Gå til innhold

mac book pro eller mac Air?

Anbefalte innlegg

begynner på grafisk design til høsten og skal kjøpe mac. men hvilken bør jeg kjøpe? viss jeg kjøper Pro så kjøper jeg den med 4gb ram.

tingen er at Air'en er så sykt stilig, men kansje ikke den mest praktiske? er jo kun 1 usb port og du må ha bærbar cd-rom også.

noen som har erfaring med disse mac'ene? jeg har aldri hatt mac før, bare prøvd noen ganger og er forelska.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er også lett å oppgradere minnet på den, og nå som Ram er såppas billig (800kr for 4gb?) så er jo det bare bænkers.
Sant! Ikke kjøp med 4 gb direkte fra apple! Det er svindyrt.

Kjøp heller med så lite ram som mulig og sett inn i ettertid. Har ikke prøvd det selv, men tror ikke at det er så vanskelig om man bare er forsiktig.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med macbook air, men har dette skoleåret brukt en 15" MBP, samt jeg brukte en vanlig Macbook i fjor.

Jeg synes i allefall 15" skjerm er verdt den ekstra vekta og størrelsen i forhold til en på 13".

Har du mulighet til å få lånt deg en laptop med 13" skjerm i et par dager? Prøv det, og se om det er stort nok for deg, hvis det er det, så kan du vurdere om maskinvaren i macbook air er tilstrekkelig for ditt bruk.

Airen er kanskje lett, tynn og alt det der, men den mangler så mye mer. Den har jo ikke engang en intern cd/dvd-rom!

Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg bruker i allefall ikke dvdromen mye, og har vel aldri gjort det heller på de laptopene jeg har hatt. Sist jeg kan huske å ha brukt dvdromen, var da jeg instalerte cs3-pakka, for omtrent et halvt år siden.

Jeg ripper dog dvder på mac pro-maskinen min, så har vel minimalt behov for det på laptopen.

Lenke til kommentar

Jeg anser Macbook air som en mer eller mindre gimmick-maskin. Jeg prøvde en på det lokale eplehuset, og den var veldig lite responsiv i forhold til macbook pro, antakelig på grunn av den begredelig trege harddisken (1,8" 4200rpm), og SSD-alternativet er alt for dyrt. Du får mye mer maskin for pengene med en Macbook pro, med mindre du absolutt trenger en maskin du kan putte i en konvolutt.

Test på Anandtech

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...