Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvor ofte må jeg drikke før det blir et problem?

Gjest Guest_bjarte_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_bjarte_*

drikker flere ganger i uka vanligvis. ikke så mye av gangen, bare noen ganger det blir mye. tar iikke av heller. må være stille pga naboene. noen ganger tar jeg meg bare en øl uten at jeg har lyst på mer men hvis jeg har lyst på mer blir det gjerne noen drinker og et par tre øl. har jeg et problem? hvor mye må jeg drikke for å bli alkoholiker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drikker du hver dag er du vel strengt tatt en alkoholiker?

Ta vare på alle flasker du drikker i løpet av ei uke så ser du nøyaktig hvor mye du drikker så er det vel lettere å måle.

Å ta en øl en gang i blant (utenom helga) er ikke så farlig, men hvis det skjer hver uke er det vel ikke helt bra.

Lenke til kommentar

Du er vel ikke nødvendigvis alkoholiker dersom du drikker hver dag, men sjangsen for at du blir avhengig stiger vel proposjonalt med konsumet.

Jeg definerer i alle fall en alkoholiker som en person som ikke klarer å la være å drikke dersom han/hun har alkohol tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Det farlige er vel når man begynner å ty til drinker og øl for å "fungere", eller for å slippe unnå ubehagelige følelser ellers. Det er jo fint mulig å ta et par glass vin om dagen uten å nødvendigvis være alkoholiker, men hvis man først MÅ ha disse glassene, hvis man blir desperat etter de når man ikke har de, så er vel det et dårlig tegn. Og dersom man føler at man ikke ønsker å drikke, men likevel drikker fordi man ikke klarer å la være er det jo kanskje lurt å oppsøke hjelp før det blir et virkelig alvorlig problem.

Lenke til kommentar

Det begynner med en liten øl vær dag. Så er ikke den ene ølla nok så man øker til 2 øl for å få samme effekt. Så er ikke 2 øl nok lengere så man høyner til 3.

Det er en ond sirkel og jeg vil fraråde noen å begynne på en slik sirkel. Alkoholisme er ikke noe pent syn. Mye bedre å bare holde seg til en snappers nå og da, aller helst i helgene, enn å drikke vær dag.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_bjarte_*

jeg drikker ikke hver dag, men ganske ofte. kanskje litt for ofte etter standarden. men ja, je g kan jo holde en oversikt over hvor mye jeg drikker i løpet av en uke eller mer. faen. jeg liker å drikke, men jeg vil ikke få et problem med det.. og et alkoholproblem er jo noe seriøst. det er jo når folk ikke kan si nei til en drink selv om de vet de ikke burde. men for å se det fra en bedre synsvinkel så har det ikke holdt på i mer enn noen måneder, i motsetning til år :p noen måneder er dog fortsatt for lenge :/

Lenke til kommentar
Gjest Guest_bjarte_*
Det farlige er vel når man begynner å ty til drinker og øl for å "fungere", eller for å slippe unnå ubehagelige følelser ellers. Det er jo fint mulig å ta et par glass vin om dagen uten å nødvendigvis være alkoholiker, men hvis man først MÅ ha disse glassene, hvis man blir desperat etter de når man ikke har de, så er vel det et dårlig tegn. Og dersom man føler at man ikke ønsker å drikke, men likevel drikker fordi man ikke klarer å la være er det jo kanskje lurt å oppsøke hjelp før det blir et virkelig alvorlig problem.

jeg drikker mest fordi jeg kjeder meg, har lyst eller for som du sier å unnslippe ubehagelige følelser. jeg har det ikke helt topp i livet mitt akkurat nå så det er nok en grunn. men det er jo så godt...! :p har hatt lyst til å drikke en lang stund men har først nå fått gjort det. men jeg vil begynne å samle ølkorker på et glass, og tom merke på spritflaska hvor mye jeg drikker, og i tillegg lage en oversikt på et ark over hvor mye som går ned. jeg vet virkelig ikke om det vil hjelpe, men det vil hvertfall gi meg en pekepinn på hvor jeg ligger. PS: bra svar.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_bjarte_*
Klarer du deg uten noen dager uten å ha lyst på en drink, altså at du trives med livet som edru?

jada. noen ganger har jeg mest lyst på brus og potetgull feks enn å drikke, så det er ikke noe jeg MÅ gjøre.

Lenke til kommentar
Klarer du deg uten noen dager uten å ha lyst på en drink, altså at du trives med livet som edru?

jada. noen ganger har jeg mest lyst på brus og potetgull feks enn å drikke, så det er ikke noe jeg MÅ gjøre.

Tror definitivt du ikke er alkoholiker, men det at du skriver poster her viser jo at du er bekymret, og det er jo en grei ting å være bekymret for, er nok ikke særlig kult å være alkis, så du får heller spise litt mer potetgull og brus og så glede deg til helgen. ;)

Lenke til kommentar

Jeg drikker en øl til middagen ganske ofte. Men aldri noe mer enn 1 eller 2 øl. Jeg synes ikke fylla er så stas så jeg liker å kose meg med alkohol i rolige former. Jeg ville ikke si jeg er avhengig for jeg MÅ ikke ha det. Men du kan si jeg ville heller ikke være uten på samme måte som noen liker melk eller cola så liker jeg øl, man kunne fint levd uten men hva hadde livet blitt hvis man skulle nekte seg selv litt kos?

Når det gjelder alkohol så har det så utrolig mye å si hvorfor du drikker. Det er psyken bak alkoholen som virkelig teller om du er eller blir alkoholiker. Hvis du drikker fordi livet er surt eller fordi du ikke greier å ha morro uten da er du på godt vei til og bli avhengig. Men hvis man drikker en øl om dagen ved middagen kun fordi det er godt så er det liten sannsynlighet for at du får problemer av det. Man kan på en måte si man er "avhengig" fordi man blir vant til å ta den ølen ved maten på kvelden men da er man avhengig av smaken og kosen med det. Jeg tror det er noe helt annet når du blir avhengig av alkoholen alene. Når du finner trøst kun i alkohol eller andre rusmidler da er du alkoholiker/rusmisbruker.

Jeg tror mange blir påvirka av å se/har sett noen som sliter med alkoholproblemer. Det har jeg vært vitne til i min egen familie. Men det mange gjør da er å bli enten total anti-alkohol, akoholikere selv eller utrolig sensitive til alt som har med alkohol utenfor de aksepterte rammene som fest etc. Det går ann å nyte alkohol ofte men lite uten å bli alkoholiker. Det kommer ann på personen som drikker og psykens hans/hennes.

Jeg drikker gjærne en øl til middagen og avslutter med iskrem til dessert. Da er livet godt.

EDIT: Med det trådstarter skriver om at han vil drikke fordi han ikke har det så greit så ville jeg anbefale han å finne andre måter og takle problemene sine på. Hverken alkohol eller andre rusmidler hjelper på langt sikt. Du bare døyver det ned midlertidlig og når du har holdt på lenge nok med det så virker ikke det lenger heller. Det er som å sette en kjele full av vann til å koke med lokket på, vannet vil fosse over til slutt og da vil ikke lokket hjelpe lenger men heller være til bry..

Endret av RogueAlien
Lenke til kommentar

Enig.

Det er fullt mulig at du kan ta en øl hver dag, men så bør det begrenses.

Om du går rundt med en trang hver dag, hver uke om at du må få i deg det, så ser jeg det som et problem.

Noe annet du kan måle det etter er om det blir et problem for andre mennesker rundt deg.

Når du merker på dem at de syns det er ubekvemt og se deg gå rundt å drikke hele tiden, ser jeg det som et problem.

Det er viktig at du gjør noe med det FØR det blir et problem!

Det er jo mulig at du finner på noe annet som kanskje kan vende oppmerksomheten bort fra drikkinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...