Gå til innhold

ungdomsskole/vgs mye å si for utdanning i forsvaret?

Anbefalte innlegg

hei, er 16 år og går på vg1. har hatt planer siden jeg var 13 år om å joine forsvaret.

har dårlige karakterer, risikerer å stryke i matte, har mye fravær samt. ganske mange ordensanmerkninger.

jeg jobber bra på skolen, men gjør aldri lekser eller noe lignende, og matte takler jeg ikke.

jeg trener hver dag og spiser bare sunn mat for å være i optimal form...

har resultatene fra ungdomsskolen og videregående noe å si for hvorvidt jeg kan ta utdanning i forsvaret eller ikke?

og forresten, bør jeg søke nå i forkant så jeg er sikker på at jeg blir tatt opp til førstegangstjenesten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei, er 16 år og går på vg1. har hatt planer siden jeg var 13 år om å joine forsvaret.

har dårlige karakterer, risikerer å stryke i matte, har mye fravær samt. ganske mange ordensanmerkninger.

jeg jobber bra på skolen, men gjør aldri lekser eller noe lignende, og matte takler jeg ikke.

har resultatene fra ungdomsskolen og videregående noe å si for hvorvidt jeg kan ta utdanning i forsvaret eller ikke?

og forresten, bør jeg søke nå i forkant så jeg er sikker på at jeg blir tatt opp til førstegangstjenesten?

Grunnleggende befalsutdanning i forsvaret krver ikke lenger Generel studiekompetanse, med untak av enkelte linjer og Krigsskolen, så ja du kan komme inn selv om du ikke består videregående, men det er enklere og søknaden din blir mye bedre hvis du består utdanningen din.

Orden og fraveret ditt vil nok ha en del å si med tanke på søknaden din, men du går i 1. klasse, så det er enda tid til å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Krigsskolen og befalsskolen ser på karakterer fra vgs, og 10. klasse om du ikke har videregående (på de befalsskolelinjene som ikke krever studiekompetanse). Om du gjennomfører førstegangstjenesten og så verver deg, vil nok militæret være veldig behjelpelige med å skaffe deg generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Man kan vel lett trekke den (muligens ukorrekte) slutningen at noen med mye fravær på skolen gjerne er de som er syke foran øvelser og ikke alltid er like positivt innstilt til alt.

har ikke problemer med å presse meg selv fysisk og psykisk, men når det kommer til skole har jeg aldri vært særlig motivert til å gjøre noe som helst :)

men skal skjerpe meg, få ned fraværsprosenten og sørge for at jeg ikke får nedsatt i orden.. i matte derimot er det 99 % sikkert for at jeg kommer til å stryke dette året.

takk for svar!

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å søke befalsskole, vil man under søknadsbehandlingen se nøye på karakterer og fravær. Alt de vet om deg, er det de kan lese på papirene du har sendt inn. Det vil derfor være av avgjørende betydning at du skriver en velbegrunnet søknad, hvor du forklarer hvorfor ting er som de er. Dersom du blir innkalt til opptak, vil du stille med blanke ark, og få mulighet til å vise at du duger.

For øvrig tror jeg ikke at en som aldri gjør lekser og har mange ordensanmerkninger er noe godt emne til å bli befalingsmann, men det er heldigvis ikke jeg som må gjøre jobben med å sile ut søkere til befalsskolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...