Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg står mellom valget iPod (10 gb) og Zen (20 gb). Disse to mp3 spillerne får jeg får samme pris (ikke spør hvorfor).

Det jeg lurer på er hvilke av disse spillerne som jeg bør skaffe meg hvis jeg kunne FÅTT en av dem (samme pris)?

Hvilke fordeler har hver av disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke noen store fordeler med iPod'en utenom at den er:

- mindre

- finere

- bedre hodetelefoner

- fjernkontroll

Zen har disse fordelene

- dobbel lagringsplass (20 gb)

- Bedre batterilevetid

- (billigere) i mitt tilfelle betyr dette ikke noe

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk ikke vil gå for Zen sin utgave?

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for ipod. Den er mindre, og jeg tviler på at du vil få behov for å gå rundt med 20 gigabyte musikk på deg. Sikkert ikke engang 10,.Uansett så virker det opplagt at du kjøper dem svart. Kan ikke unngå mistenke deg når du skriver slik :(

Lenke til kommentar
Jeg ville gått for ipod. Den er mindre, og jeg tviler på at du vil få behov for å gå rundt med 20 gigabyte musikk på deg. Sikkert ikke engang 10,.Uansett så virker det opplagt at du kjøper dem svart. Kan ikke unngå mistenke deg når du skriver slik  :(

Jeg kjøper ikke svart nei. Hvis du virkelig vil vite så er det fordi jeg får en av de mp3-spillerne etter hva jeg selv vil ha.

Men har du noen andre gode argumenter for og imot. Erfaringer?

Lenke til kommentar

Har ikke testa Zen, men har en iPod 10GB.

iPod er mindre og fremdeles mer brukervennlig enn Zen (i følge tester). 10GB er plenty til musikk, du kan tross alt bytte ut musikken.

Firewire-tilkobling er uansett en nødvendighet, og med WinXP, trenger du ikke å legge inn drivere for å bruke iPod-en som harddisk. Bare å koble til å den kommer opp i "Min datamaskin". Med Zen, må du bruke eget program fra creative.

Lydkvaliteten er god, og batteritiden er tilstrekkelig. (ca 8 timer skal den vel være). Fjernkontrollen er jo også grei å ha.

Så hvis du kan få begge til samme pris (så lenge det vil si ca 3000 og ikke 4000), ville jeg gått for iPoden.

Lenke til kommentar
Har ikke testa Zen, men har en iPod 10GB.

iPod er mindre og fremdeles mer brukervennlig enn Zen (i følge tester). 10GB er plenty til musikk, du kan tross alt bytte ut musikken.

Firewire-tilkobling er uansett en nødvendighet, og med WinXP, trenger du ikke å legge inn drivere for å bruke iPod-en som harddisk. Bare å koble til å den kommer opp i "Min datamaskin". Med Zen, må du bruke eget program fra creative.

Lydkvaliteten er god, og batteritiden er tilstrekkelig. (ca 8 timer skal den vel være). Fjernkontrollen er jo også grei å ha.

Så hvis du kan få begge til samme pris (så lenge det vil si ca 3000 og ikke 4000), ville jeg gått for iPoden.

Sier du at man kan bruke Zen sin spiller som en vanlig harddisk? Jeg ser at det er mange argumenter for iPod'en. Men det er fortsatt ingen svært gode argumenter for iPod fremfor Zen.

Flere argumenter?

Lenke til kommentar

Kan vi ikke få på en skikkelig diskusjon hvor man virkelig går til buns i diskusjonen? Denne diskusjonen skal ikke ha med pris som et argument!

Her er mitt syn:

Dette har Zen til fordel MOT iPod (10gb):

+ Større disk en iPod

+ Søkefunksjon

+ Lenger spilletid

+ Bruker USB 2.0 (slipper å kjøpe firewire)

+ Støtter WMA

Dette har iPod (10gb) til fordel MOT Zen:

- Bedre hodetelefoner

- Flere funksjoner

- Penere og mindre

- Fjernkontroll

- Stor skjerm

- Lader via Firewire

- Programvaren oppdaterer automatisk mp3 filer

Noen andre som har mer erfaring enn meg som kan sette opp andre argumenter? Kom igjen, få igang en skikkelig diskusjon.

Lenke til kommentar
Kan vi ikke få på en skikkelig diskusjon hvor man virkelig går til buns i diskusjonen? Denne diskusjonen skal ikke ha med pris som et argument!

Her er mitt syn:

+ Større disk en iPod

+ Søkefunksjon

+ Lenger spilletid

+ Støtter WMA

- Bedre hodetelefoner

- Flere funksjoner

- Penere og mindre

- Fjernkontroll

- Stor skjerm

- Kan brukes som harddisk

- Lader via Firewire

Noen andre som har mer erfaring enn meg som kan sette opp andre argumenter? Kom igjen, få igang en skikkelig diskusjon.

zen kan og brukes som hd.

