjørt de siste årene: E34 - 520i '90 E30 - 320i '88 E30 - 325i '89 Drømmen om M3 Jeg har alltid drømt om en E30 M3, men med prisene disse ligger på i dag, blir det nok ikke noe av med det første. Derfor har jeg nå gått til anskaffelse av en 320iS, eller den italienske M3'n som den populært blir kalt. Grunnen til at den blir kalt dette er fordi 320is var modellen som ble solgt i Italia og Portugal i stedet for M3. Dette er en E30 med samme motor og drivverk som M3'n, men utseendet på denne bilen er som en original E30 M-tech II. Jeg har gjort ganske mye research rundt modellen siden jeg visste at det kunne bli problemer med godkjenning ved import. Ut i fra det jeg har funnet så finnes det bare ett annet eksemplar i Norge som er godkjent på normal måte. Så dette er virkelig en sjelden bil. Mer informasjon om denne modellen her: http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=10 Min bil har hatt 1 tidligere eier i Italia og 2 eiere i Sverige. Veldig grei historikk hele veien og jeg har fått alle papirer fra eiere både i Italia og Sverige. Noen kjappe spesifikasjoner: 1,990cc DOHC-16v/R4 S14 motor med 192 hester 5-gir close-ratio "dogleg" girkasse 3.46:1 LSD M-tech "Sportfahrwerk" understell Supersprint eksos Ettermontert aircondition Sportsinteriør Servostyring og ABS Planer og tanker: Planer jeg har for bilen i er første omgang å få byttet til Brembo skiver rundt hele og Yellowstuff klosser. Foran har jeg allerede byttet, men jeg har ikke fått gjort det bak ennå. Understellet vil jeg sannsynligvis bytte ut endel av, men siden alt ser relativt nytt ut under der så drøyer jeg det kanskje til neste sesong. Bilen vil bli brukt endel på bane så det er viktig for meg at dette blir riktig. Felger og dekk vil sannsynligvis også bli byttet til fordel for noen 17", men det er først og fremst viktig at det yter på bane. Noe lakkering og kosmetisk fiks står også på listen, men det tar jeg sannsyligvis til vinteren da bilen ikke er i bruk. Bilder: Nyimportert Vinterbilen hilser på nye sommerbilen Her stopper det ikke før 7300RPM Litt vrien giring. Lite pen kule, men ny er bestilt. M-Power Endelig Norske skilter MOMO-rattet på plass til banekjøring Brembo og yellowstuff Diverse fra mekking Ren og pen. Klar for tur Endret 17. november 2011 av rakanishu Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Stilig bil, skjelden sak også En sånn bil fortjener en flink eier, ser ut til at du er en sånn kar med tanke på de andre bilene du har hatt, ser jo ut som noen smykker de og Lenke til kommentar
rakanishu Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Stilig bil, skjelden sak også En sånn bil fortjener en flink eier, ser ut til at du er en sånn kar med tanke på de andre bilene du har hatt, ser jo ut som noen smykker de og Yes, denne bilen skal bli godt tatt vare på som alle de tidligere bilene. Den har aldri blitt vinterkjørt og det vil den heller aldri bli i mitt eie. Den kommer til å få kjørt seg på bane, men bilen er jo laget for nettopp det Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Kjempe flott og sjelden BMW. Virkelig en drøm dette. Hvor mye måtte du gi for denne herligheten? Med og uten reg/moms/toll alt det tullet inn til norge. Lenke til kommentar
rakanishu Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Takker Uten engangsavgift og mva så kom bilen på 60k. Men jeg måtte ut med 40k i avgifter for å få skilter på den. Men det er i alle fall under halv pris i forhold til hva man må ut med for en M3 i samme stand. Endret 5. mai 2008 av rakanishu Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Se her ja, enda en grom bimmer i Showcase-forumet, virkelig flott sak! Lenke til kommentar
rakanishu Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 På tide med en liten update. Nytt: * Brembo skiver bak * Yellowstuff bak * Nye slitesensorer til bremser * Ny girkule * M-tech merker på skjørter Planer fremover: * Grundig motorvask * Kanskje 17" felger * Litt senking foran * Noe lakkering, blir sannsynligvis gjort i løpet av vinteren Hadde bilen på utstilling på Gatebil-treffet lørdag og fikk mye postiv tilbakemelding. Fikk kjøpt meg en ny Sparco hjelm til kjøring neste helg da det er BMWCCN treff på Rudskogen. Skulle hatt noen bilder av mekkeprosessen, men de ligger på ett annet kamera. Så bildene som kommer nå er bare fra en liten session jeg tok tidligere i dag. Lenke til kommentar
rakanishu Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Takker Liker den bare mer og mer selv. Tror virkelig den kommer til å bli perfekt bare jeg får fronten bitte litt lavere. Dette er en bil jeg skal ha i mange år. Blir spennende å teste den på bane for første gang neste helg. Mulig jeg spanderer på meg noen polyuretan foringer og ett stag i motorrommet hvis den ikke er stiv nok for meg. Endret 25. mai 2008 av rakanishu Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Syntes bilen er lav nok som den er jeg Min kan nok virke som terrengbil i forhold Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Nydelig bil du har fått deg. Jeg respekterer denne mer enn en M3, siden den har et diskre karosseri og rå motor. Den er vel verdt litt på det norske markedet også? Lenke til kommentar
rakanishu Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Skulle tro det var grei verdi på denne. Det er jo en mye mer sjelden bil enn M3. Men det er ikke relevant for min del da den ikke skal selges med det første Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Virkelig flott bil. Skulle hatt en slik. Men det BMW treffet på rudskogen til helga har jeg ikke fått med meg, hvilken dag, når og hvordan er programmet? Lenke til kommentar
rakanishu Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 BMWCCN arrangerer treff på Rudskogen 31 mai - 01 juni: http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora/me....aspx?Id=435870 Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Lekker bil. Mye muligheter... Birger Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Mye muligheter? Hold den original! Lenke til kommentar
rakanishu Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Ja, mest mulig original. Som sagt litt senk kanskje og noen 17" BBS. Slenger i alle fall ikke på ett lass med plastikk slik som alle idioter gjør nå for tiden. Originaldeler ser alltid best ut I alle fall på BMW. Endret 27. mai 2008 av rakanishu 1 Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hvilken BBS-type kunne du tenkt deg? BBS Lemans er pene, men kanskje litt dyre 17" tror jeg vil passe perfekt. Lenke til kommentar
rakanishu Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) BBS RS er vel egentlig det som ville vært perfekt. Men spørs hvor lett det er å få tak i 4-bolts, og ikke minst til en fornuftig pris. Prøver å se litt etter noe replika i samme stilen. Bilde av eventuell replika: Endret 27. mai 2008 av rakanishu Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Ja, mest mulig original. Som sagt litt senk kanskje og noen 17" BBS. Slenger i alle fall ikke på ett lass med plastikk slik som alle idioter gjør nå for tiden. Originaldeler ser alltid best ut I alle fall på BMW. Kremt... Du har jo faktisk et lass med plast på den fra før. Kjør 15 eller 16" BBS. Da får du et fint stuk på den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå