f00b Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Dette er en klient i et nettverk med en Windows 2003 Exchange server. Etter helgen ser det ut til at den ene klienten / e-post adressen har sendt ut masse mail. Jeg er ikke sikker på hvilken PC det kommer fra, jeg har scannet den PCen som har den aktuelle e-post adressen uten å finne noe. Legger ved et bilde av det som møtte meg mandag morgen. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg er plaget av det samme, men det er ikke noen av mine maskiner eller servere som sender ut mailen. Det er bare en som sender ut spam med mitt domene som avsender. Da får jeg masse "undeliverable mail". Men igjen. Jeg ser du har masse mailer som ser ut til å komme fra egen mailserver. Det så jeg nå. Jeg vil tro dette kan spores i logger på mailserveren i så fall? Lenke til kommentar
f00b Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Jeg var også inne på tanken av dette, men har ikke funnet ut hvor man kan finne ut hvilken pc det kommer fra på mailserveren. Jeg tenkte kanskje det var mulig å sette en slags sniffer -applikasjon på port 25, men vet ikke hva slags program som evt. kunne tatt denne jobben. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Sjekk headern på mailen. Lenke til kommentar
f00b Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Sjekk headern på mailen. Det vil altså si at dette er noe som sendes ut internt fra en av maskinene, men hvordan finner jeg ut hvem av pcene? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Sjekk headern på mailen. Det vil altså si at dette er noe som sendes ut internt fra en av maskinene, men hvordan finner jeg ut hvem av pcene? Nei, mest sansynligvis så sitter noen å sender mailer med ditt domene som avsender til en adresse som feiler for å unngå at spamfilteret ditt tar spammen. Kort forklart. Spammern sender en epost til en epost-adresse han vet ikke finnes hos et domene som han vet sender feilmelding dersom epost-adressen ikke eksisterer. I den samme mailen setter han epost-adressen han ønsker å spamme som avsender og/eller reply-to feltet. Du som da står som avsender tror at en epost du har sendt ikke har kommet frem og leser selvsagt innholdet av mailen for å undersøke hvilken epost som ikke kom frem. Resultat: Du leser spammen i stedet for at spamfilteret (eller du) automatisk sletter spammen uten å lese den. Lenke til kommentar
f00b Skrevet 4. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2008 Snedig, vet du om det finnes noen måte å kvitte seg med dette problemet? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 Kanskje et bedre spamfilter, evnt graylisting, eller bare blackliste mailserverne du får spammen fra. De pleier som regel å bruke de samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå