Gå til innhold

Hva med dette oppsettet? ~20000, kraftig pc


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal sette opp en pc som skal "regne endel" og samtidig vise noe 3D-grafikk. Til dette ønsker jeg å bygge en kraftig pc som har det nest beste av det meste. Det er jobben som betaler, men har ikke lyst å kjøpe noe til dobbel pris, for å få 1% bedre ytelse. Kan noen se om dette er et bra valg komponenter?

 

Hovedkort MSI X48 Platinum, LGA775

Prosessor Intel Core 2 Extreme QX9650

RAM CORSAIR TWIN3X 1600MHz DDR3, 4GB, DHX, 2x2GB, XMP (Intel Extreme), CL7-7-7-20

Skjermkort GeForce 8800 GTX 512MB

Harddisk 2x Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM (RAID 0)

 

 

TUSEN TAKK TIL ALLE SOM GIDDER Å HJEPE MEG!!!

Endret av paaljn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye ytelse vil jeg miste hvis jeg går ned på hovedkort (men bedre overklokkingsmuligheter), og kanskje ned på RAM-hastighet.

 

Eksempelvis:

Hovedkort Gigabyte EP35-DS4, LGA775

RAM 2xKingston DDR2 HyperX PC9600 2048MB CL5, Kit w/two matched HyperX 1GB DDR2

 

Blir endel billigere, men er blir det målbart tregere?

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg skal sette opp en pc som skal "regne endel" og samtidig vise noe 3D-grafikk. Til dette ønsker jeg å bygge en kraftig pc som har det nest beste av det meste. Det er jobben som betaler, men har ikke lyst å kjøpe noe til dobbel pris, for å få 1% bedre ytelse. Kan noen se om dette er et bra valg komponenter?

 

Hovedkort MSI X48 Platinum, LGA775

Prosessor Intel Core 2 Extreme QX9650

RAM CORSAIR TWIN3X 1600MHz DDR3, 4GB, DHX, 2x2GB, XMP (Intel Extreme), CL7-7-7-20

Skjermkort GeForce 8800 GTX 512MB

Harddisk 2x Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM (RAID 0)

 

 

TUSEN TAKK TIL ALLE SOM GIDDER Å HJEPE MEG!!!

 

Hei!

 

Liker valget ditt av X48 hovedkort. Men er du sikker på at det støtter intel extreme mem som asus maxiumus og asus p5e3 premium har? Dette er greit å få med seg når man handler så dyr ram. Personlig bestillte jeg akkurat ny pc og valgte heller brikker som ikke har XMP til "halv pris".

 

Skjermkortet passer ikke helt til opsettet, hør på anbefalingen over vedrørende 9800x2 skjermkort, men vil du ha ebst ytelse for minst penger hadnler du HD 3870 skjermkort fra radeon.

 

Prosessoren er vel den dyreste quad prosessoren det er å rive frem på markedet.

 

Quad er bortkastet, alle som jeg kjenner som har handlet dette idag, har angret på at de ikke har kjøpt dual-core. Anbefaler vel å få henda i en E8400/E8500 45nm prosessor. Disse har gode egenskaper til en 1/6 av prisen, og kommer på markedet nå disse dager. (Amentio har uten kjøler!)

 

Western digital raptor - Ikke la det lure av 10.000 rpm! En harddisk med 32MB er imo raskere. Selv hadde jeg heller bestillt en Barracuda es.2 eller noe. 32mb 500 gig.

 

Ellers så ser det jo bra ut det der hehe.

Lenke til kommentar

Hei og takk for hjelp og forslag!

 

Liker valget ditt av X48 hovedkort. Men er du sikker på at det støtter intel extreme mem som asus maxiumus og asus p5e3 premium har? Dette er greit å få med seg når man handler så dyr ram. Personlig bestillte jeg akkurat ny pc og valgte heller brikker som ikke har XMP til "halv pris".

Hardware.no sier noe om dette i sin test av hovedkortet.

.....I forhold til X38-brikkesettet kommer X48 med offisiell støtte for 1600FSB og DDR3-minne klokket til 1600 MHz effektivt (XMP-moduler). Det har også blitt rettet en feil relatert til Intels Speedstep-teknologi (EIST) som var noe av grunnen til forsinkelsene rundt X38-brikkesettet i fjord høst.....
.....Hadde vi hatt en 1333- eller 1600FSB-prosessor ville vi kunnet benyttet oss av en langt høyere minnefrekvens i tillegg, noe som igjen ville gitt en merkbar ytelsesøkning på dette området....
.....Hvis vi tar for oss selve X48-brikkesettet, er vi i grunn litt skuffet. Ytelsesmessig er det tilnærmet ingen forskjell sammenlignet med X38-baserte kort, og det er i grunn kun offisiell støtte for de nye 1600FSB-prosessorene og XMP-minne som kan friste en overgang....
Test av MSI X48 Platinum

Jeg lurer på om jeg har forstått at dette rett, men det er vel ikke så stort poeng for å gå for X48 hvis jeg ikke går for det minnet.

 

Skjermkortet passer ikke helt til opsettet, hør på anbefalingen over vedrørende 9800x2 skjermkort, men vil du ha ebst ytelse for minst penger hadnler du HD 3870 skjermkort fra radeon.
Ja, blir nok til å bytte det ut etter anbefalingen ;)

 

Prosessoren er vel den dyreste quad prosessoren det er å rive frem på markedet.
Tror den er den nest dyreste :DQX9770 er vel litt dyrere.

 

Quad er bortkastet, alle som jeg kjenner som har handlet dette idag, har angret på at de ikke har kjøpt dual-core. Anbefaler vel å få henda i en E8400/E8500 45nm prosessor. Disse har gode egenskaper til en 1/6 av prisen, og kommer på markedet nå disse dager. (Amentio har uten kjøler!)
Det er det vel i de fleste tilfeller ja, men ikke når en har software som er lagd for å utnytte det. Jeg kommer til å kjøre flere prossesser samtidig i et miljø som er lagd for å utnytte multicore.

LabView and multicore (National Instruments)

 

Western digital raptor - Ikke la det lure av 10.000 rpm! En harddisk med 32MB er imo raskere. Selv hadde jeg heller bestillt en Barracuda es.2 eller noe. 32mb 500 gig.
Ja, dette er et en ting jeg også vurderer å bytte, husker jeg så en test på dette for ei stund tilbake. Var vel aksesstiden som var minst på en 10000rpm, ellers var det lite å mindre forskjeller. Vet noen om noen tester jeg burde se? Evt så kommer jeg til å google litt på saken.
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest svarene til de andre her, siden har det litt travelt, men viss du venter litt så vil du kunne kjøpe en WD VelociRaptor, som vil yte kanskje bedre enn 2x WD Raptor i RAID.

Ett annet tips er å kjøpe en harddisk på 500Gb (?) til alle mulige filer (musikk, bilder, dokumenter osv) og bruke VelociRaptor disken til programmer, oprativsustem etc..

Jeg vil også informere om at du får mer ytelse ved å bruke 9800x2

Endret av .:McLovin:.
Lenke til kommentar

Takk for flere tips!

 

Tror jeg kjøper en Western Digital VelociRaptor 300 GB, evt to hvis jeg trenger mer lagring (da all lagring vil være tidskritisk). Takk for tipset .:McLovin:., viste ikke at denne fantes :D

 

Ser jeg har skrevet feil på skjermkortet, trodde jeg brukte copy/paste, men i utgangspunktet tenkte jeg på et MSI GeForce 8800 GTS 512 MB OC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...