Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Effektiv fjerning av asfaltflekker?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd Clay med lube og diverse avfetting. Bla. "Amazing Roll Off".

Ingen av disse fjerner de værste merkene... Bruker gjerne clay for å gjøre underlaget 100% glatt før videre pleie, men til den verste jobben av fjerning av fastsittende asfaltflekker synes jeg ikke clay duger.

Jeg hadde et produkt en gang som jeg kjøpte gjennom bilklargjøreren hos VW. (tror merket var Autosol eller Aerosol)

Jeg gnidde bare det flytende middelet meget lett over lakken, og alle flekker bare forsvant som ingenting!

Noen som vet om et produkt som fungerer tilsvarende her?

Gjør ikke noe om produktet fjerner voks og matter lakken... den skal uansett poleres og vokses samt forsegles etter bruk av middelet.

Jeg er altså ute etter noe som faktisk funker... koste hva det koste vil.

Noen her som vil befri meg fra asfaltflekkene og frelse meg fra Claybars?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk nettopp polert en bil og hadde mange asfaltflekker etter å ha gått gjennom avfetting, vask og clay. Neste steg var lakkrens, og flekkene forstant rimelig kjapt :) Det var verre med rusten etter piggdekkrester.. :hrm: Måtte gnikke en del på dem..

Edit: Bruker forøvrig Meguiars-produkter :)

Endret av Frank Stokke
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk nettopp polert en bil og hadde mange asfaltflekker etter å ha gått gjennom avfetting, vask og clay. Neste steg var lakkrens, og flekkene forstant rimelig kjapt :) Det var verre med rusten etter piggdekkrester.. :hrm: Måtte gnikke en del på dem..

Edit: Bruker forøvrig Meguiars-produkter :)

Hvilke produkt brukte du til fjerning av de verste asfaltflekkene?

Lenke til kommentar
Meguiar Deep Crystal Paint Cleaner

149,- på jegard.no :)

Dette er jo en såkalt swirlremower.... og lakkrens.

Skal bare ha noe som fjerner asfaltflekker jeg...

Noe lakkrens gjør på en effektiv måte.. Skjønner ikke problemet :roll:

Jeg brukte ikke maskin, bare Meg's polish applicator, og flekkene forsvant da fort de..

Lenke til kommentar
Meguiar Deep Crystal Paint Cleaner

149,- på jegard.no :)

Dette er jo en såkalt swirlremower.... og lakkrens.

Skal bare ha noe som fjerner asfaltflekker jeg...

Noe lakkrens gjør på en effektiv måte.. Skjønner ikke problemet :roll:

Jeg brukte ikke maskin, bare Meg's polish applicator, og flekkene forsvant da fort de..

Joa.. skjønner...

men er som sagt ute etter noe man nærmestsprayer på og spyler flekkene rett av.

Lenke til kommentar

Ting som høres for godt ut til å være sant, er som regel det, så spørs om det er så enkelt..

Du kan jo prøve Autosol, men har ikke prøvd det selv.

Skal vistnok funke det, men kan ta lakken hvis jeg ikke har skjønt feil. (har som sagt ikke prøvd selv, så sier ikke noe sikkert :) )

Lenke til kommentar
Ting som høres for godt ut til å være sant, er som regel det, så spørs om det er så enkelt..

Du kan jo prøve Autosol, men har ikke prøvd det selv.

Skal vistnok funke det, men kan ta lakken hvis jeg ikke har skjønt feil. (har som sagt ikke prøvd selv, så sier ikke noe sikkert :) )

Det er ikke for godt til å være sant, for jeg har faktisk prøvd ett middel som nærmest bare kunne spyles av og som tok med seg asfaltflekkene. LITT gnikking må kanskje til i ekstreme tillfeller... men det kan jeg leve med.

Jeg husker bare ikke hva produktet jeg brukte hette.

Er forresten Prickbort syrebasert?

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Er jo ikke noe arbeid å gni inn litt lakkrens? Gjør jo samtidig en annen jobb som er lurt å gjør i samme steget, så eg skjønner ikke problemet.....

Dessuten er sikkert det "superstoffet" ditt svært sterkt for lakken.... Så effektive stoffer tør ikke eg bruke...

