NoPain74 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hei, jeg har ett datarom, som ikke er så veldig stort (2 x 3 meter) Der har jeg 3 maskiner + diverse utstyr. Når disse maskinene står på, får jeg min egen lille badstu, og da tenker jeg at disse stakkars maskinene mine sikkert ikke har det noe godt (selv om de selv er skyld i varmen...) Har tenkt lenge på vannkjøling. Da blir det vel litt stillere, men blir rommet mitt kjøligere også? Hvis jeg har vannkjøling, hjelper det å sette radiatoren utenfor rommet? Har mulighet til å lage hull ut til boden utenfor rommet, eller i taket opp til loftet. Fordelen med loftet er at det er enklere å lage hull der, men der er det nok varmt om sommeren + at det er kanskje ikke så enkelt å få en pumpe til å pumpe vannet helt opp dit.... Marvin Lenke til kommentar
akerb Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Litt avhengig av hvordan rommet ditt ligger i huset, anbefaler jeg å få luftet ut. Dette kan du gjøre på flere måter, både passivt og aktivt. Litt "aktivt" kan du fex sette opp en stor vifte (jo større jo bedre, mindre støy osv) som blåser lufta ut av rommet ut til et annet rom via et hull. Sett den høyt på veggen. Og så lager du et luftehull nede på veggen til å trekke kald luft inn. Eller du kan lage spalter for å slippe den varme lufta ut oppe, varme stiger jo som kjent, så det kan hende at det holder å gjøre det passivt. Men du må ha ny luft inn på et vis også. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Du vil få samme varmemengde uansett, da komponentene fortsatt produserer like mye varme, forskjellen er at varmen blir mer spredt. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Litt avhengig av hvordan rommet ditt ligger i huset, anbefaler jeg å få luftet ut. Dette kan du gjøre på flere måter, både passivt og aktivt. Litt "aktivt" kan du fex sette opp en stor vifte (jo større jo bedre, mindre støy osv) som blåser lufta ut av rommet ut til et annet rom via et hull. Sett den høyt på veggen. Og så lager du et luftehull nede på veggen til å trekke kald luft inn. Eller du kan lage spalter for å slippe den varme lufta ut oppe, varme stiger jo som kjent, så det kan hende at det holder å gjøre det passivt. Men du må ha ny luft inn på et vis også. Å lage sånne luftehull, tror jeg blir litt voldsomt for meg. Hadde egentlig litt lyst til å bare lage 2 små hull til slangene og ha en radiator på utsiden. Regner med at jeg får kjølt ned maskinene da, men jeg er litt usikker på om jeg får noe varme ut av rommet da ? Noen som vet ? Marvin Lenke til kommentar
Nator Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Aka varmepumpe? Vil nok fungere rimelig greit tror jeg. Men husk at mange komponenter som ikke vannkjøles, fortsatt vil slippe varmen rett ut i rommet. Du flytter likevel fort vekk en 150-200 watt med vannkjøling på cpu og skjermkort. Lenke til kommentar
NoPain74 Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 jeg har 3 maskiner, går det an å koble disse til samme radiator, eller må hver enkelt ha sin egen? Marvin Lenke til kommentar
the_plumber Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 oioioi. hadde kommet til å kosa meg vilt og hemningsløst hvis jeg kunne gjøre inngrep i leiligheten min for å flytte varme ut... ja en radiator vil absolutt gjøre susen med vannkjøling. da får du et slags "kjøleskap-prinsipp" du vil ikke klare å få med deg all varmen, men en god del. det du også kan gjøre er å sette maskinene inn i et slags "skap" der lager deg tilgang til fronten og rett å slett setter ei avsugsvifte på toppen og ut i et annet rom/ ut.. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Hehe... Hjemme sliter jeg med samme problem. Men varme stiger også opp fra 1. etasje. Hadde vært fint om man kunne flyttet varmen som samler seg på datarommet ned i stua igjen, i stedet for ut gjennom et alltid åpent vindu. Lenke til kommentar
Nator Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 jeg har 3 maskiner, går det an å koble disse til samme radiator, eller må hver enkelt ha sin egen? Hvis du skal koble alle til samme radiator og pumpe kan du bruke y-ledd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå