Gå til innhold

Hvordan styre økonomi til organisasjon


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ansvaret for økonomien til en non-profitt, frivillig organisasjon med cirka 100 medlemmer. Hvordan kan jeg best mulig styre økonomien? Det jeg har tenkt å gjøre er å ha pengene på konto med høyest mulig rente, søke støtteordninger og føre budsjett/regnskap. Er det andre ting jeg bør gjøre/ikke gjøre? Er det noen økonomer som har gode kunnskaper om dette?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse pengene du ønsker å sette på en konto med høyest mulig rente; er det penger du vil benytte i løpet av et år?

 

Jeg spør om dette mtp. om du kan binde denne kapitalen i f eks en periode på 1 år, eller om pengene må ligge på en brukskonto.

 

Hvilke støtteordninger tenker du på?

 

Og har din organisasjon programvare for budsjettering og regnskap?

Lenke til kommentar

Jeg har vært kasserer for en ganske stor non-profit-organisasjon i noen år. Det som er viktig er følgende:

 

- Høyest mulig rente er ikke så viktig, det som er viktig er å ha en god hverdagsbank som gir månedlige kontoutskrifter, har nettbank samt mulighet for to eller flere visakort. Vi benytet DNB NOR selv om det er en dyr møkkabank. Den er lokalisert "overalt" og er grei å bruke for slike foreninger.

 

- Alle kostnader/utgifter som ikke kan ses på som en del av den daglige drift skal være forankret i styrevedtak, og protokollene skal være utfyllende.

 

- Årsmøtevedtak skal selvsagt vise hvem som er kasserer, leder osv. Dette vedtaket skal gjøres hvert eneste år, og man skal umiddelbart melde endring til BRREG (om det er en stor org.) samt til banken. Det skal være maksimalt to personer som har bruksrett på konto, kasserer og leder. Årsmøtevedtaket tas med i banken rett etter årsmøtet, og disposisjonsrett endres deretter.

 

- Et prinsipp jeg gjennomførte brutalt i vår org. var "har du ikke kvittering har du kjøpt det selv" når det gjaldt utlegg. Alle kostnader skal dokumenteres, og helst med noe mer enn kvitteringer. Bruk av visa-kort er forbeholdt de som har bruksrett på konto.

 

- Det som skiller oss fra villmenn er korrekt grammatikk og god regnskapsskikk. Regnskapet skal ikke være omtrentlig, det skal være korrekt ført. Organisasjoner som dette har ofte periodisering av inntekter og kostnader som skal aktiveres. Dette skal være korrekt ført, og med utfyllende forklaring til aktuelle bilag.

 

- Gjør du som jeg sier har ikke revisor noe å syte over :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...