Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur

Anbefalte innlegg

Jeg ville kanskje tatt lest dem etter handlingskronologi. Vil tro det gir deg litt mer når du leser dem, siden du kjenner forhistorien. Altså Silmarillion først iom. at den forteller om Tolkien-universet, så tatt The Children of Húrin, som utspiller seg før Hobbiten og Ringenes Herre.

Gled deg til Hobbiten. Blei frista til å dra den fram igjen nå. :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var det jeg lurte litt på også, men i og med at jeg allerede har lest Ringenes Herre, som vel er den andre i utgivelseskronologien og, av disse bøkene, den ffjerde i handlingskronologien, så ble jeg liksom litt usikker om hva jeg skulle gjøre :p

Men jeg tror nesten det må bli Silmarillion først ja :)

Lenke til kommentar

Hei! Her har jeg ikke vært før. Jeg er ikke en spesielt hyppig leser, men jeg liker å lese i alle fall.

Jeg har et spørsmål til noen som eventuelt har et godt svar til meg om det her; Jeg har lest The Lord of the Rings, og jeg har nå bestilt meg The Hobbit, The Silmarillion og The Children of Húrin. Noen som har noen formening om hvilken rekkefølge jeg bør lese disse? Etter utgivelsesår; eller eventuelt etter handlingskronologi?

Jeg vil anbefale deg Hobbiten først, den er både lettere å lese og mer belønnende underholdningsmessig. Etterpå kan du se om du gidder å lese de to andre, jeg synes de var mange hakk kjedeligere enn LOTR og Hobbiten.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, rimelig fornøyd. Hadde mye annet bra der også, synd jeg ikke hadde mer penger. Er blant annet bøker av forfattere som Jens Bjørneboe, Karl Ove Knausgård, Michel Foucault, Dag Solstad, Tore Renberg, Hanne Ørstavik, Fernando Pessoa, Fjodor Dostojevskij, Lev Tolstoj, Olav H. Hauge, Franz Kafka, Pierre Bourdieu, Ludwig Wittgenstein, Ingeborg Bachmann, Magnus Marsdal, Helle Helle og Friedrich Nietzsche.

Har kun lest South of the Border, West of the Sun og Hard-Boiled Wonderland and the End of the World av Haruki Murakami fra før, så startet med The Wind-Up Bird Chronicle nå. Tenkte jeg skulle lese Kafka etter den :)

Lenke til kommentar

Jeg har nå lest ca. litt over halvparten av Knausgård bok 1, og skjønner ikke "what the fuzz is about". Likte den overhodet ikke.

Fuzzet er at Knausgård skriver fantastisk om livet sitt, sekundært at prosjektet er tildels spektakulært. Ikke dermed sagt at man må like det selvsagt, det er et spørsmål om smak og behag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...