Zalmanen Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hei, Jeg har nettopp bygget en ny pc med bla: MSI P7N SLI Platinum Intel Core 2 Duo E8400 3 GHz (6MB) OCZ DDR 4 MB dual Seagate 320 GB S-ATA II NCQ 7200 RPM Barracuda 7200.10 16 MB cache MS Vista Home Premium OEM Engelsk 64-bit DVD. Harddisken plukket jeg ut fra min gamle PC, så den hadde XP på seg. Jeg fikk installert Vista og alt virket ok XP-en lå på "Windows.old", men jeg ville egentlig ha en egen partisjon med Vista. Jeg har backup av alle personlige filer, så jeg ville gjøre en "clean install". Jeg bootet fra Vista DVD-en, og valgte "formater" etter å ha trykket på avanserte disk valg. Etter dette kjente ikke Vista igjen disken, og kunne ikke installere noe. (Det så heller ikke ut som om jeg kunne partisjonere disken fra Vista Installasjonen). Jeg ble desperat og satt inn min gamle XP-installasjons-cd for å kunne formattere og partisjonere harddisken. Det så derimot ut som om XP ikke kunne formatere noe mer enn 130 GB; den "så" ihvertfall ikke noe mer av min 320 GB disk. Etter å ha formatert her, prøvde jeg igjen Vista-DVD-en, men den så også bare en 130 GB disk. Det jeg aller helst vil ha er en partisjon på ca 75 GB til Vista, og resten av de 320 til programmer ol. Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg kan få formatert og partisjonert harddisken min uten noe OS? Jeg har ikke floppy på maskinen, men kan alltids installere en hvis jeg MÅ. Kan dette løses fra en flash-disk? Mvh VILHAORDENPÅPCENNÅ Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg har ikke testet den selv, men kanskje http://www.ultimatebootcd.com/ kan hjelpe deg? Lenke til kommentar
Zalmanen Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Jeg har ikke testet den selv, men kanskje http://www.ultimatebootcd.com/ kan hjelpe deg? Dette er merkelig. Har installert XP igjen (men installerte den på en gammel IDE ATA disk jeg hadde liggende. Prøvde å formattere SATA disken min i XP, men den ser også bare en 130 GB disk. Jeg lastet ned DiscWizard fra Seagate sin side, og den ser også bare en 130 GB disk. Er disken ødelagt? Jeg får ingen feilmeldinger når jeg kjører diagnose på disken (kjørte også diagnose med SeaTools lastet ned fra Seagate). -Forvirret Edit: fant en lenke på HW-forumet... Skal sjekke denne, når jeg får tid: Lenke Endret 29. april 2008 av Zalmanen Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Hvis du bruker riktig verktøy fra produsent vil du kunne se om antall rapporterte sectorer=max sectorer på denne diken, hvis du kommer til at ingen av de kjente faktorene er årsak til det. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Du må bruke XPCD med SP2 for disker større enn 127GB . Har med 48Bit LBA støtte å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå