varmit Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Vi skal få oss hund, og da vi kjenner en som har en fantastisk Border Collie med valper kunne vi tenke oss en av disse valpene. Fantastiske hund, lydig og tillitsfull. Kort sagt, e moren har svært god stamtavle. Men, etter å ha lest litt rundt ser jeg at denne rasen helst må brukes til noe. Jeg er ikke aktiv innen sauegjeting, men er derimot en svært aktiv jeger. Er det mulig å trene denne hunden, til om ikke annet, å bli med på jakt? Og finnes det andre smarte bruksområder man kan bruke denne hunden til, i tilleg til å gå tur og trene den godt opp som familiehund? Endret 28. april 2008 av varmit Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Border collien til min far har vært lavinehund i Norske Redningshunder i en årrekke. Han fokuserte ikke like mye på sommer, så her ble ikke hunden godkjent. Uansett er det hunder som er oppmerksomme og som lett tar til seg ting. Å gå spor, søke etter gjenstander osv. i terrenget er ikke noe problem. Litt usikker på hva du mener med å 'bli med på jakt', det høres jo enkelt nok ut i seg selv og krever vel kun lydighet (og at lydigheten også betyr at bikkja holder kjeft)? Ellers er de veldig glad i å leke og generelt i få utfordringer å bryne seg på. Du kunne jo for eksempel begynne med agility? Ellers er en gammel fotballfille eller en tennisball underholdning i timesvis. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Kan ikke helt se for meg hva en BC har på jakt å gjøre, sånn egentlig det er jo gjeterhunder, som løper MOT det de skal gjete, og fører dem avgårde. De tar f. eks ikke stand som fuglehunder eller apporterer som retrievere. Bortsett fra det så er det jo lettlærte hunder som du sier, både på godt og vondt. Det er jo der utfordringen ligger med en så rask rase, at den kan lære ting allerede på første repetisjon. Kjedelig om du gjør feil da. Mange stimulerer BCen sin med å kaste pinner og ball, men jeg ville ikke anbefalt det. De har jo lett for å få "diller", i og med at de er så raske i hodet og trenger mye stimuli. Ja, ehm, det jeg prøver å si er vel egentlig at det finnes fallgruver med rasen som kanskje ikke er så tydelige, men som er enkle å falle ned i. For det er en balansegang mellom en understimulert og en overstimulert BC som kan være vanskelig. Men, når det er sagt :!: Så vil nok BC i de rette hender være en kjempefin og aktiv hund. Som sagt enkle å trene, raske, fine å se på. I mitt hode er det en arbeidshund som fortjener aktiv trening, men det er jo ingen krav. Noen klarer seg uten spesielt mye. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Det minste problemet er vel å få den til å apportere, men lurer som sagt litt på hva han mener med å 'bli med på jakt'. Det går an å si 'bruke som jakthund' om det er det man mener. Ellers trenger jo ikke bikkja noen typiske jaktinstinkter i utgangspunktet, så lenge den er godt oppdratt... Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Nei, den kan jo fint være med, det blir jo som en skogstur (inkludert litt pang og dyr). Men nytteverdien av en BC på jakt er vel et annet spm, hehe. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Jeg forventer på ingen måte at den skal være til noen nytte under jakta, men tenkte heller på om den vil gå berserk om den ser et dyr som rører på seg Om man kan ha den med på jakt uten at den stikker av og prøver å gjete viltet er jeg fornøyd Men, når jeg tenker meg om kunne den vel kanskje blitt trent som ettersøkshund? Det vil si lete opp et skadeskutt dyr. At den får nok mosjon og stimuli tror jeg ikke det er noen tvil om, og jeg skal prøve å dra den opp på så fornuftig måte som mulig. Det jeg tenkte på var om jeg kanskje skulle trene den litt til å gjøre noe spesielt, utenom å gå tur og fungere som "familiehund". Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Ettersøkshund er ikke noe problem, som nevnt tidligere har min far brukt sin BC som lavinehund i en årrekke. Det blir mye det samme, med riktig trening har jeg inntrykk av at BC er en relativt enkel rase å få til å søke etter både gjenstander og mennesker. Når det gjelder det om den går berserk og prøver å 'gjete' viltet, har jo BC naturlige instinkter som alle andre hunder. De gjeter ikke av seg selv, selv om de tar det lettere inn enn mange andre raser. Derimot kan det hende, avhengig av motet, at den springer etter. Så her er det jo miljøtrening og lydighet som gjelder nok en gang. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Ettersøk er jo knallpraktisk for min del, skal sjekke litt opp rundt det der! Takk for gode innlegg, om noen har andre gode råd eller erfaringer ved oppdragelse og opplæring av denne fine rasen setter jeg stor pris på det Om valpen har noenlunde lignende egenskaper som mora, har den i alle fall et fantastisk utgangspunkt! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Har du sjanser til å plukke ut en? I tilfelle kan det jo være lurt å se seg ut en utforskende, mennesketrygg og sosial, uredd liten hjerteknuser. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Har mange å velge blandt Tror jeg satser på en hun, dette virker greiest på de fleste fronter. Gleder meg veldig! Er en godt bekjendt som har valpene, så jeg får se dem flere ganger i uka Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Velg en valp du føler du klikker med, men ikke ta det for alvorlig om du ikke får akkurat den du har sett deg ut. De fleste valper kan formes til nesten hva du måtte ønske. F. eks leking, det må jo læres inn at leking er belønning. Og det er noe som kommer GODT med! Lenke til kommentar
varmit Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Noen som har forslag til hvor å finne/hvilken informasjon om hvordan å oppdra hunden? Vil prøve å gjøre det så riktig som mulig denne gangen, da det skal være fort gjort å lære denne rasen uvaner i og med at de lærer så raskt. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Tja.. tenker du på spesifikke artikler og metoder, eller mer generelle diskusjoner og enkeltspørsmål? Vet det er mange tråder om både BC, valper og oppdragelse på Hundesonen. BC er jo en relativt myk rase, så ville valgt en gylden middelvei. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Det siste jeg ønsker er i alle fall en hund som bjeffer på alle som går forbi, jager biler og syklister og lager spetakkel om natten. Men dette skjer vel ikke automatisk Først og fremst ønsker jeg en veloppdragen og tillitsfull hund, som ikke maser og som er vennlig med nye folk. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Border Collien er som poteten, den kan brukes til alt Som det står skrevet over her. Det er en hun som bør bruke kroppen sin. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Vi har en ganske stor hage hvor den kan være, og vil få plenty med lek. Vil den da tenge mer enn 1, kanskje 2 turer daglig? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Pass på å trene annet enn fysisk også. Det er minst like bra å slite den ut i hodet! En hund som du fra begynnelsen av går utmattende turer med vil fortsette å kreve det. Fra du får den, tren på enkle ting som være rolig før man går ut døra, lære å leke, utforske nærområdene og slikt. Hva legger du i tur? En runde rundt kvartalet, eller 30min+ i skogen? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Det er viktig med hjernetrim på disse hundene! Lenke til kommentar
varmit Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 En tur blir nok fort en time, og det kan være rundt vannet eller i skogen/på en fjelltopp. Har lyst til å trene den til å finne ting, f.eks gjemte matbiter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå