Gå til innhold

Problem med dropdown-meny i IE

Anbefalte innlegg

Har et problem med dropdown-menyen på nettsiden min. Den fungerer slik som den skal i både FF, Opera og Safari.

Men i IE 7.0 flytter hele menyen seg og veksler mellom horisontalt og vertikalt oppsett.

Her er link til siden: Nettside

Menyen er en SpryMenuBar lagt direkte inn fra Dreamweaver om det er viktig.

Jeg vet ikke hva dere trenger av koder for å evt. se hva som skaper problemer, men bare si ifra om hva som trengs.

Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den menyen du bruker er avhengig av JavaScript, noe som er verken bra eller nødvendig. Jeg ville ha byttet ut den til fordel for en dropdown-løsning som bare er avhengig av CSS. Da vil den fungere hos langt flere brukere, og fungere helt fint som en vanlig listemeny for de som evt ikke bruker CSS. :)

Sjekk ut feks denne: http://www.cssplay.co.uk/menus/final_drop.html

Endret av Mikael Berg
Lenke til kommentar

Løsningen er enkel, men krever at du tenker litt ut av boksen.

Nettlesere som støtter "hover" på andre elementer enn "a" og støtter typisk også selectors. Slike nettlesere fungerer fint med moderne løsninger. IE7 er jo som kjent direkte avleggs.

For nettlesere som IE7 og IE6 kan du lage en to linjers navigerings løsning for. De må først trykke på ett hovedtema. Etter å ha fulgt den linken kan du lage en ny horisontal liste under hovedlisten, samt at du bør merke hvilken hovedkategori som er gjeldene.

Dette vil fungere tilsvarende som dagbladet.no.

Dette vil gi det lite ekstraarbeid og det vil blottlegge svakhetene til IE. Sidene vil være høyst navigerbare.

Designprinsippet jeg argumenterer for her er å benytte html og CSS slik det er tiltenkt, og forsøke å unngå bruk av javascript sålang mulig, særlig for å dekke over svakheter i nettlesere. Hvis det er ønskelig å benytte en avleggs nettleser på nettsiden, så søker man så langt det er mulig å lage en html/css løsning for dette.

Ett slik prinsipp vil gi minst arbeid og som regel bedre og mer portable resulater. Javascript trengs strengt tatt til svært lite, og ved å fokusere på struktur, informasjons strukturering, grensesnitt, og formatering vil du i de fleste tilfellene få bedre resultat, enn å bruke kreftene på javascript.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...