Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar pc som ikke vil starte

Anbefalte innlegg

Dette gjelder min bærbare Acer Spire 5610Z som jeg kjøpte for litt over et halvt år siden. For noen timer siden ble skjermen på PC-en min helt svart. Jeg hadde ikke noen annen mulighet enn å skru den av. Når jeg prøvde å skru den på igjen, begynte en viftelyd i ca 2 sekunder før den skrudde seg av. Jeg har nå prøvd i litt over to timer å få den på, og jeg har også latt den stå i ro en stund før jeg prøver på nytt, men ingenting hjelper. Jeg rekker ikke å trykke på noe før den stopper. Er det hovedkortet som har røket?

Jeg leste gjennom et par eldre poster for å se etter lignende problem, men det ser ut til at mange av de med samme problem har stasjonær pc, og de får i anbefaling å åpne opp maskinen får å bytte ut deler eller sjekke diverse ting som jeg ikke kan gjøre med min bærbare. Jeg er heller ingen dataekspert. Jeg har prøvd å trykke F2 for å komme inn i BIOS, men den skrur seg av før jeg rekker det.

Jeg vil helst ikke sende inn dataen på reperasjon, da jeg sitter i en oppgave som skal inn om ikke så lenge, og jet vet at slike ting kan ta lang tid. Er også redd for å miste alt innpå.

Noen som har noen tips om hva som kan være galt, og hva jeg evetuelt kan gjøre? Og er det noen opplysninger om maskinen dere trenger å vite om for å kunne hjelpe meg videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å starte med det enkleste først.

Er den ordentlig plugget inn i strømnette? Oppførselen er ganske lik en laptop som ikke har mer strøm. Om alt er plugget i så kan det være en defekt strømforsyning som har død og så har du kjøpt på batteri uten å merke det.

Ta ut batteriet og la den bare stå plugget i strømnette. Hvis viftene ikke starter opp i 2 sek engang da så er strømforsyningen død.

Prøv uten strømforsyning og med batteri og se om vifta går opp i de 2 sek.

AKIRA

Lenke til kommentar

Tusen hjertlig takk, Akira! That's the problem :)

Hvordan kan det være mulig? Det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Jeg tok ut batteriet, satt kontakten i en ny stikkontakt og vips, der fungerte den igjen.

Tidligere i dag hadde jeg tatt ut og inn batteriet for å se om det kunne hjelpe, men kunne ikke falle meg inn at det hadde gått på batteri og blitt tømt uten at jeg visste om det. Da er det heldigvis ikke dataen min det er noe galt med. Bra at ting kan være så enkelt iblant!

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar
Bare for å starte med det enkleste først.

Er den ordentlig plugget inn i strømnette? Oppførselen er ganske lik en laptop som ikke har mer strøm. Om alt er plugget i så kan det være en defekt strømforsyning som har død og så har du kjøpt på batteri uten å merke det.

Ta ut batteriet og la den bare stå plugget i strømnette. Hvis viftene ikke starter opp i 2 sek engang da så er strømforsyningen død.

Prøv uten strømforsyning og med batteri og se om vifta går opp i de 2 sek.

AKIRA

tenkte på det samme, at det kunne være batteriet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...