Itw Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Heisann Har i de sistedagene opplevd at autofokusen, bommer mere og mere. Den fokuserer ikke feil, men klarer rett og slett ikke finne fokus og bruker lengeretid på og finne fokus. Ofte så har den bare gått helt i en ende av fokusen, for også stoppe der. Noen forslag til hva problemet kan være? Dette er med kit objektivet. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Nei, har egentlig ikke noe spesielle forslag. Men om det er i relativt dårlig belysning så er det bare slik kameraet oppfører seg av og til. Det kan kanskje være en tanke å ta av objektivet og se at kontaktpunktene er rene og pene på både kameraet og objektivet. Dersom dette ikke hjelper, eller det ikke har vært under 'krevende' belysning så får nesten noen andre hjelpe deg da jeg rett og slett ikke vet hva det kan være. Det er mulig du kan finne noe informasjon andre steder på internet. Kanskje Pentaxforums.com ? Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Heisann Har i de sistedagene opplevd at autofokusen, bommer mere og mere. Den fokuserer ikke feil, men klarer rett og slett ikke finne fokus og bruker lengeretid på og finne fokus. Ofte så har den bare gått helt i en ende av fokusen, for også stoppe der. Noen forslag til hva problemet kan være? Dette er med kit objektivet. Har du bra med straum på batteriet ? AF blir litt dårligare med lite strøm på batteriet.. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Batteriet var fult på displayet. Belysningen var utendørs på fjellet, med snø og klar blå himmel og masse sol... Sjekket kontakt punktene hurtig der og da, men kunne ikke se noe galt.. Må vell nesten teste litt til, for det var så ille at jeg måtte ta over sjøl eller så hadde det aldri blitt noe bilde.. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Husk at det ikke bare er lys i seg selv som trengs for at den skal fokusere, kan være at den blir lurt av for mye lys, og at det du sikter på mangler noe å fokusere på. Dessuten, sjekk at kameraet ikke står stilt inn på følgefokus. Da blir den en god del mer virrete. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Noen forslag til hva problemet kan være?Dette er med kit objektivet. Tja. Har du et objektiv nr 2, så blir det enklere å finne ut av. Om feilen opptrer på begge objektivene, så er det huset det er noe galt med, ellers er det kun det ene objektivet det er noe galt med. Uansett - problem med autofokus kan vel være litt av hvert. Ser alt perfekt ut i søkeren? Jeg tenker det kan ha kommet inn noe smuss i huset.. Og har du forsøkt å bytte fokuspunkter? Ellers synes jeg du skal ta kontakt med Samsung og høre hva de har å si. Du har jo garanti på kameraet ditt! Lenke til kommentar
Itw Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Tja eneste jeg har prøvd er og ta av objektivet, og sett på punktene, men er ikke noe sjit der. HAr en 70-200mm også så må vell nesten prøve med den og. Opplevde at ptoblemet dukket i hovedsak opp fra 20mm og opp til 55, mens på 18mm satt den egentlig, nesten alltid. Her er ett test bilde som viser hva jeg prøvde og ta bilde av, måtte selv fokusere her for at det skulle bli bilde. Burde ikke være noe problem og fokusere der. Testet hurtig i stuen i ste, og da funket fokusen helt fint, både følgefokus og vanelig.. Stod ikke på følgefokus, men prøvde det og for og teste. Og prøvde heller ikke og bytte fokuspunkt.. Så vet ikke helt hva det kan være, må vell nesten ta en tlf til samsung og høre. Da det var mange bilder som blei ødelagte:( Endret 28. april 2008 av Itw Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Aner du hvor kameraet fokuserte, evt. hvilken modus fokuspunktene var i? Ikke at jeg er sikker på at det har noe å si, dog, noen småtester med K100D-et mitt, viser at den automatisk prøver seg på punkter det er fokus på dersom den er på auto. (Har lite erfaringer med det selv, fordi jeg foretrekker enkeltpunktsfokus.) Endret 28. april 2008 av Dradd Lenke til kommentar
Itw Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Den stod på ehrm varierende om det kan kalles det? Men det objektivet gjorde var og kjøre ut fokus helt forså helt tilbake, og bare stoppe der, og da nyttet det ikke og prøve og fokusere flereganger, blei bare stående og stange i enden av, fokusen... Fungert helt perfekt i dag, men både kit linsa og 200mm... Lenke til kommentar
Flex Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Fikk tilsynelatende det samme problemet med mitt Samsung GX-1L med kit-objektivet for 3 uker siden. Dette skjedde helt plutselig og jeg fant ingen løsning på problemet (det samme har skjedd et par ganger før, men det var engangstilfeller). Hos meg klarte den bare å fokusere på veldig kontrastfylte områder, ellers forsøkte den i blinde et par sekunder, før den stoppet opp på nærmeste fokusavstand og ga opp. Ved nærmere undersøkelse fant jeg ut at spotmåling fungerte brukbart, det samme gjorde 2 av de andre fokuspunktene ved "multi-måling" (men jeg synes at disse også fungerte dårligere enn normalt), mens de andre ikke fungerte i det hele tatt. Da kit-objektivet er mitt eneste autofokus-objektiv, kunne jeg ikke finne ut om det var objektivet eller kameraet (forsøkte å se etter objekter i objektivet som kunne forstyrre autofokusen, men fant ingenting). Så jeg endte opp med å sende inn kamera og objektiv til Camera & Videoteknikk for reparasjon. Satser på at de finner ut hva som er galt. Endret 28. april 2008 av Flex Lenke til kommentar
Itw Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Hmm hørtes ikke gøy ut, får håpe det er objektivet, da jeg antagelig får angst med og være uten kamera... Ja ja får se om det kommer tilbake ingen problemer i dag, verken med følgefokus eller normal fokus så Lenke til kommentar
Itw Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 ser at det nå innimellom sniker seg inn noen bilder som ikke er i fokus, og det også med 200mm... Prøvde også og fokusere på himmeln noe som var umulig med begge objektiv, men skal det kunne vøre mulig? Og få fokus på klar blå himmel? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Tja, nå skal ikke jeg være helt bastant her; men ensfargede 'flater' (som himmelen blir i dette tilfellet pga avstanden) er det generelt sett vanskelig å fokusere på... Mitt K10D jager av og til etter fokus i slike tilfeller, og finner det ikke. Da benytter jeg meg ofte av Quick-Shift og manuelt fokuserer sånn ca, og så trykker inn AF'knappen for å la kameraet fokusere resten. (har koblet AF vekk fra utløserknappen). Noen ganger fungerer det med en gang da, andre ganger må jeg prøver om igjen. Men det som viser seg hver gang er at om jeg har et godt belyst motiv rikt på kontraster så har ikke AF'en noe problem. Jeg vet rett og slett ikke om dette er et reellt problem, eller om det er brukerfeil. Situasjonen som jeg beskrev over er helt klart i mindretallet. 95% (hvertfall) fungerer AF for meg. De resterende tilskriver jeg belysningen, da det konsekvent skjer når det er dårlig bebelysning og relativt flatt og kontrastfattig motiv. Sånn... Burde gjerne slette dette innlegget. Masse svada, lite håndfast, men slik blir det etter noen enheter innenbords. Mvh, Beej80 EDIT: Skrivefeil. Endret 30. april 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 ser at det nå innimellom sniker seg inn noen bilder som ikke er i fokus, og det også med 200mm... Prøvde også og fokusere på himmeln noe som var umulig med begge objektiv, men skal det kunne vøre mulig? Og få fokus på klar blå himmel? Nei det er i praksis bortimot umulig for kamera å finne fokus på en blå himmel. Dine forventninger til kameraets autofokus er rett og slett hinsides. Om AF skal fungere MÅ det være kontraster å fokusere på. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 ser at det nå innimellom sniker seg inn noen bilder som ikke er i fokus, og det også med 200mm... Prøvde også og fokusere på himmeln noe som var umulig med begge objektiv, men skal det kunne vøre mulig? Og få fokus på klar blå himmel? Nei det er i praksis bortimot umulig for kamera å finne fokus på en blå himmel. Dine forventninger til kameraets autofokus er rett og slett hinsides. Om AF skal fungere MÅ det være kontraster å fokusere på. He he kan nok hende ja... Var jo derfor jeg lurte var bare noe jeg la merke til da jeg skulle ta bilde av solnedgangen, så måtte jo spørre.. Det er jo det som er problemet, at nå klarer jeg nesten ikke bestemme meg for om den fjusker mere eller ikke... Av ogtil er den litt vrien men somoftes sitter den... Så tror egentlig jeg roer meg ned med at den funker så lenge den ikke blir noe verre:) Var bare at på den fjellturen med eksempelbildet i fra var den helt vrien og funket bare 15% av bildene... Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) AF vil "fjuske" innimellom og også jage etter fokus det er ganske normalt å oppleve. Jeg kan ikke vite om det er brukerfeil eller om det er kameraet som feiler. Men så har du ikke akkurat toppobjektiver heller så vidt jeg vet; så det blir en begrensning der også. Etterhvert lærer man forhåpentligvis av egne erfaringer med sitt utsyr. Men hvordan syns du at FA 80-200mm funger der oppe? Det er jo lyssvakt F 4.7-5.6, men på denne årstida er det mye lys i Finnmark ;o)ja du har vel fortsatt det objektivet... edit; leif Endret 30. april 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
Itw Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 Å den fungerer utmerket:) Har dessverre ikke fått brukt den sååå mye ennå da, men har blitt noen portrett bilder og slikt. Men ute så har jeg hatt i tankene at det er litt lyssvakt så har funket fint da og. Ja nå er det lyst hele døgnet faktisk, og har noen fantastiske solnedganger blandt annet om dagen så er gøy det. Tja legger nok autofokus fjuskingen så framst det ikke blir verre da... Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 OT: Er midnattsolen kommet allerede altså ? Ble reisesyk nå jeg. Skulle gjerne ha hatt en lang fottur på finnmarksvidden. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Itw Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Nja går ned i 9-10 tiden, men er fantastiske farger forde:) Endret 30. april 2008 av Itw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå