Gå til innhold

gravid foto og linjelys

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal ta bilder av min gravide søster neste uke. Hun har sett et bilde hos en fotograf som hun veldig gjerne ønsker at vi skal få til. Fotografen har fortalt henne at det er brukt "linjelys" (har ikke hørt dette uttrykket før), men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få til dette. Det virker som om lyskilden er plassert bak modellen (??), men hva med lukker/blender instillinger?

Noen som har tips til hvordan jeg kan få til dette??

post-50692-1209329595_thumb.jpg

Jeg har canon EOS350D, 17-55mm Tamron, 50mm Canon, 70-200mm Canon, 90mm Tamron + lite studiokit m/2 blitzlamper på stativ, 2x softbokser og 1 paraply, samt hvit/svart bakgrunn.

Endret av Lizziezia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være proff på området vil jeg tro du kan bare hive softboxene og kjøre hardt, direkte lys. Softbox vil spre lyset for mye.

Hvis for mye lys skulle komme inn på kroppen hennes vil jeg tro det er en enkel sak å dra ned eksponeringen / maskere ut akkurat de linjene som skal vises i Photoshop i ettertid.

Lenke til kommentar

Slikt lys kalles vel heller kantlys. Lyset skal ikke stå direkte på modellen, men heller litt fra så det kun sreifer modellen. Står det direkte på oppnår man ikke slik markert kantlys:)

Lenke til kommentar

Kalles vel oftest for streiflys. Ypperlig egnet for gravide modeller fordi det nettopp fremhever selve formen.

Ikke spesielt vanskelig, men krever gjerne litt eksperimentering før det er helt i boks første gang.

Vanligvis to lyskilder, 30-45 grader på skrå bak modellen, en på hver side og litt ovenfra, samme styrke eller frontsiden noe sterkere. Pluss vanlig hårlys (høyt oppe, rett bak og ned mot modellen). Mindre vinkel på sidelyset gir tynnere linjer , men du mister også mer av modelleringen av kroppen.

LITT olje (vanlig babyolje) på kroppen kan gi fin virkning, men altså bare litt og jevnt fordelt, skal ikke være skinnende.

Og for all del: mykt og jevnt lys, gjerne indirekte med store paraplyer eller softbokser.

Eksponering omtrent som om lyset kom rett forfra, altså manuelt og kraftig undereksponert i forhold til det lysmåleren i kamera påstår.

Ta mange forskjellige eksponeringer, det er bare dumt å satse på at "alt" kan fikses i Photoshop etterpå - perfekt eksponering er alltid det beste utgangspunktet for skikkelig etterarbeid. Ta bildene i rå-format, ikke .jpg, slik at du kan sette hvitbalansen i etterarbeidet.

De to vedlagte bildene er tatt med indirekte lys mot paraplyer, det ene med to studioblitser (50% styrke fra høyre), det andre bare en blits fra venstre pluss hårlys.

Lykke til!

:)

post-96941-1209685504_thumb.jpg

post-96941-1209685570_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...