Gjest Guest_helene_* Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg har en mor som har brukt subutex i flere år, og hun har aldri sluttet. Nå sier hun at hun skal skjerpe seg, som hun har sagt hundre ganger før, så blir man virkelig så avhengi at det rett og slett ikke går an å slutte? Og hvilken virkning har subutex? (Fornøyd med den emnetittelen din no, eller?) Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Buprenorfin er mer potent enn morfin, og er omtrent like avhengighetsskapende som metadon. "Fordelen" med disse stoffene er vel at abstinensene ved nedtrapping og avslutning er mye mindre. Her er også subutex bedre enn metadon. Men avhengighetsgraden av subutex vs. tyngre stoffer er vel faktisk nesten like stor, men kanskje mer psykisk. Dette var bare noen tanker fra en som vet lite om emnet... Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Subutex er rus på samme måte som alt annet, det er bare at subu får man på apoteket i lovlig form i motsetning til mange andre midler. Abstinensene på subutex er verre enn på heroin, det er mer likt metadon, selv om jeg mener bestemt at metadon er hakket verre. Sist jeg snakket med lege om dette temaet så var det fortsatt ingen i Norge som hadde klart å slutte med subutex slik som egentlig er meningen at man skal etter en stund. Så prognosene for det er ganske dårlige. Derimot finnes det behandlingsplasser og selvhjelpsgrupper som fungerer veldig bra, men som krever totalavholdenhet. De fleste (alle?) behandlingssteder som går etter minnesotamodellen (12 trinn) har nedtrapping og avrusning på stedet. Der blir de også sendt på NA-møter og AA-møter. Det som er synd med disse behandlingsstedene er at de er stort sett private og støttes ofte ikke av staten, for staten skal ha så mange arbeidsplasser til folk på andre institusjoner for rusmisbrukere der de ikke har en dritt statistikk på at noen har blitt rusfri. Helt tragisk system egentlig. I USA er 12 trinns fellesskapene og modellen i seg selv fullstendig integrert i samfunnet og det går alt i fra supermodeller til sprøytenarkomae uteliggere i Anonyme Narkomane, og det gjelder både i USA og her til lands. Men, men. Saken er ihvertfall at det er moren din som må ta steget og be om hjelp og hun må gjøre no drastisk for å komme seg av subutexen fordi så lenge hun fortsetter å bruke den så vil hun kanskje ha gode perioder der hun klarer å skjerpe seg, men det vil alltid gå tilbake til det samme gamle igjen og gjerne litt verre for hver gang. Det som mammaen din kan gjøre er å dra på NA-møter og se hva det er for noe, og prate med kommunen din om å få behandling hos ett av de stedene som bruker minnesota-modellen, hvis hun virkelig ønsker å slutte så klart. Man kan gå på NA og fortsatt være aktiv rusmisbruker så det spiller ingen rolle. Alle er velkomne der så lenge man bare ønsker å se hva det er eller bare har et ønske om å slutte å bruke rusmidler. http://www.nanorge.org Norske hjemmesiden til NA Noen Aktuelle behandlingsinnstituasjoner : http://www.alfavest.no/ Alfa i Vestfold http://www.purehelp.no/vis.asp/company_nam...454145/t_page/1 Mestringshuset (har ikke fått hjemmeside enda tror jeg for de er ganske nyoppstarta, men de har veldig fine fasader og flotte mennesker som jobber der) http://www.sigmanord.no/ SigmaNord (for de som bor lengre nord) Det er ikke så veldig mange fler, utenom Vangseter (Hamar) og AA-klinikken (Kristiansand). Vangseter vil jeg ikke anbefale for de med større narkotikaproblemer pga litt manglende kunnskap på dette området (kan ha bedret seg så klart). AA-klinikken er så vidt jeg vet statsstyrt, men klarte ikke finne noen hjemmeside eller noe så den heter kanskje noe helt annet. Håper det ordner seg for deg og mammaen din. PS : Jeg gikk selv på Themgesic (samme virkestoff som subutex), og har vært rusfri i snart 5 år pga disse programmene her. Har et flott liv i dag, med gode forhold i familien og det meste er toppers, selv om livet humper opp og ned som det gjør for alle mennesker på denne jord. Det var ikke for å skryte, men for å gi deg ett "bevis" på at det fungerer. Lenke til kommentar
Gjest Guest_helene_* Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Tuusen takk for at du gadda å skrive alt det=) Hjalp meg veldig=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå