Lord Britishface Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Ingar Sletten Kolloen sin biografi i to deler er nok den mest mest omfattende og letteste tilgjengelige. Hvis du mente bibliografi er bøkene det ikke er til å komme utenom Sult, Mysterier, Pan og Markens grøde, Diktsamlingen Det vilde kor er kanskje ikke så viktig, men anbefales likefullt. Endret 18. juni 2010 av Lord Britishface Lenke til kommentar
Vowels Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Mente selvfølgelig bibliografi, var jeg som surra. Takk for tips forresten, regner med jeg tar en tur på biblioteket i ettermiddag Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Nettopp ferdig med "Beatles", kan ikke si den levde opp til forventningene. Snakket om det med venninnen min, hun var heller ikke begeistret over den. Urk. Vet ikke helt hvorfor, men den fenget meg overhodet ikke. Satser på at den neste boken jeg leser blir litt bedre. ^^ Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Tror man må ha litt fasinasjon for tidsperioden nesten for at det skal klaffe ordentlig. Lenke til kommentar
hunerfri Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Enig der. Jeg synes boka Beatles er ganske god. Lenke til kommentar
jarleh Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Hei, Prøver meg med et spørsmål her som jeg håper noen kan svare på. Jeg har en sønn på 11 som har dysleksi og liker overhode ikke å lese. Jeg prøver derfor å finne en bok som treffer midt i hans interessefelt slik at han kanskje skal begynne å få lyst til å lese. Han har stor interesse for våpen og lignende (kanskje ikke den mest ønskede interessen for en 11-åring men men). Jeg husker jeg leste en serie med bøker på midten av 1980-tallet om en leiesoldat ute på forskjellige oppdrag. Jeg husker dessverre hverken forfatter eller navnet på leiesoldaten og det gjør det derfor litt vanskelig å finne igjen bøkene på nettet. Er det noen av dere som husker denne bokserien og kan fortelle meg navnet på forfatteren? Vet at det ikke er mye informasjon å gå etter og bøkene lå nok sikkert ikke i "kvalitetssjangeren" av bøker men jeg tror de ville ha vekket interesse hos sønnen min. Håper noen husker godt, på forhånd takk :-) Mvh. Jarle Lenke til kommentar
druevin34 Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Pleier dere å høre på musikk mens dere leser eller blir dere bare distrahert? Det fine med å høre på musikk mens man leser, spesielt hvis det er en bra bok, er at du i ettertid har knyttet et bånd mellom musikken og boka. Det blir som å legge til soundtrack til en film, bare det er til en bok. F.eks. hver gang jeg hører plata Hypnotize av SOAD får jeg de helt spesielle minnene fra da jeg leste den sjette Harry Potter-boka for første gang. Ikke det at jeg husker handlingene og hva som skjedde i den; det er mer akkurat følelsen jeg hadde i meg da jeg leste den boka, som dukker opp igjen. WORD! Då eg leste 'Den Uendelige Historie' av 'Michael Ende' når eg var rundt 10 år, høyrte eg på 'The Celtic Circle' CD gjennom heile boklesinga. I ettertid når eg høyre den type musikk så klare eg ikkje anna enn å tenke på historia. Musikken er jo så fin og historia så nydelig, så det er ein god combo. Ellers; sjeldent, etter eg gjekk musikklinja så klare eg ikkje heilt å høyre på musikken uten å småanalysere den litt, så det ville kanskje funka litt dårlig når eg skal lese Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Noen som har lestThe Face of Another ? Den ser interessant ut. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 De som er interesserte er sikkert allerede klar over det, men Haruki Murakami kommer til Norge i august. http://litteraturhuset.no/murakami http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article3651305.ece Lenke til kommentar
chris Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hei igjen. Jeg fullførte nettopp Wonderboy av Henrik H. Langeland. Den falt veldig godt i smak, og jeg lurer da på om det er noen som har tips til romaner som "ligger i samme gata". Helst norske, men alle tips tas imot med takk. Hvis du likte "Wonderboy" da anbefales det veldig å lese "Lindeman & Sachs" av Kjell Ola Dahl. Bok nr 2 er "Lindemans Tivoli" disse bøkene er mye bedre. Lenke til kommentar
Stine_K Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hei, Prøver meg med et spørsmål her som jeg håper noen kan svare på. Jeg har en sønn på 11 som har dysleksi og liker overhode ikke å lese. Jeg prøver derfor å finne en bok som treffer midt i hans interessefelt slik at han kanskje skal begynne å få lyst til å lese. Han har stor interesse for våpen og lignende (kanskje ikke den mest ønskede interessen for en 11-åring men men). Jeg husker jeg leste en serie med bøker på midten av 1980-tallet om en leiesoldat ute på forskjellige oppdrag. Jeg husker dessverre hverken forfatter eller navnet på leiesoldaten og det gjør det derfor litt vanskelig å finne igjen bøkene på nettet. Er det noen av dere som husker denne bokserien og kan fortelle meg navnet på forfatteren? Vet at det ikke er mye informasjon å gå etter og bøkene lå nok sikkert ikke i "kvalitetssjangeren" av bøker men jeg tror de ville ha vekket interesse hos sønnen min. Håper noen husker godt, på forhånd takk :-) Mvh. Jarle Jeg vet ikke noe om akkurat den, men hvis han liker fotball vet jeg om noen veldig fine bøker til gutter i den alderen. Bok nummer en heter nettopp jensen og tometern, men jeg husker ikke forfatter. Disse er på mellom 150 og 200 sider om jeg ikke husker helt feil, men de er veldig fine. Jeg tror de også finnes på lydbok. Andre bra bøker for gutter kan være tsatsiki-bøkene, blod, snørr og tårer eller pitbull-terje går amok. Jeg ville anbefalt deg å dra på biblioteket/i en bokhandel og fått noen tips. Evt går det også an å høre lydbøker! Lenke til kommentar
druevin34 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 De som er interesserte er sikkert allerede klar over det, men Haruki Murakami kommer til Norge i august. http://litteraturhuset.no/murakami http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article3651305.ece Det hadde vore heilt vanvittig moro å få det med seg! Lenke til kommentar
chris Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Noen som har lest "Dypet"? Kommentarer til den? Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Noen som har lest "Dypet"? Kommentarer til den? Har ikkje lest den sjølv, men far min leste den då me var på ferie i London. Han leser nesten aldri bøker, men bår han fyrst gjer det - gjer han knapt anna. Trur ikkje den er veldig djup(ehehe), men dreven av spenning. Pappa har jobba ein del i Nordsjøen, så det kan vera derfor den klaffa med han. Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Jeg leser Haruki Murakamis Kafka on the Shore nå. Elsker åssen bøkene hans er skrevet veldig nøkternt og stillferdig, og likevel blir magiske og holder meg våkne om nettene. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Intervju med Haruki Murakami i Dagbladet. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Da ble jeg nettopp ferdig med Min kamp. Første bok, og andre og tredje bok er kjøpt inn. Vanligvis er jeg ingen lesehest og har knapt lest en bok tidligere, men Min Kamp har virkelig fanget min oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Iih! Jeg fant nettopp ut at min nye favoritt-forfatter, Cecilia Samartin, kommer til Norge i den nærmeste fremtid, og at hun er i Stavanger under Rått og Råde, og det er jeg også. Jeg må dra dit for å få autografen hennes, og fortelle henne hva det å lese "Drømmehjerte" og "Señor Peregrino" gjorde med meg. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hei! Her har jeg ikke vært før. Jeg er ikke en spesielt hyppig leser, men jeg liker å lese i alle fall. Jeg har et spørsmål til noen som eventuelt har et godt svar til meg om det her; Jeg har lest The Lord of the Rings, og jeg har nå bestilt meg The Hobbit, The Silmarillion og The Children of Húrin. Noen som har noen formening om hvilken rekkefølge jeg bør lese disse? Etter utgivelsesår; eller eventuelt etter handlingskronologi? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå