Gå til innhold

Ubuntu 8.04. på gammel treg PC?

Anbefalte innlegg

Har altså en gammel bærbar maskin på 6 år. Den kjører Win. XP og har 512mb RAM. Problemet er vel egentlig at selve Windows begynner å ta kvelden. Alt går tregt og dårlig. Har omtrent prøvd alt utenom å formatere, vil nemlig ikke miste filene og programene på maskinen. Leste akkurat litt om nye Ubuntu 8.04. på ITavien. Virker som et veldig kjekt OS. Aldri prøvd Linux før. Tror dere dette vil la seg innstallere på min gamle, skrøplige maskin? Kan etter hva jeg har skjønt innstalleres fra Windows uten å måtte formatere? Har bare en harddisk. Vil den da lage en egen partisjon til Ubuntu? Hvordan velger jeg mellom de to OS`ene når jeg starter maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk hvilken CPU du har, kan godt hende du kan kjøre full pakke. 512MB ram er ihvertfall plenty. Kubuntu er typisk litt kjappere enn ubuntu hvis du har nok minne. KDE4 er igjen vesentlig kjappere enn KDE3, men umoden ennå.

Lenke til kommentar

Har også 512mb RAM og det funker fint i Ubuntu 7.10 her. Det hjelper nok på hastigheten å formatere og reinstallere XP også vil jeg anta. Ubuntu er et veldig kjekt OS, men er nok langt fra det raskeste om det ikke lever opp til forventingene dine. Du har sikkert fått med deg dette, men det å kjøre OS'et via live-CD vil OS'et være en god del mindre responsivt enn etter at det er installert.

Om du ikke vil miste filene dine bør du ta back-up uansett om du skal installere Ubuntu, ting kan gå galt. Det er flere måter å installere Ubuntu på, som regel via live-CD som lager en egen partisjon til Ubuntu som krever formatering av partisjonen, eller via Windows som lar deg insallere og slette Ubuntu som et vanlig program uten å lage en egen partisjon på hard-disken.

Det å velge mellom Ubuntu og Windows etter vanlig installasjon gjøres ved å trykke piltastene enten opp eller ned til ønsket OS før noen av OS'ene starter å boote. Ved vanlig installasjon er Ubuntu satt til å boote først, men kan hende Windows er satt først ved installasjon via Windows. Vet ikke hvordan det siste alternativet funker da jeg ikke har testet det, men det skal uansett være mulig å forandre på dette etter eget ønske etter installasjon.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...