mrscoala Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg har brukt min D50 og elsker dette kameraet, men tenker på å oppgradere fordi jeg ønsker meg litt mer valgmuligheter. Jeg har ikke noe hastverk og prøver nå bare å sondere terrenget litt. Synes D300 ser herlig ut - men er dyr! Nå er spørsmålet... vil D80 være et bra alternativ eller bør jeg vente på en oppgradering av D80en.... som det snakkes om vil komme i løpet av året... en såkalt "D90" ? (Altså en mellomting mellom D80 og D300.) Dere som kjenner til dette - hva synes dere?? Er D80 "for gammel" allerede? Bør jeg vente på en nyere versjon av denne eller rett og slett hoppe i det og kjøpe D300? Eller hva med D200? Jeg har kit linsa til D50 (18-55 mm), 50 mm prime, og planlegger å kjøpe Sigma APO DG 70-300 MACRO. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Jeg vil anbefale å vente til D80x/D90 eller gå for en brukt D200. Edit: Og hvis du har råd til D300 så har du råd til å selge D50 med kit objektivet og kjøpe ett litt bedre alternativ, som f.eks 18-70 objektivet til nikon (Link), eller noen av de tilsvarende fra andre produsenter Endret 28. april 2008 av sn0dig Lenke til kommentar
mrscoala Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Takk for kjapt svar! Likte svaret ditt - er usikker på hvor salgbart D50en er, men er ellers helt enig. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Det skal ikke være noe problem å selge D50, men du får nok ikke så utrolig mye for det. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg ville i alle fall ha venta på oppfølgeren til D80. D50 er vel absolutt ikke ukurrant enda, så prøv å overleve med det en stund lengre Så bra som D200 er, har det elendig batterikappasitet. Om det er ett moment du bør vurdere når du kjøper det er opp til deg, men du er advart (i.e. D300 tredobblet batterikappasiteten i forhold til d200 ved bruk av samme batteri). Lenke til kommentar
mrscoala Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Nei jeg har overhodet ingen problemer med D50en - passer ypperlig til mitt behov, men jeg føler på sett og vis at jeg skal oppgradere i løpet av året, for å si det sånn... Har utviklet fotograferingen min mye siden jeg kjøpte D50en og føler jeg enda har potensial til å utvikle meg videre... selv om det ikke står på kameraet selvsagt. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Da ville jeg sett på D200 om batterikappasiteten(og størrelsen) ikke skremmer deg. Ergonomien er gull, og det er robust som en "tanks" i forhold til D50 Evt. vente på oppfølgeren til D80, selv om jeg kan se for meg at det blir en litt mindre oppdatering enn du ser for deg? - Det neste steget for deg er kanskje semi-proff segmentet, det vet ikke jeg. Men tilgjengeligheten av funksjoner på Dx00 serien gjorde i alle fall at jeg forelsket meg i den.. Forøvrig tidligere hatt d200 kjøpt brukt, som jeg byttet inn i D300 (overkill m.t.p. mine behov og objektivparken min, men jeg følte bare jeg måtte.. nytt kamera med garanti og sånn fristet for mye ) Lenke til kommentar
tkorsvold Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Jeg ville faktisk ha anbefalt deg å satse på et D80 nå, men bare dersom budsjettet ditt er viktig. D80 er fortsatt et fantastisk kamera, eneste som trekker ned er den litt trege seriebildefunksjonen. Søkeren er herlig stor og god, bare det er grunn god nok til aldri mer å se på et D40/D60. Og akkurat nå har D80 rast noe utrolig i pris, så jeg vil si det er et kupp. Du kan få huset nytt til under 5000kr. Bruk heller pengene på optikk! På den annen side kan du jo kjøpe både D300/D90/D80x og godoptikk med et litt større budsjett, det er jo også fristende... mvh Thorstein Korsvold Endret 28. april 2008 av tkorsvold Lenke til kommentar
mrscoala Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Nettopp! Kommer tilbake til samme problematikk som hos alle andre... Bruke penger på nytt body eller legge dem i optikken... Greit, jeg tror jeg skjønner tegningen på veggen - uansett venter jeg noen mnd. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Det som er interessant å spørre seg er jo hva du faktisk savner på D50en, eventuelt hva du føler du mangler for å kunne ta de bildene du vil ta. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg gikk fra D50 til D200, optimalt, med tanke på at D300 ikke hadde kommet enda. Har du ikke råd til D300, kjøp D200, kan ikke feile. Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Slenger meg på her, skal kjøpe kamera i april/mai (altså ganske snart). Og ser først og fremst på: D80, 18-70 kit 50mm 1,8 Sb-400(evt også en 600/800) Men så svirrer jo ryktene om D80s etterfølger, tvilsomt om jeg trenger det som evt. kommer på den modellen. Men om jeg ikke betaler skyhøye priser for småpirk så kan man jo alltids håpe på et lite prisfall for D80 sin del ^^ Noen som over hodet har anelse om dette kameraet, når folk forventer at det skal lanseres? Hvis ikke går jeg nok for d80 (fortsatt litt usikker på hvor jeg skal kjøpe...*hint hint*) KsG Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hvorfor kjøpe SB-400? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Det spekuleres i en lansering rundt Photokina som er i slutten av september, men det er kun spekulasjon. Nikon har av og til lansert nyheter på utradisjonelle tidspunkter, så for alt vi vet kan de komme ut med noe i morgen. Men uansett vil det nok ta 2-3 måneder fra lansering og til det er tilgjengelig i butikker i Norge. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 D50 er digg, det. Så spør deg selv: Hva er det egentlig du ønsker å oppnå med oppgraderingen? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Høy ISO på D50 er litt skummelt dårlig, men etter å ha testet D200 så syns jeg ikke dte er bra heller. D300 derimot, WOW! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 D50 er digg, det. Så spør deg selv: Hva er det egentlig du ønsker å oppnå med oppgraderingen? Enig. Kjøp et virkelig godt objektiv, og fortsett oldschool i lang tid. Ta mange bilder og bli en genial bidragsyter i BK. Det vil irritere alle som har brukt tre månedslønner på kamerautstyr de siste to årene noe inni granskauen, og så blir du en legende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå