Gå til innhold

Ung hann hund, plutselig små-aggressiv, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Jack Russel Terrier, det er en hann som akkurat har fyllt 13 mnd.

Han er en glad liten gutt stort sett, men i det siste har han begynnt med litt aggressiv atferd.

Dette skjer i følgende situasjoner:

# Når vi skal ta fra han noe han har "stjålet" (dette er vel litt normalt vil jeg tro)

# Når vi tørker labbene hans når han har blitt våt ute

# Når han er trøtt (dvs, viss han er trøtt og har lagt seg, men også viss vi holder han e.l)

Ofte er det knurring det er snakk om her, men ofte eskalerer knurringen i småbiting.

Jeg har begynnt å kjefte på han når han knurrer, men har nå hørt at det ikke er det beste, men hva skal jeg gjøre da?

Han har lært litt virker det som, når han virkelig vil være i fred legger han seg i buret sitt, og det respekterer jeg.

er det noen som kan hjelpe meg med råd her?

er dette bare en sen-pubertets ting

eller må jeg ta han med til en atferds-terapeut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jack Russel kan være en håndfull de, ja.

Etter alderen og dømme er han jo også nå "voksen", og vil prøve å dominere. Hadde mine diskusjoner med en Boston Terrier også, om hvem som var sjefen. Tok tak i han og la han på ryggen til han ikke kjempet imot lenger. Så slikket han meg til slutt på nesa og så var vi venner igjen.

Det er vel ganske vanlig at de prøver å "ta makten" når de blir voksne. Det hele handler jo om dominans og lederskap.

Lenke til kommentar

Herregud nei! Ikke gå på hundesonen.no. En haug med jenter i alderen 14-20+ som tror de er verdensmestre i hundehold. Krangler og hyler og har sterke meninger om alt. Eneste som har vett der inne, etter hva jeg har lest, er en person som kaller seg "akela". Vil heller anbefale hundefora som snute eller canis. Der er medlemsskaren mer voksen og objektiv, og snur ikke diskusjonen over på seg selv. Jeg vet bl.a at noen på canis har hatt en lang diskusjon gående om en jack russel som nesten måtte avlives pga aggresjon, men mange gode tips og hjelp fra en profesjonell hundetrener reddet hunden. :)

Husk at på internett kan alle og en hver kalle seg hundeekspert, tilogmed de som aldri har sett en hund.

Lenke til kommentar

Nå må du gi deg!! 20+ ? Er jeg også en fjortisverdensmester da kanskje :roll:

De gangene jeg har lurt på noe ang hunden min har det vært VOKSNE erfarne damer som har svart meg!! Som feks Akela. Hun gir gode råd.

Fjortiser er det helt sikkert... men de holder seg som oftes unna adferdsproblemer. Kryr jo av fjortiser her og!

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Se på hundeviskeren, han er virkelig dyktig! Er det ikke søndager det går tro? i alle fall så viser han med hele seg at han er sjef!!! Kropps-språk er viktig, og han bruker ikke mye kjefting kun en liten knurrelyd og EN FINGER bare som han bestemt dytter til dyret med. Han retter ryggen og skyter frem brystkassa og viser på alle måter at her er det jeg som bestemmer. Men man må være dønn konsekvent.

Lenke til kommentar

Så filmen, og ja dette ser noe drastisk ut. Men av og til er det faktisk det eneste som nytter. Nå er det presisert at dette bør man ikke gjøre selv uten kyndig veiledning, og det er nok riktig. Jeg ville nok prøve andre metoder først ja, men dette er nok effektivt hvis dette gjøres riktig.

Lenke til kommentar

Tilbake til trådstarter!

NEI det er ikke normalt at en hund glefser etter deg som eier. Samme om det er et heftig kjøttstykke inn i bildet. Det er en liten hund, tenk om det hadde vært en stor??

Min hund har aldri knurret eller oppført seg noe i nærheten av agressiv til meg eller noen andre. Han 'snappet' etter en kattunge som kom litt vel nær griseøret han tygde på en gang. Da tok jeg han skikkelig, og siden har han ikke gjort det. Kattene har også lært seg at et brum betyr 'hold deg unna maten min!.

Du kan feks gi hunden din godbiter slik at han skjønner at det er positivt at du tar fra han et bein eller rører borti matskåla :)

Som jeg skrev over. www.hundesonen.no

Der finne du mange lignende problemer, og svar på det meste innen adferd.

Eller som det sies over, det er vel så mye fjortis der :roll:

Snålt at jeg ikke har kommet over de da?? Verdensmestre derimot, det er det jo overalt.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

aha, vel jeg har tatt å lagt han i bakken, men når jeg gjorde det nå de siste to gangene tisser han. vet ikke hvor normalt det er.

Jeg håper også det er pubertet, og kastrering er det siste jeg vil.

Kanskje jeg har vært litt vag her er en episode:

Dama ligger å sover på sofaen, Hunden ligger oppå henne å sover, Jeg går bort bare for å klappe han og han "glefset" til hånden min. Når jeg nå sier "glefse", han bet meg men ikke veldig hardt og bare et "napp" kan man si. håper noen skjønte det.

jeg har krangla med han flere ganger også, men husker ikke konkrete

episoder.

Men har vært en gang han sov på sofaen, når jeg gikk nær han begynte han å knurre, deretter gjemte han seg under sofaen og knurret når vi gikk nær han. jeg begynte å kjefte, men hørte et sted at jeg ikke burde gjort det.

når jeg skulle ta tak i han for å ta han i buret, da småbet han etter meg igjenn.

Det jeg har prøvd i disse tilfellene er:

- Kjefte med ord og sende han i buret

- Tatt han i nakken og løftet han inn i buret

- Tatt på hansker og "tatt opp kampen" da har han prøvd å bite mere

- Lagt han i bakken på rygg og kjeftet til han roer seg litt (dette har endt nå med at han tisser)

- Holdt han opp og kjeftet, gitt han et lite "rist" (holder under armene)

Han hadde en liten periode på 2-3 uker når han var 5-6 mnd, da hadde vi en spruteflaske vi brukte, da la vi han også i bakken, og gav han "rist". det gav seg da like plutselig som det kom.

han har blitt litt roligere den siste uken merker jeg, metoden vi nå har brukt er:

Si rolig til han at han må gå i buret så fort han knurrer, når han har knurret ille har vi låst buret og ignorert han.

takker for svar.

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar

Gratulerer, du har tatt hunden din i bakken så den tisset på seg :thumbdown:

Ellers vil jeg bare støtte deg i å fortsette med siste metoden du nevnte. Oppfør deg rolig, ikke bli sint, bråe bevegelser, kjefting eller "slåssing" med hunden. Led ham uten å si noe inn i buret og ta en timeout der.

De gangen han har snappet etter deg i forhold til når han sov på sofaen etc., du er sikker på at han ikke har blitt skremt fordi han sover og så bråvåkner? Aner ikke, bare forslag fra meg altså! :)

...og på tampen. Er det noen som har sjekket om denne hunden har VONDT noe sted? F. eks ryggvondt kan jo føre til at de blir mer vare i forhold til å bli tatt på, vekket og slikt.

Lenke til kommentar

skal vi se: vi har sjekket og han har ingen plager :)

den metoden vi har brukt nå gjør heller ikke buret til noe negativt, vi var redde for det først, vi har han i likt bur i bilen btw. men han går oftere inn i buret å legger seg, så jeg tror han har skjønt at buret er der han skal legge seg når han vil være alene :)

Bare merke at jeg ikke "slenger" han i bakken, høres brutalt ut, jeg tar gjerne tak i han og legger han ned, slik at jeg står over han. var en som anbefallte meg å gjøre dette siden dette tydligvis skulle vise at jeg var den dominante.

Lenke til kommentar

Er skeptisk til å bruke "hundemetoder" jeg, for det er så vanskelig å time! Kan du lese hunden din like godt som en annen hund? Det kan hvertfall ikke jeg :p

Tror det skal mye til for at han kommer til å frykte buret som pesten og nekter å være der i bilen osv. Blir jo det samme som å ta på bånd når de ikke oppfører seg, er jo ikke akkurat sånn at de får negative assosiasjoner neste gang du tar frem båndet for å gå ut på tur.

PS: Vi dreiv også "brytetrening" da hunden var mindre. Men slutta etterhvert med det. Fikk ingen resultater, kun krangleforhold med hunden og dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...