fluesmekkeren Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Jeg har et spørsmål som jeg lurer på angående språket vårt.. Vil dere si at når man sier "Oi! Jeg glemte hatten min for litt siden." .. Vil dere si at ordet "Oi" er en setning i seg selv, eller vil dere si det kun er et ord, og at dets setning fortsetter med "Jeg glemte ..." ? Er litt usikker på hva man gjør med slike ord... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Flyttes fra Litteratur til Språk. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Setningen er den minste grammatiske enhet. På norsk skal den minst ha et verbal og et subjekt, altså en handling og noe som utfører handlingen. http://no.wikipedia.org/wiki/Setning Ytring: Den delen av en tekst som står mellom to store skilletegn (dvs. punktum, utropstegn, spørsmålstegn) Setning: En ytring som minst inneholder et verb i finitt form på øverste nivå og som oftest også et subjekt. Vi har to hovedtyper av setninger; helsetninger og leddsetninger. Steningsfragmenter ("ufullstendige setninger") er ytringer som ikke oppfyller de formelle kravene til en setning. http://www-lu.hive.no/team/t03ac/norsk/Setning.htm «Oi!» reknast som ei ytring, ikkje ei setning. Lenke til kommentar
Maj7 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Eg såg sidemål-tråden, har nynorskprøve i morgon og skal skrive nynorsk her no. Eg har eit svakt minne om at ord som oi, au, huff og bø kallast for utrop, altså at det er ein egen kategori, ikkje ei setning og at dei stort sett krev eit utropstegn bak. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Ja, dei kallast for utropsord, eventuelt interjeksjonar. Lenke til kommentar
fluesmekkeren Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Ok. Da er jeg blitt klokere i dag. Takk for hjelpa. Sorry at jeg ikke skrev om det under emnet språk. Er ny her.. Leste ordet "oj" i ei bok og så begynte jeg å lure.. bok.. dermed ble det under litteratur.. min tankegang.. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Det er ihvertfall ikke en setning. En setning trenger tre ting. Subjekt, verbal og direkte objekt.. Om jeg husker riktig Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 7. mai 2008 Del Skrevet 7. mai 2008 Det holder med subjekt og verbal. "Jeg synger!" er en setning. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. mai 2008 Del Skrevet 8. mai 2008 Når vi set saman setningsledd, kan vi få setningar. Ei setning er ei ytring som minimum inneheld subjekt og verb i finitt form (presens, preteritum eller imperativ). Unntak: I ei imperativsetning manglar til vanleg subjektet. http://www.ressurssidene.no/view.cgi?&...0&spraak=nn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå