LiTe Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Stiller spørsmålet hær selv om det ikke er direkte relatert mot bil, men mot 2 taktsmotorer generelt. Er det noen hær som har hørt om en 2 taktsmotor med oljebadet veiv? spør pga en diskusjon om temaet i den lokale vennegjengen:) Hvis noen mot all formodning kan si at det finnes så hadde eksempel og en forklaring på hvordan dette skulle fungere vært greit å få. Takker for alle svar:) Ps. Med oljebadet veiv så tenkes lik 4takter, hvor veiva ikke blir smurt av 2t olje... Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Ja detroit diesel blant annet. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Her er dieselutgaven: http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke1.htm Både Toyota, Ford og Fiat har vist frem prototyper på totakst-bensinere som baserer seg på samme prinsippet som diesel, slike motorer har likt smøresystem som en 4-takter men må ha tvangsmating med luft via en kompressor for og kunne få tømt sylinderen for eksos, de må også ha innsprøytning ellers så ville de jo ha blitt ubrukelige pga forurensning og driftskostnader. Lenke til kommentar
LiTe Skrevet 28. april 2008 Forfatter Del Skrevet 28. april 2008 Her er dieselutgaven: http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke1.htm Både Toyota, Ford og Fiat har vist frem prototyper på totakst-bensinere som baserer seg på samme prinsippet som diesel, slike motorer har likt smøresystem som en 4-takter men må ha tvangsmating med luft via en kompressor for og kunne få tømt sylinderen for eksos, de må også ha innsprøytning ellers så ville de jo ha blitt ubrukelige pga forurensning og driftskostnader. Takker for svar. Tenkte egentli på bensinere i denne sammenhengen, har kjennskap til diesel motorene. At det finnes prototyper som er kompressormatet eller matet på et annet vis med innsprøytning kan jeg se for meg fungere, men dette blir igjen like avnasert som en 4takter, og vi må vell ha både kammer og ventiler. Jeg lurer dærimot på om det før har vært _brukt_ noen løsninger på 1900tallet som har benyttet seg av oljebadet veiv..? er usikker på om det er mulig å få en 2takter til å fungere_(effektivt) uten å benytte veivhuset for blanding og forflytting slik det er blitt gjort på det av 2 taktere jeg kjenner til. Dette med forgasser, uten turbo eller annen pustehjelp... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Har aldri hørt om det, til bilbruk så hadde vel totakteren sin storhetstid på femti og sekstitallet og det ble jobbet mye med og forbedre denne løsningen uten at noen fikk det til. Smøreproblematikken var jo totakterens død sammen med ganske dårlige forbrukstall så jeg ville tro ett slikt forsøk ville ha kommet i den perioden. DKW var vel en av de som jobbet mest med totaktere på bilsiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå