Gå til innhold

Anbefalinger av SATA kontroller kort

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er det noen som kan anbefale et bra RAID kontroller kort? Som kan ta 4x500GB WD RAID Edition disker og støtter RAID 5? Skal sitte på på et litt eldre hovedkort ASUS A7V8X, AMD Athlon 1800 XP prosessor. (vet ikke om det har noe å si)

Endret av magrok959
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at diskene dine er SATA og at hovedkortet ikke støtter SATA. Med tanke på at du skal bruke Linux, kan software RAID være like godt. Da trenger du bare å få tak i en SATA kontroller.

Litt om RAID og linux: http://linux-ata.org/faq-sata-raid.html

Anbefaler også m0n0wall, http://m0n0.ch/wall, hvis maskinen skal brukes som filserver. Er du ute etter å kjøre litt mer enn bare filserver, feks torrentklient, dns, cups, osv, er nok debian/ubuntu et godt valg.

Lenke til kommentar

Ser at du har diskutert hardware/software RAID fram og tilbake tidligere. For å være klar i talen, det er ikke vits med hardware RAID hvis du ikke legger penger i det. Og for et slikt prosjekt som dette, ser jeg ikke vitsen i å sløse penger på en RAID kontroller. Skulle du ikke bli fornøyd med hastigheten, invester heller i nytt hovedkort og CPU.

Har selv en Celeron 2.2GHz og et lavpris hovedkort på serveren min som takler det fint.

Endret av potet.
Lenke til kommentar
Ser at du har diskutert hardware/software RAID fram og tilbake tidligere. For å være klar i talen, det er ikke vits med hardware RAID hvis du ikke legger penger i det. Og for et slikt prosjekt som dette, ser jeg ikke vitsen i å sløse penger på en RAID kontroller. Skulle du ikke bli fornøyd med hastigheten, invester heller i nytt hovedkort og CPU.

Har selv en Celeron 2.2GHz og et lavpris hovedkort på serveren min som takler det fint.

Ok,var ikke klar over at RAID kontrollere kostet så mye :blush: Men da kan jeg prøve å få tak i en SATA kontroller og så kjøre harddiskene i software RAID. Har ikke så lyst til å kjøpe nytt hovedkort for da må jeg fort kjøpe ny CPU og skjermkort osv også ettersom utstyret jeg har nå er litt gammelt. Men jeg tror det skal holde bra til å drive serveren.

Er det noen som kan anbefale en rimelig SATA kontroller som vil passe i mitt hovedkort og som blir støttet i Linux?

Lenke til kommentar

En SATA-kontroller med anstendig antall porter koster vel nesten mer enn et nytt hovedkort uansett. Jeg kjøpte meg nylig et Gigabyte P35 - kort med 8 SATA-proter for rundt 800 kroner.

Kan dog være problematisk å finne noe som støtter CPU-en din... men nytt HK med mange porter + jalla CPU + litt minne koster neppe særlig mer enn SATA-kontroller med mange porter skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Som sagt er jeg ikke så interessert i å kjøpe et nytt hovedkort ettersom jeg da også må kjøpe både CPU, Minne, nytt skjermkort (det som sitter i nå er et ganske bra AGP kort) og mest sansynlig ny strømforsyning også. Men hvis det absolutt ikke funker å bruke en SATA kontroller må jo dette bli løsningen, men det har jeg ingen tror på.

Kan denne kanskje være et alternativ? PROMIS SATA 300 TX

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...