Gå til innhold

I/O error på WD harddisk

Anbefalte innlegg

Kjøpte for litt siden en ny 80 gb. Brukte WD's EZ-bios for å kunne finne og bruke den. Hadde et lite virus angrep(som tok boot recordsen på hoved disken, en 20gb), og etter formatering(av hoveddisken) finner ingenting den nye disken(80'n). Med WD's Lifeguardtools får jeg bare en I/O error når den prøver å få kontakt med disken. WinXP finner den ikke heller, naturlig nok...

Men bios finner en hd der(finner en 120gb SE men uansett den er der :) )

Noen som har noen forslag?

Kan viruset ha tatt den ut?

Fysisk feil? Kjøpte den på komplett, og fikk den ikke i org. pakken. Hørt noen rykter at den da kan være en reparert disk...

Og går dette på garantien? Har jo ikke åpnet den...

takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår det slik når du skriver at du måtte bruke WD`s EZ-bios for å finne og bruke disken, det vil igjen si at bios i din maskin ikke støtter denne størrelsen på harddisk. Nå kjenner jeg ikke spesifikkt til produktet EZ-bios men forstår det da slik at dette må være snakk om ett eller annet "disk drive overlay ", som igjen gjør at maskinen din kan bruke geometrien som disken er konfigurert til.

Nå er det jo hoveddisken du har plagdes med og formatert. Normalt vil ikke en "disk drive overlay" være avhengig av å legge referanser til bootdisken for å funke på en annen disk, men da jeg ikke kjenner til EZ-bios kan jeg ikke uttale meg om det.

Men om maskinen din ikke støtter denne størrelsen på hardisker så skulle den ikke nå vise at det er en 120 gig som er der.

Det kan jo tenkes at denne disken er f.... samtidig som den andre disken ble det av virusangrepet.

Siden dette er en 80 gig så støtter den S.M.A.R.T. dette er en felles standard for feildiagnostisering og forvarsling av feil på disker, er egentlig ment å brukes på raidkort hvor du har programvare som kontinuerlig overvåker status for disksystemet, men du kan garantert laste ned software fra Western Digital som tester ut disken og leser statusen fra S.M.A.R.T dette vil igjen gi deg en feil kode (om det er feil), somdu igjen sikkert kan søke etter på Western Digitals web side, eller du kan maile denne feilkoden til support hos western digital, og du vil få tilbakemelding på hva det er. Regn med noen dagers svarfrist, du er ikke den eneste i verden som sender mail til disse.

Jeg ville uansett lavformatert disken og konfigurert den på ny kjørt en S:M:A:R:T: test for å se om det ordner seg.

Når det gjelder å kjøre disk-drive-overlay så regn med problemer.

For noen år siden da jeg pratet med IBM sitt expert team i England på lagringssystemer, fortalte de at denne type produkter kan faktisk skade en disk permanent, IBM selv tilbyr Ontrak sin løsning, og ingen steder hos IBM eller Ontrak står det at disken kan skades permanent, men internt hadde de kjennskap til det. (forstår egentlig ikke hvordan disken kan skades permanent da en lavformatering fixer det meste /unntatt noen helt spesifikke 55AAh signatur feiler, men det finnes det verktøy for også

Derfor..om du ikke har behov for å kjøre et eller annet disk-drive-overlay så aldri gjør det, det ender nok desverre ofte med disaster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...