Krankemot Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 (endret) Jeg skal ha en server til bruk hjemme, men det går litt utover begrepet "hjemmenettverk" så jeg poster her istedenfor. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette nesten hovedsaklig for å lære hvordan det gjøres. Serveren skal om mulig brukes til følgende: 4 brukere, alle med hvert sitt private område. Ett fellesomeråde Mulighet til pålogging eksternt RAID Speile privatområdene til en annen server på nettverket (kjører windows2000) Streame media til en mediepc/x-box webserver (mailserver) dc-hub Vil alle disse oppgavene la seg utføre på én server? Hva slags hardware vil jeg trenge? Bør operativsystemet være Linux eller windowsbasert? Ellers, noen andre tanker? Med vennlig hilsen: Snorre Endret 27. april 2008 av Snobjorn Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 For å streame til xbox (360 eller gammel?) må du ha Windows. Med mindre det finnes noen 3rd party løsninger. Evnt bruker Win2k maskinen til det. (Men vet ikke om det funker på win2k, kan være du må ha XP eller VIsta, er ikke sikker) Til alt det andre hadde det vært like greitt/bedre med linux. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 27. april 2008 Forfatter Del Skrevet 27. april 2008 Ok, Jeg eier ikke en x-box, så da bygger jeg meg kasnkje en stuepc istedenfor. Windows2k serveren er naboen sin, så tror ikke det er en sansynlig løsning. Er det riktig at man bør gå for en ferdig serverløsning levert av f.eks HP, Dell eller IBM? Hvilken prisklasse vil serveren min havne i? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Det høres ikke ut som du trenger en ferdigløsning her. Disse er dyrere, og mer rettet mot et servermiljø. Siden produsenten har laget serveren, er det også service på de. Det jeg tror du vil ha, er en desktop PC, som er stillegående og rask. Hvis du bruker en linux distro, feks Ubuntu eller Debian (har gode pakkebrønner og er rettet også mot server) 4 brukere, alle med hvert sitt private område. dette gjøres ved å opprette brukere, som får sine egne mapper i /home Ett fellesomeråde da er det bare å gi tilgang til alle brukerene og dele mappen Mulighet til pålogging eksternt tekst - SSH (med putty fra windows) en VNC instans for hver bruker - grafisk RAID fult mulig, men er kanskje ikke all hardware som er støttet Speile privatområdene til en annen server på nettverket (kjører windows2000) det er jeg sikker på går, men har ikke selv vært borti det. Mener du "kopiering" eller synkronisering? Streame media til en mediepc/x-box Dette kan da gjøres via VLC med feks webinterface, eller bare åpne \\server\media\video-filer webserver everybody loves apache masse guider for å sette opp (mailserver) har ikke brukt dette, men finnes flere guider dc-hub må da finnes Hva slags hardware vil jeg trenge? En grei PC vil være helt topp. Jeg kjører nesten alt det der på en 3GHz P4, 1GB DDR RAM. Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg skal ha en server til bruk hjemme, men det går litt utover begrepet "hjemmenettverk" så jeg poster her istedenfor. Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette nesten hovedsaklig for å lære hvordan det gjøres. Serveren skal om mulig brukes til følgende: 4 brukere, alle med hvert sitt private område. Ett fellesomeråde Mulighet til pålogging eksternt RAID Speile privatområdene til en annen server på nettverket (kjører windows2000) Streame media til en mediepc/x-box webserver (mailserver) dc-hub Vil alle disse oppgavene la seg utføre på én server? Hva slags hardware vil jeg trenge? Bør operativsystemet være Linux eller windowsbasert? Ellers, noen andre tanker? Med vennlig hilsen: Snorre Dette kan du faktisk gjøre med win XP også, selv om jeg personlig ville valgt windows server. Spørsmålet er rett og slett hva du er ute etter å lære, og hvor mye du vil betale eller piratkopiere for å få programmene. For et par år siden gjorde jeg det meste på denne lista på en AMD K2 på 600 MHz. I dag kjører jeg win 2003 på en hjemmesnekret c2d-boks med et par terra i speil. Den er hjemmeserver med hjemmeområder, fellesområde, musikk- og mediaområde for MCE i stua, VPN-boks for tilgang utenfra, web- og FTP-server, mailserver, torrentboks og en haug med andre ting. Ikke noe av det du lister er spesielt krevende oppgaver for en server, med forbehold om at jeg ikke kjenner lasten på en DC-hub, og at det går an å sette opp ganske tunge løsninger på f.eks. mail. Jeg er ellers enig med Ståle. En ferdigløsning fra en serverprodusent i denne sammenhengen er penger ut av vinduet. Den eneste fornuftige grunnen til å velge ferdigbygg er å lære seg å jobbe mot maskin- og programvaren til en produsent (eller prinsippet generelt). Så lenge du tenker sikkerhet vil datasikkerhet og oppetiden du får med hjemmebygg være helt adekvat i forhold til kostnad. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 (endret) Er enig med de andre her i forhold til valg av maskinvare. Du kommer antagelig best utav det med en maskin bygget på pc-hardware, både med tanke på pris og støy. Vanlig hjemmebruk fordrer ikke nødvendigvis Xeon/Opteron arkitektur eller kostbare SCSI eller SAS disker. Jeg ville helt klart vurdert en Linux variant, noe som vil gi deg en fleksibel og solid plattform med mange muligheter (eksempelvis software raid, kryptering, spamfilter og VPN) uten lisenskostnader. Skulle du få behov for server-applikasjoner som krever windows kan du jo alltids kjøre disse i VMware. I forhold til media streaming kan jeg varmt anbefale en modifisert original xbox med XBMC (xbox media center), med mindre du har behov for HD. Dersom sistnevnte er tilfelle kommer du langt med Windows XP Media Center Edition. XBMC portes i disse dager til Linux, men prosjektet er fortsatt i et tidlig stadie. Opendchub er en meget bra direct connect hub for Linux og det finnes et utall av gode MTA'er (mailservere) som postfix og sendmail. Samba gir deg all integrasjon mot windows fildeling du kan ønske deg og synkronisering av filområder gjør du uproblematisk med rsync Endret 28. april 2008 av deviant Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Tusen takk for svar alle tre, ddet ahr hittill vært til stor hjelp Hva slags hardware trenger jeg da? Er det noen minimumskrav på noe som helst? Enkelte arkitekturer jeg bør unngå? Bør jeg prioritere minne eller cpu? Mye eller rask minne? Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke lenger er så oppdatert på ny teknologi som har kommet det siste året... Jeg kommer nok til å gå for linux siden jeg er intresert i å sette meg inn i hvordan det fungerer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå