Lizziezia Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Hei Jeg skal ta bilder av min gravide søster neste uke. Hun har sett et bilde hos en fotograf som hun veldig gjerne ønsker at vi skal få til. Fotografen har fortalt henne at det er brukt "linjelys" (har ikke hørt dette uttrykket før), men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få til dette. Det virker som om lyskilden er plassert bak modellen (??), men hva med lukker/blender instillinger? Noen som har tips til hvordan jeg kan få til dette?? Jeg har canon EOS350D, 17-55mm Tamron, 50mm Canon, 70-200mm Canon, 90mm Tamron + lite studiokit m/2 blitzlamper på stativ, 2x softbokser og 1 paraply, samt hvit/svart bakgrunn. Endret 27. april 2008 av Lizziezia Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Uten å være proff innen dette så ser det ut som lyset er plassert bak modellen som du sier, og ut ifra EXIF info på bildet så er det brukt: 1/125 lukkertid, F/11 Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Ser ut til at det er plassert et lys på hver side av modellen. Hvor høyt er jeg usikker på, men 1,5-2 meter!!? Lenke til kommentar
fryseboks Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 enig i at lyset må være plassert bak modellen. lijnelys = rimlight, right? Lenke til kommentar
PlaCBo Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 To lys plassert på hver side bak modellen (ca 45 grader på siden og i ca hodehøyde. se hvordan lyset vises på oversiden av magen, men ikke under. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 enig i at det er to lamper. Det virker som de er plassert under hodehøyde. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg tipper at linjelys er et ord fotografen bruker for å si at han har satt lyset for å framheve linjene i modellen. Tror ikke det er mer mystisk enn som så. Ellers så synes jeg forklaringa som PlaCBo gir virker rimelig. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Uten å være proff på området vil jeg tro du kan bare hive softboxene og kjøre hardt, direkte lys. Softbox vil spre lyset for mye. Hvis for mye lys skulle komme inn på kroppen hennes vil jeg tro det er en enkel sak å dra ned eksponeringen / maskere ut akkurat de linjene som skal vises i Photoshop i ettertid. Lenke til kommentar
eva1 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Slikt lys kalles vel heller kantlys. Lyset skal ikke stå direkte på modellen, men heller litt fra så det kun sreifer modellen. Står det direkte på oppnår man ikke slik markert kantlys:) Lenke til kommentar
Audiator Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Kalles vel oftest for streiflys. Ypperlig egnet for gravide modeller fordi det nettopp fremhever selve formen. Ikke spesielt vanskelig, men krever gjerne litt eksperimentering før det er helt i boks første gang. Vanligvis to lyskilder, 30-45 grader på skrå bak modellen, en på hver side og litt ovenfra, samme styrke eller frontsiden noe sterkere. Pluss vanlig hårlys (høyt oppe, rett bak og ned mot modellen). Mindre vinkel på sidelyset gir tynnere linjer , men du mister også mer av modelleringen av kroppen. LITT olje (vanlig babyolje) på kroppen kan gi fin virkning, men altså bare litt og jevnt fordelt, skal ikke være skinnende. Og for all del: mykt og jevnt lys, gjerne indirekte med store paraplyer eller softbokser. Eksponering omtrent som om lyset kom rett forfra, altså manuelt og kraftig undereksponert i forhold til det lysmåleren i kamera påstår. Ta mange forskjellige eksponeringer, det er bare dumt å satse på at "alt" kan fikses i Photoshop etterpå - perfekt eksponering er alltid det beste utgangspunktet for skikkelig etterarbeid. Ta bildene i rå-format, ikke .jpg, slik at du kan sette hvitbalansen i etterarbeidet. De to vedlagte bildene er tatt med indirekte lys mot paraplyer, det ene med to studioblitser (50% styrke fra høyre), det andre bare en blits fra venstre pluss hårlys. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå