Gunder1 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hei Trenger en med minimum 5 porter, i prisguiden finner jeg kun 1 stk, men denne har kun 4 porter! Finner en drøss av Gigabit switcher, men det kan jeg vel ikke bruke, eller hva? Er det noen vits i å gå for giga nettverk, eller holder det med 100Mb (tenker litt på fremtiden?) Noen eventuelle forslag på Giga router til max 1000,- Lenke til kommentar
potet. Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Regner med du tenker på en NAT ruter, for bruk på bredbånd linja hjemme. Med tanke på pris, så ser jeg ingen grunn til å leite etter en ruter som støtter gigabit(WAN) nå. Men en gigabit switch kan være smart, hvis du sender store dokumenter mellom maskinene dine hjemme. Den er det bare å plugge i LAN sia på ruteren. Hvis du har en kraftig internettlinje(les opp mot 100mb), anbefaler jeg at du styrer unna de billigste ruterne og velger noe profesjonelt isteden. Eventuelt lager en egen ruter med feks m0n0wall: http://m0n0.ch/wall/ Hvis du tenker budsjett og har en gammel maskin og noen nettverkskort liggende, er kanskje m0n0wall og en gigabit switch løsningen? Endret 27. april 2008 av potet. Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Hmm Jeg har 10/10Mb internett linje, samt jeg ønsker at pc skal kunne sende filer til hverandre. Kan jeg hive på en giga switch, på min eksisterende D-Link 100mbit?? Hvordan går det da med utdeling av ip/dhcp? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Du kan fint slenge på en ekstra switch. I mange tilfeller kan du få mer effekt ut av en litt dyr 100mbit-switch vs en billig gigabit, i alle fall om det er flere brukere som sender/henter filer samtidig. Lenke til kommentar
pstub Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg kjørte en periode gigabit switch koblet til den trådløse routeren som de kablede maskinene kjørte mellom. Ingen problem med tildeling av IP-adresser. Dette tar fortsatt routeren seg av! Bruker fortsatt denne switchen (ASUS GX1108) med godt resultat, men har oppgradert routeren til GB-LAN (D-Link DIR-655) også. Funker fint som f! Lenke til kommentar
Gunder1 Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Glimrings Så jeg kan altså med en 100Mb router, kjøre på en giga switch, og kjøre giganettverk internt i huset. Her må det inn med tesjeer Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Akkurat sånn jeg gjør det i dag, Gunder1, så det kan du òg Lenke til kommentar
Joachimv Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 ja for all del 1000 Giga -nett ^^ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Jeg har en Router fra ISP mot en Trådløs Router/Switch som igjen er koblet Gigabit switch (16 porter). Alle PC-er henger på Gigabit Switch'en. DHCP styres av den trådløse routeren mens ISP routeren har DHCP deaktivert. Funker fint. Tips; Siden ISP'er låner deg Router fant jeg det "slitsomt" at denne kjører DHCP. Dette pga oppsett av brannvegg, dhcp range etc. må gjørest på nytt om en skifter ISP (og dermed får ny router). Derfor er all annen funksjonalitet enn WAN oppkoblingen (internett) deaktivert på ISP routeren og styres isteden av den tråløse routeren. Mye lettere å styre game servere og Torrents på denne måten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå