Gå til innhold

Nytt hovedkort x38 vs x48

haa04

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny pc med disse komponentene:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=68571

Er egentlig veldig usikker på hvilket hovedkort jeg burde velge, det er egentlig brikkesettet det står om, trenger verken sli,crossfire eller ddr3.

Har derfor sett på x38 og x48, som generelt ligger litt over andre i pris.

x48 skulle vist være det nye, men er det så mye bedre enn x38?

Og er det noen andre kort der ute som er like gode eller bedre?

Har tenkt å bruke 1-1,5k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke skal ha Crossfire eller SLi så kan du jo titte på P35 kortene.

Ikke de mest avanserte innstillingene for ekstrem overklokking som X48 tilbyr men fortsatt rimelig gode kort.

X38 og 48 kjøper jo som oftest de som skal ha Crossfire da, det er jo en av grunnene til at jeg har IX38 fra ABIT akkurat nå istedet for IP35.

Lenke til kommentar

Ikke de mest avanserte innstillingene for ekstrem overklokking som X48 tilbyr men fortsatt rimelig gode kort.

Du har ikke kikket i biosen til f.eks Foxconn Mars eller Gigabyte P35-DQ6 skjønner jeg :thumbup:

Til ekstrem overklokking ville jeg valgt et highend P35 før X38/X48 uansett, eneste unntak er Crossfire da...

Lenke til kommentar

Du har ikke kikket i biosen til f.eks Foxconn Mars eller Gigabyte P35-DQ6 skjønner jeg :thumbup:

Til ekstrem overklokking ville jeg valgt et highend P35 før X38/X48 uansett, eneste unntak er Crossfire da...

Har ikke det, men snublet over en minneinstilling som er unik for X48 kortene som vist nok skulle ha mye å si for minneytelsen.

Husker ikke navnet i farten men kan grave den opp.

Lenke til kommentar

Finnes det noen x48 kort til under 1,5k? Fant bare et med støtte for ddr3(noe jeg ikke skal ha).

Er hastigheten på brikkesettet så stor mellom x38 og 48? Har ikke planer om å overklokke særlig mye, så bare hastigheten til hovedkortet er bra er jeg egentlig fornøyd

Lenke til kommentar

Det er ingen praktisk forskjell på X38 vs X48 annet enn følelsen av å eie det "nyeste" - billigste X48 kortet (som også er av de beste) er vel Gigabyte X48-DS5 til ca. 1700, får vel MSI billigere, men i denne klassen regner jeg ikke med MSI uansett.

Lenke til kommentar
Så hva er forskjellen på Asus P5E og et bra x38 kort?

Asus P5E er langtifra et dårlig kort, men jeg rangerer Gigabyte X38 og Abit iX38 foran - X38 er stort sett entusiastkort og Gigabyte og Abit gir mer for penga - de klokker stort sett litt bedre også - noe som vitner om et bedre design.

Harribo:

Jeg har Gigabyte X38-DQ6 sjøl og det er et genialt kort, men nå ville jeg valgt X48-DS5 fordi det SKAL ha ørlite grann høyere FSB potensiale en X38, dessuten er X38-DQ6 gått ut av produksjon - vanskelig å få tak i.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Da var GA-X48-DS5 bestilt sammen med en del andre deler. Var et X38-DQ6 kort igjen på netshop, men valgte dette pga var litt billigere og nyere chipset.

Fått med meg at X48 kortet støtter Xfire mens X38 ikke gjør det. Kan det stemme ?

Takk for tips PerUlv2!

Lenke til kommentar
Da var GA-X48-DS5 bestilt sammen med en del andre deler. Var et X38-DQ6 kort igjen på netshop, men valgte dette pga var litt billigere og nyere chipset.

Fått med meg at X48 kortet støtter Xfire mens X38 ikke gjør det. Kan det stemme ?

Takk for tips PerUlv2!

Xfire? Regner med du mener Crossfire?

Nei, det stemmer garantert IKKE, jeg har jo Crossfire oppsett på ett ABIT IX38 som er X38 basert.

Til og med P35 støtter Crossfire... MEN har bare 1x 16x slot og den andre er 4X noe som senker ytelsen betraktelig.

Lenke til kommentar
Fant dette x38 kortet fra Asus og ser ut til å dekke det jeg trenger( https://prisguiden.no/product.php?productId=81966 )

Hvis folk ikke mener x48 er merkbart bedre enn x38 for den ikke altfor avanserte bruker, ser jeg egentlig grunnen for å velge det.

Det er ingenting iveien å kjøpe dette. Har det selv og er meget fornøyd. Men som andre sier så er Abit eller Gigabyte litt bedre når det gjelder overklokking (Jeg er ikke den største OCentusiasten så jeg kjøpte Asus P5E pga det den gang var billigere enn disse).

Men er du veldig interresert i OC og skal installere større CPU kjølere så er ikke Asus P5E det beste valget av X38 serien (Store kjøleribber i veien for CPU kjøler!!) Men ellers utenom dette så går jo valget mest på tilkoplingsmuligheter og design.

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...