Kaare Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Jeg veit at det fungerer å samkjøre to nettverkskort, men ikke helt hvordan det fungerer. Vil det siste kortet ta over når det første ikke klarer mer?, eller vil vil de fungere paralelt? Det jeg lurer på er om det går å samkjøre to stk wlan kort på en server, som deler de linjene(2stk wlan) til clientene. ja, jeg har også et vanlig nettverks kort i servern. Det jeg vil prøve å oppnå er 8mbit istede for 4 Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 ehhm...jeg trodde ikke det gikk ann og samkjøre to kort jeg...det går vel ann, meeen wlan ? har det noe og si om det er wake on lan eller ikke da ? 8mbit ? isteden for 4 ? kanskje det er bare meg men jeg fatte rikke helt hva du prøver og spørre om eller hvor du får verdiene 4mbit og 8mbit fra... Lenke til kommentar
Kaare Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Hehe, kanskje ikke så rart. på 11mbit trådløst når det er kryptert får man ca 50% tap av linja. Jeg har sånn ca 4-5 mbit. Det er akkurat derfor jeg vil prøve å kjøre to kort sammen. det er en billig måte å doble internetten. (hvis det går) :wink: Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 det må da holde med et 100mbits kort....trenger ikke to Lenke til kommentar
Kaare Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 vel, wlan støtter ikke 100mbit!! noden jeg skal koble meg opp mot støtter kun 11mbit. Er det ingen som har peiling på dette her? Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 ahh jeg rota litt tenkte på noe annet...skjønner nå mange som har spurt om det før her på forumet om og bruke 2 nettverkskort og få dobbel hastighet....tror ikke det går...trenger noe spesialskrevet protokoll eller noe da... Lenke til kommentar
Kaare Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Hmm, rart. Jeg er så og si helt sikkert på at det skal fungere.. men jeg er litt i tvil på hvordan det fungerer med trådløst, ettersom det går på signaler gjennom lufta, og ikke gjennom to forskjellige kabler.. Ingen som har prøvde dette før? Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 mange som har spurt om det før her på forumet om og bruke 2 nettverkskort og få dobbel hastighet.... Går fint det da, win2k og winxp støtter flere nettverkskort i maskina. Wlan er jeg mer usikker på. Lenke til kommentar
mmanson Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hmm, rart. Jeg er så og si helt sikkert på at det skal fungere.. men jeg er litt i tvil på hvordan det fungerer med trådløst, ettersom det går på signaler gjennom lufta, og ikke gjennom to forskjellige kabler.. Ingen som har prøvde dette før? Tror neppe du får det til kaare for jeg veit at du ikke er så 1337 :wink: Lenke til kommentar
knut Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hvis du skal klare å kjøre flere linjer og samtidig få bedre hastighet må du da ha flere aksesspunkter, da et aksesspunkt fungerer som en hubb, slik at alle brukerene som er koblet på kun har ca 5mbit/s totalt å bruke. Lenke til kommentar
gupp Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Jeg har ikke gjort dette med Wlan, men med vanlige nettverkskort kan du doble hastigheten. Vi gjør dette på servere på jobben. Det er HP servere med 2 integrerte Intel NIC. Det medfølger en liten program snutt som heter Intel PROSet som kan sette opp NIC'ene i flere moduser. Vi bruker "Fault Tolerant", men de kan også settes samme in et team (hele processen kalles "NIC Teaming" som gir 200Mbit full duplex. Dette er nok spesielt for litt high-end intel (andre sikkert også) NIC (eller er det HK som støtter det?) og kanskje mulig med Wlan? Ikke vet jeg, men du er ikke på jordet. Med mindre du har en 10Mbit + internet linje vil du da ikke merke noen forskjell annet enn på LAN, men dette vet du sikkert. Lenke til kommentar
Kaare Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Hvis du skal klare å kjøre flere linjer og samtidig få bedre hastighet må du da ha flere aksesspunkter, da et aksesspunkt fungerer som en hubb, slik at alle brukerene som er koblet på kun har ca 5mbit/s totalt å bruke. Hmm, sikker på dette? isåfall kan jeg bare gi opp. Jeg vil tro aksesspunktet har totalt 11mbit, men pga krypteringen så blir det kun 5mbit. Du har rett hvis det er aksesspunktet som faktisk ikke klarer å kryptere med enn 5mbit båndbredde og ikke 5Mbit til hver bruker. Det her hadde jeg ikke tenkt på.. noen som har litt mer peiling om saken? du har nok antagelig rett. Ja, internetten er 10Mbit +, men får jeg utnytta det? Lenke til kommentar
mmanson Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Hmm, sikker på dette? isåfall kan jeg bare gi opp. Jeg vil tro aksesspunktet har totalt 11mbit, men pga krypteringen så blir det kun 5mbit. Du har rett hvis det er aksesspunktet som faktisk ikke klarer å kryptere med enn 5mbit båndbredde og ikke 5Mbit til hver bruker. Det her hadde jeg ikke tenkt på.. noen som har litt mer peiling om saken? du har nok antagelig rett. Ja, internetten er 10Mbit +, men får jeg utnytta det? tror neppe du kan få no mer ut av linja di Lenke til kommentar
Kaare Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Tror neppe du får det til kaare for jeg veit at du ikke er så 1337 :wink: *K0z* :wink: Lenke til kommentar
Kaare Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 tror neppe du kan få no mer ut av linja di Er noe du har glemt det er 3 aksesspunkter, problemet blir å få kontakt med riktig Lenke til kommentar
knut Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Ingen 802.11b aksesspunkter klarer pr i dag mer enn 5,5mbit uavhengig av om det er kryptering eller ikke, de resterende mbit'ene brukes til å holde tilkoblingen oppe. 802.11g vil kunne klare å ta nytte av internett linjen din. Typisk klarer man mellom 15 og 20mbit også dette uavhengig av kryptering. Men siden det ikke er en ferdig IEEE standard enda, er det usikkert på om dagens 802.11g utstyr klarer å fungere med de ferdige 802.11g produktene. Men de som selger slikt utstyr i dag sier at hvis det ikke vil gå å oppgradere til den ferdige standarden vil du kunne bytte det ut. Men det er foreløpig et veldig kjedelig problem med 802.11g, det vil si at hvis du kobler inn et vanlig 802.11b klientkort vil faktisk den totale hastigheten aksesspunktene klarer igjen gå ned til 5mbit. Dette skal derimot bli bedre med nyere firmwares som vil komme med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå