Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen er helt død

Anbefalte innlegg

Så plutselig at det grønne lyset på pcen foran lyste, den som viser at pcen er på. Men pcen var helt død. Holdt da inne av-knappen lenge nok til at dette gikk av. Når jeg da skrur på pcen igjen skjer det ingenting. Like død, men nå er det ingen lys. Jeg har feilsøkt på kontakter osv, men ingenting. Eneste jeg ser er at det er et grønt lys inne i pcen. Enten fra hovedkort, nettverkskort el.l. Men ingenting reagerer ellers når jeg skrur den på.

Hva er mest sannsynlig at er feil her? Hovedkort? PSU? Eller harddisk (oh now!).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å ta ut stikkontakten til PSU en stund?

Siden du har lys i hovedkortet er det sannsynlig at PSU er OK. Men en enkel måte å sjekke det på er å kortslutte PS_ON# til COM i ATX kontakten, da skal PSU starte opp. Du kan også måle at PWR_OK er høy(5 eller 3.3V), som betyr at strømforsyningen klarer å levere nok strøm.

Du kan lese mer om PS_ON# og PWR_OK her: hwww.formfactors.org/developer/specs/atx/atx2_1.pdf

Er det ikke strømforsyninga, er det mest sannsynlig hovedkort, cpu eller ram du har problemer med.

Lenke til kommentar

Hei, det smarteste er vel og ta fra hverandre hele maskina og sette den samme igjen.

Hvis ikke dette funker ber du en venn komme over med samme sokkel som deg, og setter dine deler inn i hans system så du får vite hva som er ødelagt hvis det er det som er problemet.

Håper alt går bra, lykke til :)

Lenke til kommentar

Og demontere hele pc`en er vell og ta litt av...

piper det av pc`en når du skrur den på ?

Siden hovedkortet lyser så er det ikke noe problem med PSU`en.

og siden hovedkortet lyser så burde vel det også være helt i orden.

Hadde rammen din vært ødelagt så ville pc`en startet.

Er ikke så sikker på CPU, tror kanskje at den kan være problemet....

Lenke til kommentar

starter den ikke i det hele tatt? reagerer den ikke? eller starter den opp og lager en pipelyd? Kommer det en pipelyd kan du prøve å forklare det her, for den er til for å diagnotisere problemet.

Først av alt ville jeg prøvd å sjekke at HDD er skikkelig kopla i, evt. skifta om på hvor s-ata kabelen står(bytt på porter i hovedkort). Deretter prøver du å ta ut ene ram brikka. Er denne gåen vil ikke PC-en boote som normalt.

Haelas: om rammen er gåen vil ikke PC-en boote som normalt..

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar

Hovedkortet starte og vifter skal spinne opp hvis problemet er defekt CPU eller lignende. Skjer ikke dette er det enten PSU, hovedkort eller koblingen mellom disse. Sjekk at bla. 12V er koblet riktig på hovedkortet.

Er dette sjekket, gjør som potet. skriver i andre innlegg; jumpstart PSU'en ved å kortslutte grønn(PS_ON) mot sort(jord) ledning på 20/24pins molexen.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Glem harddisker, glem CPU, glem skjermkort, glem ram. Selvom disse delene er deffekte skal hovedkortet starte og vifter skal spinne opp. Skjer ikke dette er det enten PSU, hovedkort eller koblingen mellom disse. Sjekk at bla. 12V er koblet riktig på hovedkortet.

Er dette sjekket, gjør som potet. skriver i andre innlegg, jumpstart PSU'en ved å kortslutte grønn mot sort ledning på 20/24pins molexen.

Enig i dette, jeg er ikke den med mest innsikt men selv om disse ikke fungerer vi maskinen starte opp.

Og det trenger heller ikke å være ett avansert problem, min gamle maskin hadde det samme problemet at den ikke ville starte opp. Det jeg gjorde da, var å la den hvile ved å ta ut strømkontakten.

Det viste seg at hovedkortet ikke var helt 100%. Så har en mistanke om at det er der problemet ligger.

Men ikke vær redd for disken, for den er det garantert ikke noe problem med. Da vil maskinen starte opp og komme med en feilmelding. Så fjern det som står i av strøm, og la den hvile litt.

Og tips til de som svarer, når det gjelder jumpstarting av psu så tror jeg dette må forklares nærmere. Ikke sikkert trådstarter vet hva dette betyr (jeg skjønte hva jeg skal gjøre, men ikke hvordan :D )

Så en liten guide til hvordan man gjør hadde nok vært fint :)

Endret av canavasman
Lenke til kommentar
http://www.hardware.no/diverse/overklokkin...orsyninger.html

'

Samtidig låner jeg denne tråden litt, Hk sitt lys lyser grønt som normalt, PSU er testa så den funker, men trykker på startknappen skjer ingen verdens ting, har også prøvd å starte med en jumper (tilfelle det var ledningen/bryteren) men det skjer ingenting, vifter står stille, ingen lyd eller noe.

Tips/forslag?

merkelig. Det at hovedkort lyser tyder på at både det og PSU skal vere i orden.(stor sjangse for at HK funker iaff, KAN vere dette som er problemet uans). Rammen kan hindre at PC-en booter som normalt, men ikke at den ikke starter i det hele tatt, ergo den må vere i orden. HDD har egentlig ikke noe innvirkning på om PC-en starter opp og gjøre(booten, ja..men ikke oppstart). CPU er jeg litt usikker på, om denne er defekt vil det komme feilmelding, men tror(skal ikke si sikkert) at PC-en starter om cpu er defekt.

Da ser jeg egentlig ikke noe annen utvei enn at det kan vere ledningen til power button som er løs/løsnet fra hovedkort elns. Sjekket det? :)

EDIT: ahh, sorry..la ikke merke til at du hadde prøvd jumperen. Da aner jeg rett og slett ikke. Tror det er anten hovedkort eller CPU som er gåen.

Endret av zaltmann
Lenke til kommentar

Holder nesten en knapp på HK, men skjønner bare ikke hvorfor det røyk, kan legge til at jeg brukte PC-en tidligere i dag, men når jeg skrudde den av for å konse på leksene så skrudde den seg av helt normalt, men når jeg da skulle starte den opp igjen senere på kvelden, men da skjedde det ingenting...

Lenke til kommentar

Har jumpstartet psuen. Ingen reaksjon på vifta. Dvs at ihvertfall så er strømforsyningen ødelagt. Skal sette i ny idag. Men fant ut grunnen til at den ikke virker lenger. Hele innmaten var grå av støv...

Takk for all hjelp!!

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Har jumpstartet psuen. Ingen reaksjon på vifta. Dvs at ihvertfall så er strømforsyningen ødelagt. Skal sette i ny idag. Men fant ut grunnen til at den ikke virker lenger. Hele innmaten var grå av støv...

Takk for all hjelp!!

Hei,

Jeg slipper med nøyaktig det samme. Hva ble konklusjonen på maskinen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...