abcd423417984 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hei Er det noen som har peiling på hvordan jeg kan tolke text i en fil jeg leser ved hjelp av stdio som unicode og evt bearbeide disse som unicode i programmet? Jobber på Linux. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Alle unicode funksjoner og objekter begynner med std::wstring f.eks. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Alle unicode funksjoner og objekter begynner med std::wstring f.eks. Jeg tenkte mer i forhold til C fremfor C++. Men dette er kanskje ikke mulig sånn helt uten videre? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 hmmm det har jeg aldri tenkt over, men C har nok unicode biblioteker også, du kan jo lete etter wscanf eller lignende. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 hmmm det har jeg aldri tenkt over, men C har nok unicode biblioteker også, du kan jo lete etter wscanf eller lignende. Vil i såfall dette bli representert internt som en char* eller blir det noe spesielle typer? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 wchar_t eller short tipper jeg Lenke til kommentar
rune420 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Er nok wchar_t som er datatypen ja, typisk bare en typedef av unsigned short.. Hvis du skal skrive unicode tekst i C kan du sette en L bak strengen, f.eks. slik: "Hello World!"L Ellers tror jeg ikke det går an å bruke fscanf til å lese Unicode strenger fra filer direkte (uten å lese individuelle wchar_t da). Men under MSVC har du ihvertfall funksjonen _ftscanf (i header <tchar.h>) som et alternativ hvis det ikke er viktig at koden skal følge ISO standarden 100%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå