Gå til innhold

Få Japanphoto til Tromsø!


Anbefalte innlegg

Tråden er fortsatt aktuell.

 

JP er på utkikk etter både lokale og folk i følge dette innlegget fra 2. november 2010. :)

 

 

Åkomigjena!

 

Er kjedelig å tasse innom expert,trange elite foto på jekta,eller elkjøp her i byen..

 

Nesten ingen ekspertise noen steder.

 

*Hadde det vært en butikk her oppe, hadde jeg kjøpt Nikon D 7000 og objektiv i morra!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 år senere...

Tja....æhhh....muligens at vi har tapt litt fokus på dette her....men god ting tar vanligvis litt lengre tid ,-)

 

Nå har vi VIRKELIG lyst til å åpne i Tromsø, enten Jekta Storsenter eller midt i byen...hvilket sted skulle være best? Finnes det potensielle butikksjefer eller selgere der? Eller holder det med web + pick-up-point i dagens verden? Beklager hvis det ser ut som snikreklame...det er vel det i praksis... mens bakgrunnen er helt aktuelt og seriøst :-)

 

Stephan

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det akkurat vedtatt å opprette en omfattende bomring i Tromsø. En av spådommene/konsekvensene av det er at Jekta vil rammes hardere enn sentrum fordi sentrum blir liggende i Sone 1 (den sonen med flest antall innbyggere og best bussforbindelser). Et annet moment er at alle turistene/nordlysturistene og hotellene deres er i sentrum, ikke på Jekta. Jeg vet faktisk ikke om noe sted i sentrum som selger minnekort.

 

Tromsø er har lenge vært underernært på fotoforhandlere. For 20 år siden var det 6 forhandlere, der alle gikk godt. Det siste tiåret har det bare vært 1 fotoforhandler. Legg til 1/2 for Elkjøp som har kommet gradvis mer på banen med fotoutstyr, men jeg kvier meg for å kalle de en fotoforhandler. Man forventer ikke noe særlig til fotokunnskap av en støvsugerselger på 18 år.

Lenke til kommentar

Vil ikke si at det er snikreklame siden svaret er et direkte svar på topiken i tråden.

Vil heller si at siden det er et større problem at det kun er 52 stk. Som vil ha JP til Tromsø ifølge 1st. Post :p

Jeg vet...og i tillegg har rent statistisk sett 10% av disse 52 dødt eller flyttet ,-) MEN, Tromsø er en voksende by, så ikke umulig at det hadde vert flere som skrev under i denne petisjon i dag...bare at Akam forumet (dessverre!) ikke har same betydning som i de gode gamle dagene...self om det ER fortsatt liv her!

 

Edit: Dette var til Nautica da, trykte vel på feil svar knapp :-)

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

Nå er det akkurat vedtatt å opprette en omfattende bomring i Tromsø. En av spådommene/konsekvensene av det er at Jekta vil rammes hardere enn sentrum fordi sentrum blir liggende i Sone 1 (den sonen med flest antall innbyggere og best bussforbindelser). Et annet moment er at alle turistene/nordlysturistene og hotellene deres er i sentrum, ikke på Jekta. Jeg vet faktisk ikke om noe sted i sentrum som selger minnekort.

 

Tromsø er har lenge vært underernært på fotoforhandlere. For 20 år siden var det 6 forhandlere, der alle gikk godt. Det siste tiåret har det bare vært 1 fotoforhandler. Legg til 1/2 for Elkjøp som har kommet gradvis mer på banen med fotoutstyr, men jeg kvier meg for å kalle de en fotoforhandler. Man forventer ikke noe særlig til fotokunnskap av en støvsugerselger på 18 år.

Hei Simen, tusen takk for opplysningene, jeg var ikke klar om det med bomringen. Vi har for så vidd bare begynt med Tromsø prosjektet, målsetning er om å åpne rundt første Juli i år, avhengig av hvor smidig det går med lokalet og nye kolleger. Hovedutfordringen med "Jekta eller byen" er "damene". Selv i den moderne og likestilte Norske samfunn finnes det fortsatt et tydelig kjøpsmønster, nemlig at "Kameraentusiaster = men" og "Bilde og CEWE-Fotobok-Entusiaster = damer". Det finnes selvfølgelig (og heldigvis!) maaaange motsatte eksempler på dette men i hovedsak er det fortsatt sånn. Hva er problemet med det? Vel, igjen veldig generaliserende: "Damer" elsker shopping sentrer, spesielt hvis dem har barn med seg. Dem liker ikke om å går med babyvogn i snø og regnvær i Februar i gågata. "Kameraentusiastene" liker store butikker (som er for kostbart på kjøpesenter) og mer "koselig fagprat og stoooor utvalg" som  kan realiseres mye bedre i bykjernen. Kamera har vi veldig lyst på, men bildeprodukt er nok det som betaler mest av husleien...så det er litt av en dilemma men ingenting nytt, vi løser det til slutt :-)

Lenke til kommentar

Det skal sies at den eneste fotoforhandleren i Tromsø nå, Elite foto, har butikk i Jekta, like ved Obs, og de mest brukte rulletrappene til parkeringsanlegget. Altså midt i den strieste folkestrømmen. Jeg har ikke tenkt over det med damer, kjøpesenter og CEWE, men det har sikkert Elite foto siden de bruker veldig lite av arealet på kameraer og objektiver. Kun et dobbelt vitrineskap, pluss en liten monter for Fuji instax (damemagnet). Det resterende er bilderammer, utskriftsautomater, album og sånt. Og littegrann stativ og et 3-4 teleskop. De har et gammelt bilde her. Da jeg var innom der i forrige uke var det litt færre teleskop, ca 4 stk. Skapet med kameraer og objektiver er gjemt bak søylen på bildet.

 

Jeg vil på vegne av Tromsøs menn si at vi savner en manne-fotobutikk. :) Da er det to muligheter, enten et sted der man kan parkere kona, et kjøpesenter, og kan trø en time i fotobutikken mens man venter utålmodig, eller i sentrum der man kan dra i ro og mak en lørdags formiddag, eller om man jobber i sentrum, ta en tur innom i/etter arbeidstida.

 

Ellers så tror jeg ikke man skal undervurdere turiststrømmen og behovet for minnekort, stativ og andre supplement. Kanskje også en galleridel med salg av kalendere, nordlysbilder, etc for eksempel i samarbeid med Tromsø fotoklubb. I dag er det bokhandlere som tar seg av kalendersalget. Galleriene satser mer på kunstmaleri og Tromsø-nostalgi enn på nordlysturismen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vi har for så vidd bare begynt med Tromsø prosjektet, målsetning er om å åpne rundt første Juli i år, avhengig av hvor smidig det går med lokalet og nye kolleger. Hovedutfordringen med "Jekta eller byen" er "damene". Selv i den moderne og likestilte Norske samfunn finnes det fortsatt et tydelig kjøpsmønster, nemlig at "Kameraentusiaster = men" og "Bilde og CEWE-Fotobok-Entusiaster = damer".

Du må ikke glemme turistene, 99% av disse er der for å ta bilde av nordlys og kan hende de ikke er fornøyde med telefonbildene sine  og vurderer å kjøpe et greit kompaktkamera.

 

Lenke til kommentar

Jepp, det med turistsalget er notert. Klar over at det finnes en Elite butikk på Jekta. Vi har i dag flere steder hvor en Elite butikk og en JP butikk lever fint side på side, bare her i Oslo/omegn har vi denne situasjon på Byporten/Gunnerius, på Strømmen, på Sandvika og på Ski og selv i Trondheim har vi Elite og JP i gangavstand, så det kan fungerer greit med litt konkurranse. Touristsalget er som sagt en god argument, dette skal vi tenke litt på, takk!

