Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en henger/fryser seg.

Anbefalte innlegg

Fikk tilbake svar fra tekniker på Datakjeden i dag. Han sa han ikke kunne se at det var "flow" i vannkjølingssystemet mitt, den til CPU. Men kan man virkelig få startet windows uten at vannkjølingen har "flow" ? Blir ikke CPU'en fort varm uten kjøling da? Teknikeren mente at dette kunne være en av årsakene til at maskinen låser seg under spilling...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

Det var "flow" i vannkjølingen likevel. Nå mener de at det kanskje er noe med Geforce driverne. Han nevnte at de har vært noe problemer med "ethernet" driveren som brikkesettet bruker. Så får vi bare vente å se da hva som kommer ut av dette. Nå har jeg vært uten pc i 2 dager... :( Neste hovedkort skal ha Intel brikkesett sier jeg bare.

Endret av The7thSense
Lenke til kommentar
Oppdatering:

Det var "flow" i vannkjølingen likevel. Nå mener de at det kanskje er noe med Geforce driverne. Han nevnte at de har vært noe problemer med "ethernet" driveren som brikkesettet bruker. Så får vi bare vente å se da hva som kommer ut av dette. Nå har jeg vært uten pc i 2 dager... :( Neste hovedkort skal ha Intel brikkesett sier jeg bare.

Seriøst for noe dritt hele denne greia er. Har bytta ut skjermkort, hovedkort og PSU, og likevel kræsjer det. Det kræsjer forsåvidt mye sjeldnere etter jeg byttet ut skjermkort og hovedkort, men det gjør egentlig feilløsingen enda vanskeligere. I tillegg skjer det så sinnsykt tilfeldig (kun 2 ganger på en uke).

Håper virkelig de finner ut av noe hos reparatøren din, ellers tror jeg at jeg blir gal snart.

Lenke til kommentar

Nå har jeg formatert IGJEN da. Og PC-en fryser stadig ennå. Jeg tror iaff at det har noe med pc delene mine etter at strømmer gikk hele tiden hos meg, så jeg trur ikke at det har med varme o.l å gjøre. Jeg fjerna all støv etc før jeg begynte med formatering.

Men om jeg brått finner ut at det ikke var noen av pc'delene min, er det noe programmer som jeg får sjekka om noen av delene mine er utsatt for noe? Jeg har testa OCCT, memtest, bios standard greier.

Lenke til kommentar

Satt i nesten 3 timer hos teknikeren i dag. Vi prøvde å avistallere SM-bus kontrolleren og spille, det låste seg. Installere det på nytt, det låste seg. Vi testet HD for feil og fant SMART feil på 2 av HD, så i løpet av morgen dagen skal han ha den på testbenken for å sjekke HD. Han skal også prøve å installere COD4 på en helt ny HD for å se om det da henger seg. Virker det da, ja da er det HD-feil. For min del så er mine HD noen år gamle..Kommer tilbake med ny oppdatering etterhvert... Er så frustrert for tiden.... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Satt i nesten 3 timer hos teknikeren i dag. Vi prøvde å avistallere SM-bus kontrolleren og spille, det låste seg. Installere det på nytt, det låste seg. Vi testet HD for feil og fant SMART feil på 2 av HD, så i løpet av morgen dagen skal han ha den på testbenken for å sjekke HD. Han skal også prøve å installere COD4 på en helt ny HD for å se om det da henger seg. Virker det da, ja da er det HD-feil. For min del så er mine HD noen år gamle..Kommer tilbake med ny oppdatering etterhvert... Er så frustrert for tiden.... :thumbdown:

Hvilke komponenter har dere testa?

Fikk forøvrig nettopp min første ikke spill-relaterte kræsj på en uke...

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Da har jeg fått tilbake PC-en min, 1300,- fattigere og fortsatt ingen løsning når jeg tar PC-en min ut fra datakjedens tekniker i dag. De klarte ikke å finne problemet mitt. Så da venter jeg virkelig i spenning for å høre om noen finner ut hva som kan være problemet.... Beklager folkens, jeg prøvde virkelig å finne en løsning.. :no:

Lenke til kommentar

Ok sjekkliste, tilfeldig rekkefølge, men jeg vil gjerne ha tilbakemelding på det :

Sjekk for bios oppdatering til hovedkort.

Søk etter evt bios/firmware oppdatering til skjermkort (ja det finnes)

Sjekk firmware oppdatering for evt cd/dvd/blue ray drev og lignende.

Gå inn i bios: noter alt som har med USB å gjøre, og ja da tenker jeg på usb som i usb mus/tastatur etc. Dette har forårsaket mange rare kræsj her på nye maskiner hos meg og hos andre.

Seff: sjekk at du har siste sertifiserte, IKKE beta, drivere til alt.

Sjekk også at du har siste firmware oppdatering for G5 laser musa di.

Og ikke bruk Setpoint drivere, det er noe drit og bare øker responstid/latenstid på musen og til systemet. Siste Setpoint versjon 4.60 testet jeg og systemet gikk stadig i stå da, kjør uten setpoint!

Sjekk Skjermkort temperaturer.

Last ned Rivatuner 2.09 el nyere, ved installasjon hvis du får spørsmål om du vil installere oppdateringer velger du JA.

Klokk ned begge skjermkortene 5%, finn fram kalkulatoren og regn ut.

Trekk ned 5% på både kjerne(gpu) og på minne.

Evt. gjør også det samme for CPU og system minnet.

Deaktiver ting som Parallel, Seriell devices i BIOS.

Hvis du ikke bruker firewire, deaktiver det også.

Kort sagt er det noe du ikke bruker, DEAKTIVER det i bios. viktig!

Etter at du har gjort dette prøv med bare ett skjermkort, prøv evt ett helt annet og test det.

Evt: sjekk SLI blokken om du har en slik blokk. Kan den være defekt?

Husk det skal en minityr liten feil til for at systemet kræsjer tross alt.

ATI har kommet ut med nye 8.5 drivere, installer disse, om du har amd.

Har du prøvd annen psu? beklager at jeg spør, men NorthQ er ikke kvalitet i mine ører. Beklager igjen.

Om du gidder å gå gjennom denne lista, skal jeg ramse opp mye mer du kan gjøre.

Seff kjør memtest og slikt, men akkurat nå skal du ikke benche systemet noe som helst, men gå igjennom denne lista du og deaktiver så mye ting du kan.

Også viktig at du går til enhetsbehandling, device manager, og ser om du ser noe med gult varsels ikon såklart.

Prøv å last ned Driver Max eller lignende verktøy som kan sjekke at du har siste versjon av drivere. Finner du noe du er i tvil om så post her. Gratis registrering.

Om du gjør disse tingene er du godt på vei.

Lenke til kommentar

Wow! :yes: Takk skal du ha. Er på jobben nå, men skal notere meg denne sjekk-listen og teste når jeg kommer hjem igjen. Når du snakker om SLi broen, så har det også falt meg inn. For når jeg bruker et skjermkort så virker det som om at alt er ok, men bruker jeg to, så henger det seg. Er litt usikker på om spill henger seg når jeg bytter et av kortene og kjører kun ett, men tester når jeg kommer hjem selv om jeg har testet det før. Får se om jeg får lånt en SLi bro hos en kompis for å eliminere den muligheten.

Lenke til kommentar

Når det gjelder slike sli-broer, forresten så er det på en del hovedkort ikke nødvendig, skjønt jeg hengte meg aldri på sli. Men altså du får sikkert slike gratis ifra nærmeste seriøse butikk, iom de får mye i retur som aldri skjer noe med. Husker det var i ett emne i fjor eller så og det var ingen problem å få. jeg har selv sikkert 5-6 stykker, aldri brukt.

En ting jeg vil du skal være spesielt bevisst på er at når du kobler PC-en til strøm så bør du slå av PC-en og koble av strøm, for så å "starte" den uten tilkoblet strøm. For å tappe komponenter for strøm/spenning. Du skal for all del ikke gjøre dette ofte, men etter evt. pc kræsj og hvis du har problemer med å få PC-en til å starte igjen, så pleier det å hjelpe rimelig ofte, slik at du i det aller aller minste får kommet inn i bios, eller evt startet en krise-cd (recovery cd på godt norsk) for å detektere feil.

De siste hovedkortene jeg har vært borti, har jeg støtt på en del absurde teite problemer grunnet usb opsjoner i bios.

Kan også hende du skulle startet ett program som cpu-z, el skulle heller hatt noe som var mer mot system minne, iallefall notere ned de faktiske minne timings som er i systemet, når du er inne i operativsystemet, ie windows, for så å sjekke hva som faktisk står på inne i bios. Jeg var kanskje innom dette før, men bios er ikke akkurat

optimalisert for alle slags minne brikker, og iom, du har ganske ekstremt minne er det nok verdt oppmerksomheten å prøve å sette minne timingsa manuelt. Definitivt verdt det selv om du ikke har noe problemer med PC-en vil jeg si. Så plz ikke ta det som noe nedtur, jeg ser på det som en optimalisering, og at jeg vet nøyaktig hva som er tilfelle, kall det å være litt paranoid på en god måte, så er det bra om noe skulle gå gale, f.eks prime stabil maskin som holder det gående i 30 dager plutselig kræsjer i ett spill, og det viser seg spillet bruker en skjermkort extension til directx/opengl som bruker andre måter å adresse minnet på.

Jeg går sabla mye off topic her nå, lol. beklager. Lang natt...uansett.

Jeg er sikker på om du starter på en del av disse tingene her og poster tilbake med hva du har gjort, hva som er de faktiske tilfellene, så vil dette gi resultat i at du iallefall skal få kommet nærmere en løsning.

Har selv jobbet som pc-tekniker, og vært ansvarlig for anti virus nettverk i bergen kommune i en kortere periode, rundt ett år så jeg har sett litt rare ting =))

Jeg fikk litt blod på tann når du har måttet betale 1300kroner og farsken meg ikke får noe slags pekepinn engang på hva som er gale.

Det er for teit.

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg ikke betalt noen 1300kr når jobben ikke er blitt utført. I min mening har du blitt lurt. Hvordan kan du vite helt sikkert han bare har latet som han har prøvd å finne ut av det, men neida, også jada det blir 1300kr takk? Det går steike meg ikke an altså.

Enhver it kyndig person med respekt for seg selv og som kan tenke litt om penger, må da for alvor skjønne at det IKKE GÅR BUTIKK i å ta seg betalt uten å levere godt arbeid.

Unntak for den er så klart Microsoft. Men de har jo solgt sjela si. =)

Forøvrig vil jeg gjerne anbefale ett sabla greit lite billig produkt.

Thermaltake Cyclo minne kjøler. Jeg har prøvd ett par slike ferdig løsninger fra før men dette er den beste vifte kjøleren jeg har brukt hittil. Men du kjører kanskje noe slags vannkjøle løsning på dine minnebrikker? Det høres ut som de kan bli veldig varme iallefall med den hastigheten. Iaf, installasjonen var så lett som å simpelten sette kjøleren rett opp på minnebrikkene og låse klipsene på siden, ved å slippe de løs. I tillegg er den tilnærmet lydløs. Og rundt 100kr.

Bonus: Den var veldig lav, og det var det jeg håpet på da jeg har satt den i ett ekstremt trangt kabinett, men det gikk perfekt. 10 av 10 produkt.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

PC-en min gjør dette utenom spill. når jeg spiller går det bra, men når jeg er i windows å bruker msn, mozilla, utorrent osv, så låser/henger den seg. jeg har oppdatert bios, og prøvd uten en rambrikke. med bare den ene i virker alt flott!

kanskje det finnes noe filsøkingsprogramvare som kan hjelpe? om ikke noen av dere vet?

Lenke til kommentar

Nei folkens.....Da orket jeg ikke mer. bestilte meg nytt hovedkort. Kan ikke holde på slik. Så om noen vil kjøpe mitt Asus Striker II Extreme for en billig penge så gi meg beskjed...Dette sugde. Kommer aldri til å kjøpe verken Asus eller Nvidia brikkesett...Æsj......

Lenke til kommentar

Ok, folkens:

Da har jeg rotet litt med diverse settings i BIOS og kom faktisk fram til en innstilling hvor det ikke låste seg under spilling, men dette var med kun 1 skjermkort. Men det er bedre en ingenting. Selv om vi har kjøpt dette hovedkortet for å kjøre SLi. Så, her er innstillingene:

AI overclock: Manual

FSB - Memory clock mode: Unlinked

FSB (QDR): 1600MHz

Mem (DDR): 1600MHz

Overvoltage:

CPU: Auto

PLL: 1,50v

VTT: 1,20v

Memory: 1,94v

NB: 1,46v

SB: 1,55v

GtlRef0: -29mV

GtlRef1: - 32mV

Håper disse innstillingene virker for dere andre også. Husk at jeg bruker Asus Striker II Extreme 790i Ultra SLi hovedkort.

Lykke til....

Lenke til kommentar

Siktet til 7th sense. Uansett den Nvidia firewall saken byr bare på problemer. Det virker jo da som, 7thsense, at problemet er nettopp det at du har komponenter i maskinen som krever mye spenning.

Jeg kan tenke meg til at minnet krever jo sitt, iom du kjører på 1.95 volt på minnet og i tillegg er det ddr3 minne som skal bruke mindre spenning. Jeg bruker faktisk samme volt på mitt ddr2 minne, men jeg har 4 brikker da. DDR3 minne bruker i utgangspunktet mindre strøm/spenning enn ddr2 minne, samme som ddr2 bruker mindre enn ddr1.

Jeg ville prøvd en kvalitets psu, som skal levere skikkelig spenning på 12v railsa er det vel, til pci-express strøm kontaktene til skjermkortet. Jeg går ut ifra du bruker pci-e strømkontakter til skjermkortet, det anbefales i såfall på det sterkeste.

Jeg tror rett og slett ikke at din NorthQ psu klarer å levere godsakene, strømmen, godt nok og stabilt nok til hele systemet med begge skjermkorta i. Rett og slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...