Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøpt leilighet, hva nå?

khvm

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Kjøpte for ikke så lenge siden en leilighet i sentrum på ca 50 kvm, og flytter inn mot sommeren. Er bare 22 år gammel og lurer på om det er noen ting jeg bør være obs på, når det gjelder alt mulig rart, egentlig? Lånet ble tatt opp gjennom foreldrene mine, så de er kausjonister. Men er det noe jeg kan gjøre for å gjøre den økonomiske situasjonen mer gunstig for meg, som student?

Også lurer jeg på om det er noen som vet om noen forumer eller nettsider hvor man kan diskutere bolig og alt som har med det å gjøre. Er ingen kategori her inne, som tar for seg dette. Utrolig nok.

Takk for all hjelp.

Endret av khvm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han tenkte kanskje lit mer øknomiske tips.. men men.

"Lånet ble tatt opp gjennom foreldrene mine, så de er kausjonister". Hva mener du egentlig?

Hvem står som hovedlåntaker og hvem er medlåntakere? Hvilken sikkerhet er stillt for lånet?

Hvis lånet f.eks står på kun faren din, mens det er du som betaler rentene så er det faren din som likevel får skattefradraget. Det ville jeg ha oppfattet som urimelig. Da ville jeg ha krevd at jeg faren betalte til meg like mye som han har fått i fradrag.

Ellers bare krysser jeg fingrene for at du ikke har kjøpt en lavinnskuddsbolig med massiv fellesgjeld.

Lenke til kommentar
Litt OT, men jeg drister meg til å tipse deg om at du bør tegne innboforsikring. En del glemmer det og ender opp forholdsvis fattige. Lykke til :)

Regner med at innboforsikring er tegnet. Skal undersøke det med faren min. Hva går det egentlig ut på og hva skjer dersom man ikke tegner det?

Lenke til kommentar
Han tenkte kanskje lit mer øknomiske tips.. men men.

"Lånet ble tatt opp gjennom foreldrene mine, så de er kausjonister". Hva mener du egentlig?

Hvem står som hovedlåntaker og hvem er medlåntakere? Hvilken sikkerhet er stillt for lånet?

Hvis lånet f.eks står på kun faren din, mens det er du som betaler rentene så er det faren din som likevel får skattefradraget. Det ville jeg ha oppfattet som urimelig. Da ville jeg ha krevd at jeg faren betalte til meg like mye som han har fått i fradrag.

Ellers bare krysser jeg fingrene for at du ikke har kjøpt en lavinnskuddsbolig med massiv fellesgjeld.

Altså det er foreldrene mine som har tatt opp lånet. De står som hovedlåntaker, og ingen som medlåntakere. Sikkerheten er stilt i foreldrene mine sin eiendom. Mener du at dette ikke er lønnsomt?

Det er vel ikke et direkte lavinnskuddsbolig med massiv fellesgjeld. Prisen var 1,2 mill for leilighet på 37 kvm. Fellesutgiftene er vel på 5000,- i måneden. Det er uansett snakk om en investering her. Og videresalg vil bli aktuelt om et år eller to.

Noen som har noe å legge til?

Lenke til kommentar
Altså det er foreldrene mine som har tatt opp lånet. De står som hovedlåntaker, og ingen som medlåntakere. Sikkerheten er stilt i foreldrene mine sin eiendom. Mener du at dette ikke er lønnsomt?

Det er vel ikke et direkte lavinnskuddsbolig med massiv fellesgjeld. Prisen var 1,2 mill for leilighet på 37 kvm. Fellesutgiftene er vel på 5000,- i måneden. Det er uansett snakk om en investering her. Og videresalg vil bli aktuelt om et år eller to.

Noen som har noe å legge til?

Slik lånesituasjonen er nå er det foreldrene dine som tar all risiko, og det er også de som får rentefradrag. Ser man familien under ett er ikke løsningen så dum, for du har vel ikke noen særlig inntekt å benytte rentefradraget på. Det som imidlertid er litt uklart her er hvordan lånestrukturen ser ut. 1,2 mill for en leilighet i Oslo er selvsagt ikke hele prisen, det er fellesgjeld i tillegg i såfall. Hvem betaler hva? Betaler foreldrene dine på lånet på 1,2 mill for deg, mens du dekker fellesutgifter? Betaler du både på lånet på 1,2 mill og fellesutgifter?

Jeg tar noen forutsetninger og regner litt nå.

Fellesutgifter på 5.000 tilsier at det er litt fellesgjeld. En så liten leilighet har maksimalt 1.500 i felleskostnader. Resten er renteutgifter på fellesgjeld. Dersom de 5.000 er et helt oppdatert tall så tilsier det et cirkaanslag på (5.000-1.500)*12/0,065 = 645.000 for fellesgjelden. Dersom de 5.000 er et tall du fikk oppgitt for noen måneder siden, så tilsier det en betydelig høyere fellesgjeld. Totalpris 1.845.000 for 37 kvm er temmelig dyrt, og investeringen med to års horisont er dermed ytterst risikabel. I tillegg vil transaksjonskostnader i forbindelse med salg være så høye at man på generell basis ikke kan se på eiendom som investeringsobjekt over så kort horisont som to år. Fellesgjelden er, såfremt mine anslag er korrekte, ikke prosentvis avskrekkende. Totalprisen er derimot ganske drøy for dagens boligmarked med mindre den ligger på aller beste vestkant. Skulle du solgt den i dag er det grunn til å tro at du måtte gått ned i pris.

Lenke til kommentar
Er jeg ikke oppdatert med siste bolignytt eller? :p For jeg mener de sliter med å selge boliger nå, så det må jo være bra for kjøperen?

Kanskje det bare er starten for en lengre periode med stagnasjon eller prisfall samtidig som inflasjonen går opp.

Lenke til kommentar

En megler ringte meg akkurat med tilbud om å kjøpe en ny innflyttingsklar 2-roms til 700.000 under listepris så markedet er vel ikke tipp topp fantastisk akkurat. Markedet for nye boliger er i alle fall helt dødt. Byggekostnaden er så skyhøy at kvadratmeterprisen blir uoverkommelig for folk nå som renten er oppe på normalt nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...