 

Stephan

Lenke til kommentar

Jeg pratet med den tidligere innehaveren av Elite foto for et par år siden og han mente situasjonen for et par tiår tilbake, med 6 fotoforhandlere i byen levde godt side om side blant annet fordi de opplevde at fotointeressen i byen var proporsjonal med antall fotoforhandlere. Derfor mente han at flere enn den ene Elite-butikken bare var bra for dem også.

Lenke til kommentar

Jeg pratet med den tidligere innehaveren av Elite foto for et par år siden og han mente situasjonen for et par tiår tilbake, med 6 fotoforhandlere i byen levde godt side om side blant annet fordi de opplevde at fotointeressen i byen var proporsjonal med antall fotoforhandlere. Derfor mente han at flere enn den ene Elite-butikken bare var bra for dem også.

helt enig i det...

 

I tillegg har også forhandlerne som har overlevd tilpasset konsept. Japan Photo har jo hatt butikk i Tromsø, den ble stengt i 2003 hvis jeg husker riktig. Der var det stor krise ifm overgang analog digitalt og mange butikker måtte stenger inkludert noen av våre egne. Men heldigvis har tidene forendret seg  ganske drastsisk, folk fremkaller massevis mobilbilder nå og entusiastene kjøper dyrere og dyrere kamera og mye tilbehør. Så derfor åpner vi flere butikker igjen og angrer å har stengt Tromsø i sin tid...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

NÅ nærmer vi oss,

 

vi har vært i Tromsø hele dagen og forhandlet om leiekontrakt. Vi går ut ifra at vi blir enige om en av de tre alternativene i løpet av neste uke.

 

Har vi noen frivillige her på "Akam forum" som stiller opp som butikksjef? .-)

 

Plan er å åpne nok før Jula. Ja, før Jul 2017....trodde det var nyttig om å presisere årstallet siden denne tråden her begynte i 2008 haha

Endret av JPstoney
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som leste Nordlys avisa i dag? YES, vi er i mål...kontrakt ble signert i går....nå har vi hele to uker for å bygge en 300m2 butikk på Jekta Storsenter...og for å trylle fram kompetent bemanning.....noen som kan tipse oss om nye kollegaer? Jeg byr på en god middag hvis en finner oss en butikksjef eller  en begeistret fotoentusiast som har noe salgserfaring også....enten på kamera side eller på bildedelen...

 

For å være helt ærlig, vi er biiitelitt desperat akkuart nå ,-)

 

Gleder meg til mange reiser til Tromsø! Noen prosjekt ta litt lengre, men vi har aldi gitt opp drømmen, også takket til denne historiske tråden...

 

Stephan

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jepp, så det i avisa! Fantastisk! Endelig! Gleder meg til å komme innom. Det blir garantert et fast stoppested på handlerunden.

 

Vindusshopping - Vindusshopping - kjøp - repeter.

 

PS. Ta gjerne kontakt med Tromsø fotoklubb og arranger ett eller annet sammen med de. Konkurransegalleri med stemmegivning for eksempel. Hittil har de stilt ut konkurransebilder (og en postboks for stemmer) på universitetet et par ganger i året.

Lenke til kommentar

ja, noe gang lønner det seg om å være "standhaftig"! :-)

Selvklart skal vi tar kontakt med Tromsø fotoklubb. Vi har allerede en "relasjon" via NSFF hvor vi er hovedsponsor. Vi skal bygge kurslokal også, kanskje at den kan brukes til utstillinger og "klubbmøte" hvis ikke det lukter for kommersielt til dem, vi skal ser.

 

Jeg gleder meg som en unge det er vanskelig å skjule, det må jeg sier...

 

på mandag skal vi har første interview med en (renommert) fotograf som muligens har lyst om å blir butikksjef hos oss, han har på egenhånd tatt kontakt med oss, uten noe stillingsannonse og før artikkelen kommet på nett...bare pga "rykte" at vi skal åpne i Tromsø, ganske kult...!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...