Gå til innhold

Kristendommens syn på selvmord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2Sam 17,23 Da Akitofel så at hans råd ikke ble fulgt, salte han eselet sitt, satte seg opp og red hjem til sin egen by. Han ordnet med alt i huset sitt, og så hengte han seg. Slik døde Akitofel, og han ble gravlagt i sin fars grav.

Matt 27,3 Men da Judas, han som hadde forrådt ham, så at Jesus var blitt dømt, angret han og gikk med de tretti sølvpengene tilbake til overprestene og de eldste 4 og sa: «Jeg syndet da jeg forrådte en uskyldig og sendte ham i døden.» «Hva angår det oss?» svarte de. «Det blir din sak.» 5 Da kastet han pengene inn i tempelet, og forlot stedet. Og han gikk bort og hengte seg.

6 Overprestene tok sølvpengene, men sa: «Det er ikke tillatt å la dem gå i tempelets kasse, for det er blodpenger.» 7 De besluttet å kjøpe pottemakerens åker for pengene og bruke den til gravplass for fremmede. 8 Derfor blir den åkeren kalt Blodåkeren den dag i dag.

Tror ikke det står ordrett i bibelen noen steder at det er en synd å ta sitt eget liv. Men bibelen sier klart at man ikke skal pine seg selv for å forsøke å tilfredstille Gud. Og det står også klart at man ikke skal ta liv, så det er jo ikke noe som skulle tilsi at dette utelukker en selv. Men når vi ser på bibelversene ovenfor er det jo ikke noen kommentarer angående selve det at disse personene hengte seg. Edit: Det var altså det de gjorde når de var levende som var det viktige.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Hei

Skriver en oppgave om kristendommen og dens syn på selvmord/selvdrap. Spør her, og ikke under "skole- og leksehjelp", da jeg tror jeg kan få litt bedre hjelp her.

Hva er det kristne synet på selvmord? Finnes det noen sitater fra bibelen som sier noe om selvmord?

Takker. :)

Tok du selvmord før i tiden ble du gravlagt utenfor gravlunden. Og siden den kristne etikken sier at man kun kan bli gravlagt i vigslet jord for å ha en mulighet til å nå himmelporten så sier det seg selv hva man mener om selvmord.

Dette synet er fremdeles det mest vanlige innenfor kristendommen. Noen få land, da spesielt i vesten, har endret på dette synet nogenlunde. i alle fall hovedretningene innenfor religionen.

Lenke til kommentar
For protestanter er det vel en synd som kan tilgis, mens det for katolikker er den eneste utilgivelige synden (da man ikke kan be om tilgivelse etterpå), om ikke jeg husker feil. =)

Katolikker er frp i kristendommen. Og hvem tar de seriøst.

Selvmord er okidoki hvis man ofrer seg for gud ( les: så dø da. dø nå, hahahahaha)

Lenke til kommentar
For protestanter er det vel en synd som kan tilgis, mens det for katolikker er den eneste utilgivelige synden (da man ikke kan be om tilgivelse etterpå), om ikke jeg husker feil. =)

Takker, bra poeng som jeg tok med i oppgaven nå. :)

Hvorfor godtar ikke katolikkene selvmord, slik som mange protestanter? Er det forskjellige tolkninger av bibelen?

Noen som har noen linker til artikler eller oppgaver om emnet?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen artikler til å støtte opp om det med, men det jeg har hørt fra folk som er katolikker/protestanter er at mens protestanter er overbevist om at alle våre synder er tilgitt på forhånd, så må katolikker be om tilgivelse (og blir dermed omtrent automatisk tilgitt). Det er den eneste logiske forklaringen jeg kan komme på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...