Gå til innhold

Trener, men går ikke ned i vekt. Hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

Når jeg gikk inn i militæret veide jeg 85 kg. Dette er 2 år siden, og siden da har jeg kun opplevd vektøkning. Grunnen til dette er at jeg for første gang fikk muligheten til å bo for meg selv, fikk jobb, egne penger osv. Dette ble kombinert med mye avslapping og dårlig kosthold. I dag veier jeg svimlende 96 kg (177m høy).

I det siste har jeg bestemt meg for å nå min gamle vekk. Jeg sykler 1 time om dagen (ca 2 mil), og jeg drikker kun vann, juice og melk. I tillegg har jeg byttet om til en del knekkebrød, sunt brød, generelt mye fisk osv. Dette er en stor overgang mtp hvordan trening og kostholdet mitt var tidligere. Det eneste problemet er at jeg opplever nesten ikke noe vektreduksjon i det hele tatt. Har drevet på i ca 3 uker, og på en god uke har jeg kanskje gått ned én kilo.

Noe må jeg gjøre galt?

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dropp melk og juice

2. 1kg i uka bør være ca. max av hva du bør gå ned. Legg deg på 0.5-1kg i uka i vektnedgang.

3. Husk å trene styrke samtidig med at du trener kardio

4. Realistisk sett ville jeg satt av minst 3 mnd til den vektreduksjonen du legger opp til.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har så langt gått ned 22 kg de siste 6 mnd ved å gjøre det jeg har lært på Grete Roede kurs.

1. Drikk 2 liter vann hverdag.

2. Spise 5 måltider hverdag ca hver tredje time.

Porsjonene må jo tilpasses ditt forbruk. Men la meg tippe på 3 skiver m/pålegg til frokost (eller tilsvarende) 2 skiver m/pålegg til lunsj, 2 knekkebrød m/pålegg til mellommåltid, en god porsjon middag og 2 brødskive til kvelds.

3. Spis tre forskjellige frukter hverdag. (gjerne med 2 - 3 mandler til hver frukt for å øke forbrenningen og Juice er ikke frukt!)

4. Spis/drikk melk hverdag. (feks ett glass melk og en 1% youghurt)

5. Fisk HVER DAG. Enten som pålegg eller til middag.

6. Ta gjerne Tran, Omega 3 kapsler og multivitamin i tillegg til alt over her.

7. Trening! Beste er å trene før store måltider siden du da får økt forbrenning. Viktig å variere treningen mellom kondisjonstrening og styrke trening. Styrke gjør at du får muskler som forbrenner mer, men uten kondisjon orker du ikke trene styrke så lenge.

Jeg går ned alt fra 200 gram til 1 kg i uka. Men snitte ligger på 4 - 600 gram i uken. Det er ett meget godt tempo og gjør at kroppen din henter seg fint inn.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Jeg har så langt gått ned 22 kg de siste 6 mnd ved å gjøre det jeg har lært på Grete Roede kurs.

1. Drikk 2 liter vann hverdag.

2. Spise 5 måltider hverdag ca hver tredje time.

Porsjonene må jo tilpasses ditt forbruk. Men la meg tippe på 3 skiver m/pålegg til frokost (eller tilsvarende) 2 skiver m/pålegg til lunsj, 2 knekkebrød m/pålegg til mellommåltid, en god porsjon middag og 2 brødskive til kvelds.

3. Spis tre forskjellige frukter hverdag. (gjerne med 2 - 3 mandler til hver frukt for å øke forbrenningen og Juice er ikke frukt!)

4. Spis/drikk melk hverdag. (feks ett glass melk og en 1% youghurt)

5. Fisk HVER DAG. Enten som pålegg eller til middag.

6. Ta gjerne Tran, Omega 3 kapsler og multivitamin i tillegg til alt over her.

7. Trening! Beste er å trene før store måltider siden du da får økt forbrenning. Viktig å variere treningen mellom kondisjonstrening og styrke trening. Styrke gjør at du får muskler som forbrenner mer, men uten kondisjon orker du ikke trene styrke så lenge.

Jeg går ned alt fra 200 gram til 1 kg i uka. Men snitte ligger på 4 - 600 gram i uken. Det er ett meget godt tempo og gjør at kroppen din henter seg fint inn.

AKIRA

Takk for gode råd!

Drikker mye vann om dagen, ja. Tar også et par kapsler med Omega-3 i form av selolje, men tror ikke det er så forskjellig fra fiskeolje. Trening ca 1 time etter, men skal prøve å å komme meg opp tidlig om morgenen, og trene før frokost for best mulig effekt.

Lenke til kommentar
Personlig hater jeg å trene styrke. Rett og slett fordi det er ræva kjedelig. Det å kunne sykle/jogge i fri natur er noe jeg liker. Å måtte trene hjemme/helsestudie med vekter er noe jeg rett og slett nesten ikke klarer. ;)

Kjøp vekter som du kan feste rundt ankel og håndledd når du jogger så trenger du styrke også. Du må ikke løfte 40 kilo for å få effekt. halv til en kilo rundt ankel og håndledd hjelper masse!

AKIRA

Lenke til kommentar

Går du ned 1kg på en uke er det jo veldig bra. Ikke bry deg om bråslankerne som tømmer vannet i kroppen og tror de er superslankere. Sannsynligvis har du slanket bort det som teller, fettet og ikke vannet.

Tren det du trives med, liker du ikke vekter så dropp det. Om du gidder gå/løpe med ankelvekter, knallbra. Du øker jo selvsagt forbrenningen, såfremt tiden du trener er over 30-40 min (før det tærer du stort sett bare karbodepotene i kroppen).

Trener du styrke bør du ikke regne med den store vektnedgangen. Muskler veier mer enn fett.

Den treningen før frokost er neppe mer effektiv enn andre treninger. Det er forsket mye på det og det pågår fortsatt. Men det ser ut til at en kropp som trener uten næringsinntak først kommer ganske fort over i økonomimodus, dvs den begynner å spare på energien. Dette gjør deg slappere istedet.

Lenke til kommentar
1. Hva er galt med melk og juice? Skummet melk har lite fett, og juice er sunt?

2. Hvorfor styrke sammens med kardio?

1. Dette er kalorier du heller kan ta inn på fast føde. Kalorier inntatt som væske gir mindre metthetsfølelse, og gir større risk for "sprekk".

2. Styrke og kardio annenhver dag er et passe tempo. På den måten begrenser du deg på kardio biten så du ikke overtrener også. I tillegg trenger du styrketrening så du ikke deffer bort muskler i stedet for fett. Unsersøkelser har vist at ved ren slanking uten styrketrening så vil 50% av vekttapet være muskler.

Lenke til kommentar
Personlig hater jeg å trene styrke. Rett og slett fordi det er ræva kjedelig. Det å kunne sykle/jogge i fri natur er noe jeg liker. Å måtte trene hjemme/helsestudie med vekter er noe jeg rett og slett nesten ikke klarer. ;)

Kjøp vekter som du kan feste rundt ankel og håndledd når du jogger så trenger du styrke også. Du må ikke løfte 40 kilo for å få effekt. halv til en kilo rundt ankel og håndledd hjelper masse!

AKIRA

Tull og vas.

Lenke til kommentar
;)

AKIRA

Tull og vas.

Føl deg gjerne fri til å utbrodere og underbygge dine vel valgte ord.

AKIRA

Lenke til kommentar
Lite vekt vil fortsatt si mye mer enn 0,5-1kg,

Som du skal løpe med? Løpe en time med la oss si 10kg på ankelen? Joda, det blir nok spennende.

Les nå hva OP sier før du kommer med nedlatende poster om andres råd mens du selv ikke bidrar med noe. Du har neppe løpt langturer med ankelvekter.

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Dokumentér gjerne det her. Man har i "alle år" visst at man må ligge på en viss prosentandel (hvertfall over 60-70%.. noen sier også 85%) av 1RM for å få noe særlig utvikling av CNS eller å få noe særlig hypertrofi (muskelvekst, som det er snakk om her).

Du har neppe løpt langturer med ankelvekter.
Greit nok at det er tungt, men det har ikke noe med styrketrening å gjøre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...