Astralnoise Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Hvis vi ser bort i fra denne "sannsynligheten for liv på andre planeter"-diskusjonen, og sier at det fins en høyst intelligent art som har besøkt jorda mange ganger: Hva om det var en annen art som skapte oss? Som gav en opprinnelig art en genetisk "kickstart"? Jeg vedder på at de ville hatt tilstrekkelig tekonologi til det. Uansett: Dette vil i mitt hode, oppfylle alt merkelig som står i bibelen. Gud, som skapte universet, er en beskrivelse på en overlegen art som ikke var menneskelig, som gjorde "mirakel". For alt vi vet, var denne såkalte "Jesus" et romvesen. Kanskje deler av bibelen er ganske sann, bare forferdelig overdrevet og feil beskrevet? Fortsatt bare en teori, men hvis vi later som at det fins smarte grønne menn, er det jo ikke så usannsynlig at de ville gjort noe sånt. Dette gjør jo at Gud i de fleste religioner, er en grønn mann. Hvis jeg levde for 2000 år siden ville nok jeg og forklart et sammentreff med en høyt utviklet art, med noe sånt. En av disse merkelige teoritrådene: http://www.abovetopsecret.com/forum/thread309860/pg1 Endret 28. april 2008 av Zaran Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Joda. Det som imidlertid er slående med slike konkurrerende hypoteser, er at de forandres ettersom menneskets nye idéer forandres. Før aliens oppstod som et tankekonsept, var forklaringen at det var andre guder som stod for det som ble beskrevet i Bibelen eller andre steder. Man ender uansett alltid opp med Hitchens feiende flotte frase: « What can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence. » Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Joda. Det som imidlertid er slående med slike konkurrerende hypoteser, er at de forandres ettersom menneskets nye idéer forandres. Før aliens oppstod som et tankekonsept, var forklaringen at det var andre guder som stod for det som ble beskrevet i Bibelen eller andre steder. Man ender uansett alltid opp med Hitchens feiende flotte frase: « What can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence. » Mener du da at dette skal utelukkes helt? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Ja, jeg mener det. Det er morsomt tankespinn, bevares, men jeg ser ikke relevansen til verden vi lever i. Det virket som en rimelig drøy forklaring på et trivielt problem. For at dette skal være plausibelt, må man nemlig sannsynliggjøre både at Bibelen har en spesiell betydning og stilling i litteraturen, og at avanserte romvesener finnes og har tatt kontakt med oss/satt i gang livet på jorden. Når det, au contraire, er lite sannsynlig at Bibelen er noe annet enn én av utallige myter menneskeheten har sett, og at ingen « encounters of the third kind » har blitt sett på som noe annet enn ønsketenkning eller psykologiske kasus, er den enkleste forklaringen åpenbar: Bibelen er ikke til å stole på, og romvesen har ikke besøkt jorden. (Se Occam's Razor for denne typen resonnering.) Selvfølgelig er dette ikke 100% sikkert, men jeg anser muligheten for å være både forsvinnende liten og irrelevant. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Joda, sjansen for at det har skjedd ER forsvinnende liten. Det var dette jeg tenkte vi kunne hoppe over, og konstantere at det "har" skjedd. Rent psykologisk sett, ville ikke noe sånt være en god forklaring på alle de "guddommelige" tingene som skjedde? Akkurat det samme som om noen fant opp ei tidsmaskin: Du ville blitt hyllet som en Gud om du kom tilbake til 1000 F.Kr. Med ei lommelykt og en mobil med høyttaler. Jeez, folket kunne skapt en hel bibel med fortellinger om dine "overnaturlige" krefter, selv om du bare viftet med ei lommelykt, spilte av din egen stemme på mobilen og lærte dem enkel matte. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hehe. Jo, sånn sett er jeg enig. Arthur C. Clarke sier det slik: « Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic ». Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Er ikke dette kort og greit, Intelligent Design (ID) ? It is a modern form of the traditional teleological argument for the existence of God, modified to avoid specifying the nature or identity of the designer. Kort fortalt så "argumenterer" man for at det er en skaper, uten å utdype noe nærmere hva denne skaperen er. Skaperen kan da være en meget intelligent rase av romvesner. Men ID har like mye troverdighet som all annen religion, i mine øyne. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Meh, ikkje no igjen. Vert ferdige med dette Gud-tullet ein gong for alle. Overtru, end of story. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 vel er de romvesen er de ikke guder, da guder er utenfor den naturlige verden. mens disse romvesene ville vært et produkt av evolusjon, Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg liker bedre denne gud hypotesen enn den de fleste kristne kommer med, for her er gud/gudene noe som en kan ta på og de må følge universets/multiversets fysiske lover som alle oss andre. denne hypotesen fører også på en måte frem til at vi også er guder, bare ikke så mektige som de er, og da blir jeg plutselig teist siden jeg er helt sikker på at vi finnes. Men i bunn og grunn så må quote Hitchens jeg også "What can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence." så jeg tror ikke noe på det, men det er mer forståelig enn de vanlige gudene som bare ved deres beskrivelse gjør dem til skapninger som ikke følger uni/mulitversets lover og derfor gjør dem til absurde skapninger. Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 vel er de romvesen er de ikke guder, da guder er utenfor den naturlige verden. mens disse romvesene ville vært et produkt av evolusjon, Kristne, Muslimer, Hinduister osv. meinar at gud(ane) er ein del av den naturlege verda. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 vel er de romvesen er de ikke guder, da guder er utenfor den naturlige verden. mens disse romvesene ville vært et produkt av evolusjon, Kristne, Muslimer, Hinduister osv. meinar at gud(ane) er ein del av den naturlege verda. nei det mener dem ikke, ellers ville de ikke påstått at gud skapte universet, men at han/hun/det ble skapt samtidig som the big bang eller andre teorier om hvordan universet ble skapt, det er det som er guder, de er utenfor den fysiske/naturlige verden, ellers ville de bare vært dyr på samme linje som alle oss ander Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Kristne, Muslimer, Hinduister osv. meinar at gud(ane) er ein del av den naturlege verda. Vel. Paven er no fast bestemt på at Gud sitt og lurer bak the Big Bang (les: utanfor universet – utanfor tid og rom). Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Ops, dobbelpost. Endret 28. april 2008 av kjetil02 Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) No må du ikkje gløyme at Gud har ein son som har vandra rundt på jorda — det vart bestemd ved Konsilet i Nikea i 325 at Gud (det vil seie Jesus) er båe menneskje og gud. Så ein kan i alle fall seie at dei trur han var ein del av den naturlige verda. nei det mener dem ikke, ellers ville de ikke påstått at gud skapte universet, men at han/hun/det ble skapt samtidig som the big bang eller andre teorier om hvordan universet ble skapt, det er det som er guder, de er utenfor den fysiske/naturlige verden, ellers ville de bare vært dyr på samme linje som alle oss ander Saken her er jo at dei meiner gudane tar del i den naturlige verda, men at denne verda er større enn Universet. Slik eg forstår det, er det vanleg hinduistisk teologi å tru at skaparguden Brahman er sjølve skapinga — det vil seie Universet og alt anna. Innafor skaparverket finn man mange gudar som løyser forskjellige oppgåver; den eine av dei er å øydeleggje og gjenskape Universet. Så på den eine sida har du rett, på den andre sida tar du feil. Dei trur på ein gud utanfor skaparverket, samtidig som dei trur på gudar "innanfor" skaparverket. Endret 28. april 2008 av kjetil02 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 kan de forandre naturlover bare for gøy uten teknologi bare med tanke krefter eller hva det skal være er dem uten for den naturlige verden, alle innenfor må holde seg til reglene, de uten for trenger ikke det Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Magi, veit du. Kan ikkje forklarast. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Hvorfor snakker dere plutselig nynorsk? Når det gjelder den kristne Gud, så er han en del av alt og samtidig utenfor alt, altså at selv om alt vi vet om slutter å eksistere, så vil likevel Gud eksistere. Endret 28. april 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Hvorfor snakker dere plutselig nynorsk? Sjå signatur. OT. Endret 28. april 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Når det gjelder den kristne Gud, så er han en del av alt og samtidig utenfor alt, altså at selv om alt vi vet om slutter å eksistere, så vil likevel Gud eksistere. han er vel ein del av alt som finst, du meinar vel at han er det mektigaste som finst så han kan ikkje bli destruert og at han eksisterar i ein eller fleir dimensjonar utenom denne eller noko slikt? Det eg meinar når eg seie at han er ein del av den naturlege verda er at ein trur at han/det/hun/dei ikkje er oppdikta. Om ein ikkje kan forklare det han/det/hun/dei gjer så finst det alikevel ein forklaring på det som blir gjort. og at dei føljer sine fysiske reglar (som moglegen er lik 0). Hvorfor snakker dere plutselig nynorsk? UTFORDRING: La oss bytte til sidemål! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå