Gå til innhold

bilder ved vidvinkel, objekter til siden blir "skjeve"!?

Anbefalte innlegg

hei

jeg har merket at hvis jeg tar bilder ved maks vidvinkel(ingen zoom) så kan byggninger osv som er helt på siden av bildet bli litt "skjeve", altså at det ser ut som om at de heller "innover" på en måte

Jeg regner med at dette er normalt, siden bildene er tatt ved maks vidvinkel?

takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er normalt ved helt ekstreme brennvidder, men ved ultrazoom kameraer med dårligere optisk kvalitet skal man ikke se bort ifra at det kan skje ved 28mm

jeg har et fujifilm s6500fd, og det skal ikke være kjent for å ha dårlig objekt.....kan det være noe galt tro!?

Lenke til kommentar
Dette er normalt ved helt ekstreme brennvidder, men ved ultrazoom kameraer med dårligere optisk kvalitet skal man ikke se bort ifra at det kan skje ved 28mm

jeg har et fujifilm s6500fd, og det skal ikke være kjent for å ha dårlig objekt.....kan det være noe galt tro!?

kan vell nevne at det kun syntes når det er en lodrett linje helt i siden av bilde, som feks enden av en vegg på en byggning.....ellers så ser jeg ikke noe forskjell!

Lenke til kommentar

Sammenlignet med speilrefleks, så er alle ultrazoomobjektivene mer eller mindre dårlige - det er neppe noe galt. Vidvinkel er forferdelig vanskelig å få til med disse mikroskopiske bildebrikkene.

Om du ikke ser fortegningen annet enn på helt rette linjer, så er ikke det noe unormalt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Sammenlignet med speilrefleks, så er alle ultrazoomobjektivene mer eller mindre dårlige - det er neppe noe galt. Vidvinkel er forferdelig vanskelig å få til med disse mikroskopiske bildebrikkene.

Om du ikke ser fortegningen annet enn på helt rette linjer, så er ikke det noe unormalt.

Putefortegning og tønnefortegning kan stort sett rettes opp i PaintShopPro, GIMP eller Photoshop. Dette er vanlig for all opptikk. "Dess rimeligere opptikk, dess mer fortegning". (Den eneste rimelige måten å slippe helt unna, er med "hullkamera", pinhole.)

Dersom det her er snakk om at bildet heller innover, enten oppe eller nede, så skyldes det at filmplanet/bildebrikken/kameraets bakside ikke er helt vertikal. Dette kan også stort sett rettes opp i bildebehandlingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...