Men i tilfelle så har Esso et produkt som heter Sabilex... Har hvertfall tatt alt på bilen før eg begynte å tenke på lakken....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Er jo ikke noe arbeid å gni inn litt lakkrens? Gjør jo samtidig en annen jobb som er lurt å gjør i samme steget, så eg skjønner ikke problemet.....

Dessuten er sikkert det "superstoffet" ditt svært sterkt for lakken.... Så effektive stoffer tør ikke eg bruke...

Men i tilfelle så har Esso et produkt som heter Sabilex... Har hvertfall tatt alt på bilen før eg begynte å tenke på lakken....

Er ikke farlig å bruke sterke stoffer, så lenge det gjøres på riktig måte...

Viktig å vaske helt rent og skylle godt etterpå, samt polering/voksing/foregling.

Ja.. lakken kan bli litt matt etter bruk av sterke produkter, men den blir som gull etter litt behandling igjen.

Produktene jeg snakker om er ikke så sterke at dem tygger opp bilen og spytter den ut igjen.

I så måte hadde jo slike produkter vert direkte farlige for annet enn lakken på bilen.

Ting som spiser opp lakken er såpass sterkt at dette neppe selges på vanlige steder.

Som sagt, så brukte bilpleieren på VW dette produktet jeg nevnte i første post, så veldig farlig kan det ikke være. Det er bare det å finne det riktige produktet der ute.

Jeg husker bare det det var en gul metallboks med skrukork. Inneholdt rundt 500ml.

Så ut som en forstørret Zippolighterbensinbeholder.

Mener det luktet tynner eller noe sånt. Merket var enten Autosol eller Aerosol.

Men er noen år siden jeg brukte dette nå... men savner som sagt noe lignende.

Men jeg husker jeg fikk beskjed om å skylle av restene grundig, samt å polere etterpå, da denne var ganske sterk.

Jeg helte litt av vidundermiddelet på en liten klut og bare sveipet lett over flekkene (EN ENESTE GANG!) så var de borte. Helt sinnsyk altså.

Hadde bilen jeg gjørde dette på i over 5 år, og lakken tok ikke skade av dette middelet. Den ble som sagt matt etter bruk, men dette ble bra etter en vask og polering igjen. No problem.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at du gidder å spørre en gang eg... Du vet jo alt....

Hva er det du ikke skjønner?

Hadde jeg vist alt, så hadde jeg jo ikke spurt.... ikke sant?

Det finnes sikkert mange vidundermidler som fjerner asfaltflekker der ute... men jeg er på utkikk etter noe som faktisk funker skikkelig.

Hadde jeg visst om et produkt som funker skikkelig, så hadde jeg jo ikke postet her....

Det produktet jeg snakker om som jeg en gang prøvde finner jeg nemmelig ikke igjen.. derfor så er jeg på utkikk etter noe tilsvarende.

Foreløpid så virker det som om Pricbort har fått flest anbefalinger når det gjelder fjerning av asfaltflekker. Hvis jeg ikke får flere tips om andre produkter som har blitt prøvd, så kommer jeg til å prøve denne.

I forum så fungerer det slik at man spør, så får man svar fra mange som har prøvd ett produkt og evt. skryter dette opp i skyene.

Da er det min oppgave og sile ut svarene for så og gjøre meg opp en mening om hva som jeg tror funker best av forslagene.

Stort sett så er det vel forslag fra folk som driver med bilpleie og eller har prøvd produktene selv, samt de som har de mest seriøse svarene som blir vurdert.

Svar som "TW "prikkfjerner funker diiiitbra!!!!" vil det ikke bli lagt stor tyngde på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Syre, f.eks AutoGlyms Clean Wheels (Ikke Custom Wheel Cleaner), og en innsektssvamp, fungerer fett!

Men faligt, faligt...

Men et middel som tar alt, med spray and rinse, finnes ikke.

Okay...

Har forresten prøvd AutoGlym Tar Remover...

Den var like ubrukelig som jeg ante...

Gnidde på og lot stå i 10 min. (noe som er 7 min. lenger enn anbefalt) men den fjernet ikke flekkene. Jeg får dem jo bort med neglene.. hvis jeg pirker godt nok... men det er snakk om mange prikker og pirke bort, så det gidder jeg ikke.

Får prøve å gi Claybaren en sjanse til... hvis ikke denne fjerner urenhetene uten å ripe, så blir også den fjernet fra sortimentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...