Lenke til kommentar

Her er mitt syn:

+ Større disk en iPod

+ Søkefunksjon

+ Lenger spilletid

+ Støtter WMA

- Bedre hodetelefoner

- Flere funksjoner

- Penere og mindre

- Fjernkontroll

- Stor skjerm

- Kan brukes som harddisk

- Lader via Firewire

zen kan og brukes som hd.

Takk, fant nettop ut av dette. Men vet noen om USB 2.0 versionen kan brukes på USB 1.1 porter? Og lades Zen'en automatisk via USB kabelen?

Lenke til kommentar

USB2.0 er bakoverkompatibel med USB1.0/1.1 så det går fint. Bare husk at det kommer til å ta LANG tid med USB1.1, så USB2.0 eller Firewire er et must. Begge deler er standard på nyere hovedkort. Dessuten leveres Audigy-lydkortene med firewire. Selv har jeg Audigy2 og i tillegg et combo USB2.0 / firewire kort. iPod-en fungerer ypperlig på begge.

Zen lader via USB, men ikke firewire. Tror ikke det skal være så mye forskjell, men firewire takler vel større effekt enn USB (mulig jeg tar feil her), og vil da kanskje lade kjappere.

iPod-en skal lades opp til 80% på kun 1 time, noe som kan være en fordel.

Det at iPod ikke har søkefunksjon er ikke noen krise. Sangene er organisert så godt allikevel, så søkefunksjon er ikke nødvendig.

Zen støtter eller .wma i tillegg til mp3. iPod støtter ikke .wma. Wav støttes av begge.

Medfølgende hodetelefoner/propper bør du ikke vurdere så nøye, da du lett kan kjøpe nye og bedre utenom.

Hvis du ikke trenger 20 GB, som Zen tilbyr, vil nok iPod være det beste valget. Det mener ihvertfall jeg. Jeg valgte også mellom iPod og Zen når jeg kjøpte.

Lenke til kommentar

Hei!

Kjøpte meg en brukt iPod 20Gb for en uke siden. Og er meget fornøyd. (Det er jo en Apple produkt. ;) ) Har 500 sanger på den, og det holder for meg...

Uansett, så pratet jeg med en fyr på Officeline på Ullevåll idag. Han sa at iPod i 10 Gb versonen ikke var å få tak i nå fordi Apple forbedre strømforsyningen eller liknende. (Han virket ikke helt overbevisende...)

5 Gb modellen har gått ut av produksjon.

Det går rykter i macmiljøet at det kommer en oppgradering i løpet av våren. Mest sannsynlig vil kapasiteten dobles (til samme pris?).

Noen opplysninger fra meg.

Og hvorfor ha USB2 når Firewire fungerer vel så bra. ?har gjort det i 8 år nå...)

Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg gått for zen om det er enten Ipod 10gb vs Zen 20Gb. At Ipod er penere og et mer strømlinje formet(både utsende og brukermessig) en Zen syns jeg ikke rettferdigjør halve plassen. At man aldri vil få bruk for mer en 10Gb blir som når bill gates sier at man ikke trenger mer en 640kb ram. Skal nokk altids klare å få brukt de siste 10 :wink: Jeg har ikke langt unna 10Gb musikk, og på de 10 siste gb hadde jeg lagt inn litt filmer o.l og brukt den som bærbar hd.

Lenke til kommentar

Jeg tror Zen er et godt produkt. Det beste ville vært om du fikk prøvd ut begge spillerene, ihvertfall sett begge med egne øyne (ikke bare på bilder).

Er enig i at utseende ikke bør telle mye, men størrelse mener jeg er viktig. Hadde sett bilder av iPod-en før jeg kjøpte, men ble allikevel overrasket over hvor litten den var.

Vil også få legge til at iPod-en har større og bedre display enn Zen. Ellers kan jeg garantere for at iPod oser av kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg har drevet og lurt på det samme og endte opp med iPod 10Gb. Etter å ha holdt en i hver hånd (var heldigvis på en sjappe hvor de hadde begge) og etter å ha fått lov til å trykke litt var jeg ikke i tvil. Nå kjøpte jeg den i utlandet sånn at etter tax-free betalte jeg ca 3000 for den er jo unektelig dyr her hjemme men hvis du får de to til samme pris så er iPod'en det beste valget (synes jeg). Dessuten er den penere, lettere og mindre - hadde Zen hatt de samme proporsjonene så hadde jeg nok vurdert den hardere.

Lenke til kommentar
Jeg har bestilt iPod 10GB, men den er visst nesten umulig å få tak i.

Hvor lenge siden var det du bestilte?

Valget mellom iPod og Zen er uttrolig vanskelig, men jeg tror jeg kjøper en iPod hvis ikke noen kommer med bedre motargumenter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...